Absalon Quartet og Wallis Giunta – sange om kærlighed

Hør den fremadstormende danske strygekvartet Absalon Quartet og den irsk-canadiske mezzosopran Wallis Giunta i skøn forening til koncert i Glassalen. Sammen har de fundet værker for sang og strygekvartet - en unik men ikke desto mindre strålende kombination. Hør poetiske og følsomme klange om ulykkelig kærlighed af Ernest Chausson Ottorino Respighi og også Samuel Barbers melankolske Dover beach. Absalon Quartet pakker koncerten ind i satser fra Claude Debussy Strygekvartet.

25. august

Kl: 14:00

Glassalen

Absalon String Quartet består af fire unge musikere, der mødte hinanden på Det Kongelig Danske Musikkonservatorium. I 2023 vandt kvartetten DR P2 Kammermusikkonkurrence, og allerede inden havde de vundet Rued Langgaard Konkurrencen. Her mødes de på scenen i Glassalen med den irsk-canadiske mezzosopran Wallis Giunta, som allerede har en imponerende karriere som operasanger efter sin uddannelse i Toronto og New York. Hun har optrådt i operahuse som Metropolitan Operaen i New York og Operaen i Sydney, Australien og mange andre steder.

Wallis Giunta har en fantastisk stemme og et storslået dramatisk talent, som vi får lov at opleve, når hun sammen med Absalon Quartet synger de to kærlighedssange af Respighi og Chausson, samt Samuel Barbers Dover Beach, som Barber komponerede, da Europa var på kanten af krig – en melankolsk tekst om havet og om, hvordan hadet mellem mennesker ikke må vinde. Ottorino Respighis sang hedder Il Tramonto, som betyder ”solnedgang”. I sangen maler Respighi med delikat tonepensel et digt af Shelley om to elskende. Manden dør som ung, men kvinden bliver ved med at elske ham, og hun sørger og resignerer resten af sine dage. Ernest Chaussons sang Chanson Perpétuelle er også en sang om den evige kærlighed.

En kvinde er blevet forladt af sin elskede og genkalder sig nu kærlighedshistorien om deres møde, hvordan de blev elskende og om, hvordan han nu har forladt hende. Hun synger om sorgen ved at blive forladt, en sorg så stor, at hun lige så godt kan dø. Chaussons sang er komponeret for sang, strygekvartet og klaver. Det betyder, at vi også får den unge danske pianist Valdemar Wenzel Most på scenen i Glassalen.

Koncerten finder sted i samarbejde med Copenhagen Opera Festival.

Erik og Susanna Olesens almenvelgørende Fond har sponsoreret fri adgang for Tivolis gæster til tre Stjerneskud-koncerter.

Stjernestunder er støttet af Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, og SommerKlassisk er støttet af Augustinus Fonden.

Foto: Absalon Quartet. Credit: Benedikte Hald.
Foto: Wallis Giunta. Credit: Kirsten Nijhof.
Foto: Valdemar Wenzel Most. Credit: Mikal Schlosser.

Program


Solister:
Wallis Giunta, mezzosopran
Valdemar Wenzel Most, klaver

Absalon Quartet:
Thera Ortved, violin
Andreas Lienhøft Larsen, violin
Alva Rasmussen, bratsch
Hedda Aadland, cello

Program:
Franz Schubert (1797 – 1828): Kvartetsats, c-mol D703 (1820)
Samuel Barber (1910 – 1981): Dover beach for sang og strygekvartet, op. 3 (1933)
Claude Debussy (1862 – 1918): Strygekvartet g-mol, op.10 (1893): 1. sats
Ottorino Respighi (1879 – 1936): Il Tramonto for sang og strygekvartet (1914)
Claude Debussy (1862 – 1918): Strygekvartet g-mol, op.10 (1893): 2. sats
 Ernest Chausson (1855 – 1899): Chanson Perpétuelle for sang, klaver og strygekvartet op. 37 (1898)
Claude Debussy (1862 – 1918): Strygekvartet g-mol, op.10 (1893): 3. og 4. sats
Gabriel Fauré (1845 – 1924): Udvalgte sange fra La Bonne Chanson, op. 61 (1894)

Spilletidspunkt

Tid
Sted
Pris
25. august
Inkluderet i entréen til Tivoli