Tivoli serverede de første økologiske hotdogs for gæsterne i 2008. I CSR-rapporten for 2009 kan man læse, at afsætningen af økologiske hotdogs var stor. Det understreges dog, at Tivoli lader det være op til gæsterne, om de ønsker at købe økologisk eller konventionelt.
Sådan er det ikke nødvendigvis længere. Tivoli har stadig udsalgssteder med konventionelle hotdogs ved siden af de økologiske, men på mange punkter er valgfriheden afblæst, simpelthen fordi de økologiske produkter smager bedre end de konventionelle. Det gælder for eksempel kød til burgere m.m., hvor Tivoli vælger dyrevelfærdskød fra både okse og gris i stor stil.
Det er godt at vide, at vi bidrager til at øge bæredygtigheden.
Kokkeuddannede Christophe Miolane er ansat i Tivoli til at udvikle spisestederne både hvad angår koncepter, menu og indkøb. For ham er bæredygtige måltider en hjertesag af mindst tre grunde:
”Smagen er vigtig for os, og velsmag giver umiddelbar værdi for gæsterne. Ofte giver det mening med velfærdskød og økologi, da der er lagt en masse energi og tanke i disse produkter, og det kan smages. Vi bruger tid og energi på at finde lokale producenter med noget på hjerte og muligheden for at samarbejde omkring udvikling af specielle produkter samt øge brugen af danske råvarer og mindske transporten. Og så er det godt at vide, at vi bidrager til at øge bæredygtigheden.”
Christophe og hans kolleger er efterhånden blevet inviteret flere gange til at fortælle om Tivoli F & Bs strategi Bæredygtige måltider for eksempel i FFD, Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark. Brancheforeningen har sat fokus på området, men hvordan kommer man i gang? Det er det, man vil lære af Tivoli.
Også Mette Dahlgaard fra Gemyse har lært fra sig om det bæredygtige og ikke mindst grønne måltider. I november 2018 var hun bl.a. med ved et eksportfremstød for danske fødevarer i Italien sammen med Landbrug & Fødevarer og en række danske virksomheder.
Og der er nok at gå i gang med. Næste fokusområde er emballage. Her har Tivoli for år tilbage taget genbrugskopper med pant i brug, og nu skal der kigges på engangsservice, bestik og husholdningspapir for at finde de løsninger, der er bæredygtige for såvel miljø som budget.
Og nu vil du så gerne vide, om det ikke i sidste ende bliver dyrere for forbrugeren, Tivoli-gæsten? Hidtil er det lykkedes at fastholde priserne gennem gode indkøbsaftaler og fokus på portionsstørrelser, madspild m.m.
Bronze
Rasmus Klumps Pandekagehus, Tivolis Kaffebar og Tivolis Kaffebar To Go, Gemyse, Hotdog Corner.
Sølv
Fish ’n’ Chips
Bronzemærkning betyder, at 30-60 % af føde-og drikkevarerne i forretningen er økologiske.
For at opnå sølvmærkning skal 60-90 % af forretningens indkøb af føde-og drikkevarer være økologiske.
Tivoli F&B (Food and Beverage) driver 29 salgssteder i Tivoli samt wagamama Frederiksberg.
Sortimentet rækker fra candyfloss og popcorn til restaurant-oplevelser i Mazzoli’s, wagamama og Viften.
Tivoli driver desuden Nimb med hotel og seks spisesteder, herunder Nimb Event, der tager sig af store selskaber og møder i Tivoli.