RAKHMANINOVS 3. OG DVOŘÁKS 8.

Himmelsk ouverture, virtuos klaverkoncert og bøhmisk sommersymfoni.

4. august

Kl: 20:00

Tivolis Koncertsal

Køb billet

Sergej Rakhmaninovs tredje klaverkoncert er blevet kaldt den vanskeligste overhovedet, men alligevel ser det legende let ud, når den unge pianist Gustav Piekut frygtløst kaster sig ud i denne myriade af toner. Værket, med sin ikoniske begyndelse, virker umiddelbart også ret tilforladeligt, simpelt og enkelt, men der går ikke længe, før der, bogstavelig talt, bliver spillet på alle tangenter, i denne forrygende kraftpræstation af en koncert. 

Tivoli Copenhagen Phil og den fremadstormende tyske dirigent Christoph Gedschold omkranser klaverkoncerten med to mesterværker; Carl Nielsens udødelige tonemaleri, Helios Ouverturen, og Antonín Dvořáks lyse og melodiøse symfoni nr. 8 – musik inspireret af den bøhmiske folkemusik, som Dvořák elskede over alt i verden.

 

Nielsen: Helios Ouverturen
I 1903 rejser Carl Nielsen til Athen. Hans kone, Anne Marie, er allerede dernede, for at arbejde med at kopiere relieffer og statuer fra Akropolis, og Nielsen får stillet arbejdsstudie til rådighed. Når han ikke komponerede, tog han på ture til de omkringliggende bjerge, og det var her han fik inspirationen til Helios Ouverturen, der skildrer solens gang over den græske himmel. På førsteudgavens partitur står trykt: “Stilhed og Mørke – saa stiger Sol under frydefuld Lovsang – Vandrer sin gyldne Vej – sænker sig stille i Hav.”

Rakhmaninov: Klaverkoncert nr. 3
I de første takter af klaverkoncerten finder vi en egenskab, som vi normalt ikke forbinder med Rakhmaninov – nemlig enkelhed. I to takter sætter klarinet, fagot, horn, pauker og dæmpede strygere en puls, og så sætter klaveret ind med en lang, simpel og indadvendt melodi. Senere i værket tager Rakhmaninov i den grad revanche og skriver noget af det mest komplicerede og virtuose, der nogensinde er skrevet for klaver.

I oktober 1906 flyttede Rakhmaninov med sin kone og datter fra Moskva til Dresden. Han var på det tidspunkt allerede anerkendt som en af tidens store pianister, og snart lå der en invitation til at besøge USA. Nu havde han brug for en klaverkoncert, som han kunne præsentere på turnéen i Amerika, og det blev i slutningen af 1909 at han uropførte sin nye klaverkoncert, skrevet i Dresden, med dirigenten Walter Damrosch og New York Symphony. Kort efter spillede han den igen med New York Philharmonic under Gustav Mahler – en anden dirigent, der livet igennem kæmpede for at få mere tid til at komponere.

Dvořák: Symfoni nr. 8
Rakhmaninov og Dvořák prøvede begge lykken i Amerika; Rakhmaninov endte med at blive boede – Dvořák tog hjem til sit elskede fædreland igen efter tre år. Ikke underligt, når man ser hvor meget hans hjemegn betød for de værker, han skrev. Vi kender det også fra historien om krigen i 1864; i anden del af 1800-tallet kunne det tit ikke blive nationalt nok. I Norge blev Grieg inspireret af naturen og folkemusikken, i Danmark dykkede Niels W. Gade ned i folkeeventyr om elverfolk, og i Tyskland skrev Wagner operaer med temaer fra den tyske middelalder.

I efteråret 1889 sidder Antonín Dvořák i sit sommerhus i Bøhmen og skriver på en ny symfoni. Det bliver den mest intime og originale af alle hans ni værker i genren. Dvořák sagde selv, at han ønskede at skrive et værk, der var anderledes end sine andre symfonier, "med individuel kraft udformet på en ny måde". Her er lyden af de skove, der omgiver Dvořáks landsted på en solrig sommerdag, med syngende fugle og træernes blade raslende i en blid brise. En symfonisk sommerdag i det smukke Bøhmen.

Program

Tivoli Copenhagen Phil
Dirigent: Christoph Gedschold
Solist: Gustav Piekut, klaver


Carl Nielsen: Helios Overture, Opus 17
Rakhmaninov: Klaverkoncert nr. 3
Dvořák: Symfoni nr. 8

Spilletidspunkt

Tid
Sted
Pris
4. august
195.00 - 425.00 kr Inkl. billetgebyr og inkl. entré til Tivoli