Mesterstykker i Tivoli #1

20. maj åbner Christian Øland og Tivoli Copenhagen Phil sæsonen med et mesterligt program af iørefaldende musik med komponister som Carl Nielsen, Bizet, Dvorák og Smetana. Den unge prisvindende violinist Alva Holm og sopranen Frederikke Kampmann – to af de mest spændende talenter på den danske scene – står foran orkesteret bl.a. med Sarasates Carmen Fantasi og udvalgte arier af Puccini og Gounod. Glæd dig til at høre eller genhøre de største klassiske øjeblikke til koncerten Mesterstykker i Tivoli #1.

20. maj 2023

Kl: 17:00

Tivolis Koncertsal

Sæsonen i Tivoli Koncertsal indledes på festligste vis lørdag den 20. maj, når Tivoli Copenhagen Phil, dirigeret af Christian Øland, byder på et afvekslende program, der spænder fra Georges Bizets festlige Carmen-ouverture til musik af Dvorák og Mozart. Af sidstnævnte får vi ouverturen til Don Giovanni – ifølge Søren Kierkegaard den mest uovertrufne musik, der nogensinde er blevet komponeret – en påstand, mange gladeligt vil skrive under på knap 180 år efter, at filosoffen i sit værk Enten-Eller fra 1843 fremsatte denne påstand.

”Hør, hør, hør Mozarts Don Juan!” skrev Kierkegaard blandt andet med utilsløret begejstring, og det er ikke svært at forestille sig, hvordan den krumryggede mand gang på gang ilede de få hundrede meter fra sin bopæl i Ny Østergade til Det Kongelige Teaters bygning på Kongens Nytorv, hvor han angiveligt havde sin stamplads, når Mozart var på programmet.

Koncerten byder på to spændende danske solister; den unge violinist Alva Holm, vinder af Sonning Talentpris 2020, er solist i Pablo Sarasates sprudlende Carmen Fantasi, og sopranen Frederikke Kampmann, der fik sin operadebut i 2008 på Valdemar Slot som Euridice i Monteverdis opera L’Orfeo synger arier af Mozart, Puccini og Gounod.

Der bydes også på tjekkisk musik. Af Smetana får vi af den klassiske musiks mest yndede orkesterstykke Moldau – en klingende skildring af den brede flod, der strømmer gennem Prag, og af Antonin Dvorák - hans Slavisk Dans nr. 8 samt den sidste sats fra hans symfoni nr. 8 – smægtende og iørefaldende musik.

Dvoráks 8. symfoni, der fik sin førsteopførelse ved en koncert i februar 1890, er et på én gang yndefuldt og dramatisk musikværk. Den tjekkiske komponist skrev værket i anledning af, at han netop var blevet indvalgt i Akademiet for Kunst og Videnskab i Prag. Symfonien har i sin oprindelige form genrens traditionelle fire satser, og værkets sidste sats, som publikum kommer til at opleve, bliver en stormfuld oplevelse: finalen med betegnelsen allegro ma non troppo. Der er mange passager inspireret af bøhmisk folkemusik i denne koncert, og man forstår til fulde, at mange tjekker anser Dvorák for at være deres nationalkomponist.

Mesterstykker i Tivoli #2  

Foto: Mathias Hammer. Credit: Agnete Schlichtkrul.
Foto: Alva Holm. Credit: Julia Severinsen.
Foto: Christian Øland. Credit: Morten Albek.

Program

Tivoli Copenhagen Phil Dirigent: Christian Øland Vært: Mathias Hammer Solister: Alva Holm, violin & Frederikke Kampmann, sopran Udvalgte mesterværker, bl.a. Carmen Fantasi af Sarasate, Prélude fra Bizets Carmen, ouverturen til Mozarts Don Giovanni, Dvoráks slavisk dans og meget mere. Bizet: Carmen Suite nr. 1, Prélude Smetana: Ma Vlast: nr. 2 ’Moldau’ Sarasate: ’Carmen Fantasie’, solist: Alva Holm Dvorak: Slavisk dans nr. 8 PAUSE Mozart: Don Giovanni Ouverture Mozart: “Crudele? Non mi dir” fra Don Giovanni, solist: Frederikke Kampmann Puccini: ”Quando m’en vo” fra La Bohème, solist: Frederikke Kampmann Gounod: “Ah! Je veux vivre” fra Roméo et Juliette, solist: Frederikke Kampmann Dvorak: Symfoni nr. 8, 4. sats