Tivolis Faglige Dage og undervisningsforløb er forskellige måder, hvor du og din klasse kan komme ind i Tivoli og lære på en legende og anderledes måde.
Vi hjælper også gerne, hvis du vil arbejde med Tivoli - f.eks. i en emneuge, AT eller hovedopgave på en videregående uddannelse. Men det kræver, at du forbereder dig godt:
God arbejdslyst!
Plakat, Aquila Plakat, Tivoli åbner 2013
Sommer_spisested_2012 Sommer_2012
Fredagsrock_2012 Halloween_2012
Jul_aarskort_2012 Forestilling_2012
Hvor kommer Tivolis gæster fra? Download grafen og se fordelingen mellem danske og udenlandske gæster i Tivoli i 2014. Data er indsamlet gennem sommer- , halloween og julesæsonen.
Vær opmærksom på, at fordelingen udelukkende gælder gæster, som køber billet. Gruppebilletter, print-selv m.fl. er ikke med i statistikken.Tivoli har forsynet danskerne med kultur og fornøjelser siden 1843. Hen over de mange år er der opbygget stærke bånd, så danskerne har høje forventninger til Tivolis ydelser, og til alt hvad vi foretager os. De høje brandforventninger er i høj grad nøglen til Tivolis succes og alder.
Tivolis forretning hviler på fire ben: haven, kulturen, forlystelserne og spisestederne. En del af forlystelserne er spil, tombolaer og skydetelte samt spillemaskiner. I hvert ben kan Tivoli tilbyde en pallette af ydelser, der hver især rammer en forskellig smag hos Tivolis gæster.
Skal du arbejde med Tivoli - f.eks. i en emneuge, AT eller hovedopgave på en videregående uddannelse, har du brug for mere litteratur om Tivoli.
Klik på plusset og se en oversigt over forskelligt litteratur om Tivoli.
Hverken Bakken eller Tivoli kan tage patent på Pjerrot eller de andre pantomimefigurer, for deres historie begynder længe før nogen havde tænkt på de to attraktioner i Danmark. Pantomimen nedstammer fra den italienske maske-komedie, commedia dell'arte.
Den nåede først Danmark for alvor i 1800, da familien Price fra England optrådte på Kildemarkedet i Jægersborg Dyrehave. Kildemarkedet var oprindeligt en kortvarig affære på tre uger omkring sankt hans, hvor man mente at Kirsten Piils kilde havde magisk kraft. Handlende og gøglere blev lokket til, og altså også Pjerrot og hans venner. Efter markedet drog gøglerne videre, men to familier, engelske Price og italienske Casorti, blev i Danmark nogle vintre og optrådte på Hofteatret på Christiansborg.
Fra disse to familier nedstammer Tivolis pantomimetradition. En tradition, der ikke har overlevet noget andet sted i verden. Ganske vist er Bakkens og Tivolis Pjerrot fætre, men de har udviklet sig i hver sin retning med Bakke-Pjerrot som gøgleren, der spiser blår alt imens han snakker løs, og Tivoli-Pjerrot der med trin og fakter gør livet besværligt for Kassander, Harlekin og Columbine bag påfuglehalen i Tivoli.
Ja, det er rigtigt. Loppecirkus var almindeligt som markedsgøgl gennem århundrede. Fra 1952 - 1965 genoptog man traditionen i Tivoli. Loppecirkus lå i Smøgen. I 1965 måtte det lukke på grund af mangel på artister; hygiejnen-standarden i Danmark var blevet så høj, at der ikke kunne skaffes lopper. Det er kun menneskelopper, der dur, og de lever kun i ca. tre uger. I stedet for Loppecirkus kom Musebyen, der blev nedlagt i 1974.
Effekter fra Tivolis loppecirkus er udstillet på Cirkusmuseet i Hvidovre.
Tivoli køber nye forlystelser hos producenter, der specialiserer sig på området.
Hvis du klikker ind på de enkelte forlystelser kan du se, hvem frabrikanten er. Tivoli har forlystelser fra producenter som fx Mack, Zamperla, Zierer, Bolliger & Mabillard, S&S Power.
Nye forlystelser i Tivoli bliver altid redesignet, så de passer til Tivolis scenografi.
Man kan ikke sige noget generelt om, hvad en ny forlystelse koster, for det afhænger af omstændighederne. Dæmonen kostede 80 mio. kr. inklusive alt. Nautilus ligger på ca. 18 mio. kr. inklusive alt (indkøb, design, etablering, scenografering af omkringliggende areal etc.).
Georg Carstensen kaldte sin forlystelseshave for Tivoli & Vauxhall, da den åbnede i 1843. Begge navne var almindeligt anvendt til lignende etablissementer i Europas store byer. Vauxhall var en park i London og Tivoli havde Carstensen snuppet fra en forlystelseshave i Paris.
Tivoli er egentlig en landsby i nærheden af Italiens hovedstad, Rom. Her havde kejser Hadrian en sommervilla med meget smukke haveanlæg med mange vandfald.
1800-tallets forlystelseshave fik typisk navne som Bazaar, Jardin Turc eller Tivoli, - eksotisk klingende navne der ansporede fantasien og satte gæsterne i den rette stemning til at opleve de fremmedartede bygninger, musikken og de mageløse illusionsnumre, der var forlystelseshavernes attraktion.
Tivolis mission: Vi vil betage vores gæster
Tivolis vision: Vi vil være et førende, internationalt oplevelsesbrand
Mål: Et ambitiøst vækstmål - et markant løft i service og kvalitet - vækst i gæsteantal - et endnu stærkere brand.
Årsrapporter indeholder regnskab, nøgletal og oplysninger om, hvad der er sket i årets løb i virksomheden internt og aktiviteter rettet mod gæsterne. Det er også i årsrapporterne du finder oplsyninger om fremtidsplaner, strategi, mission og vision. Vi kan ikke påtage os at sende trykte årsrapporter.
Fondsbørsmeddelelser Her finder du for eksempel besøgstal for sæsonerne og kvartalsrapporter fra Tivoli.
Pressemeddelelser Her finder du både aktuelle pressemeddelelser om begivenheder i Tivoli og pressemeddelelser fra tidligere år.
Billedmateriale Billederne må bruges til at illustrere opgaver med, men ikke til reklamer, på t-shirts eller andet.
IAAPA.org er en international brancheorganisation for forlystelsesparker og attraktioner.