8. september 2014

Tivoli forlænger Halloween sæson

Halloween i Tivoli har på få år udviklet sig til at blive blandt de største efterårsbegivenheder i Danmark. Alene de seneste to år har Halloween i Tivoli tilsammen haft et besøgstal på over 800.000. Det er derfor blevet besluttet at forlænge sæsonen med en ekstra uge, hvor der bl.a. satses på flere svenske turister. De i alt tre uger som også indbefatter Allehelgensaften skal sikre yderligere fremgang i besøgstallet samt positionere Tivoli som helårsvirksomhed. 

Halloween i Tivoli kan opleves fra 10. oktober til og med den 2. november.

Halloween i Tivoli bliver hvert år besøgt af tusindvis af gæster fra ind- og udland, der tager til København for at opleve knap tyve tusinde dekorative græskar, forlystelser og hekseshows Blandt nyhederne for de små har Shane Brox transformeret Pantomimeteatret om til skrækteatret ”Vampyr Mus i Shanes Hus,” der er fyldt med spillevende mus. Gæsterne kan også se frem til et nyt scary show på Krageborgen på Plænen. Her kan de opleve et Zombie Dance Show inspireret af Michael Jacksons hit ”Thriller,” hvor parkour udøvere trodser tyngdekraften på lodrette vægge og blander sig på spektakulær vis med dansende mostre.

 

Tivoli står meget stærkt i Sverige
Analyser fra VisitDenmark viser, at København og i særdeleshed Tivoli står stærkt som turismedestination blandt svenskerne, hvor hele 78 % siger, at de kender Tivoli. Hver tredje svensker der besøger København er fra Stockholm og Sydsvenskerne ser København som deres nærmeste storby. Det giver derfor rigtig god mening, at udvide de mange efterårsaktiviteter i København mens svenskerne har ferie.

 

VisitDenmarks markedschef i Sverige Peter Krusborg siger:
”Det er et strategisk og klogt træk, at Tivoli forlænger deres Halloween sæson til i alt tre uger. Den gennemsnitlige svensker tog på hele to udenlandsrejser i 2013 og med Tivolis sæsonudvidelse er jeg ikke i tvivl om, at endnu flere svenskere beslutter sig for at besøge Danmark i efteråret. Tidligere har vi set, at Tivolis julemarked i sig selv er blevet en vigtig anledning for at svenskerne vælger at lægge vejen forbi – Og det samme kan ske i forbindelse med Halloween og den ekstra åbningsuge i vores ”höstlov, ferie”.

Dorthe Weinkouff Barsøe, underdirektør for Brand & Kommunikation siger:
”Det er et stort skridt at udvide Halloween så efterårssæsonen nu tæller hele tre uger, men perioden har så stort et potentiale og så stor en gæstetilfredshed, at vi mener der er besøgende nok til en ekstra uge, ikke mindst svenske turister. Vi har i de seneste år lagt os i selen for at udvikle vores Halloween traditioner, så vi udover at appellere stærkt til børnefamilier, også taler til teenagere såvel voksne uden børn, der gerne vil en tur i Haven for spise en god middag, nyde den stemningsmættede scenografi eller se en forestilling”.

 

Tivoli skruer op for uhyggen
Tivoli vil i dagtimerne være fyldt med hyggelig-uhygge i form af græskar, optrædende hekse og handelsboder, mens alle forlystelserne kører. Når mørket falder på bliver Skærsilden tranformeret om til Hotel Scary, hvor gæsterne møder dystre og dunkle karakterer, mens de udsættes for overrumplende gys.  25. oktober kl. 18:00 ankommer årets største monsterparade Monsters Night Out til Haven med deltagelse af over 300 deltagere som er klædt ud som zombier, gengangere, orker og vampyrer. 

 

Vedlagt foto af de to dansere der medvirker i årets shownyhed  Zombie Dance Show der består af parkour udøvere samt street dansere. Det er taget af  Ulrik Jantzen  og kan frit bruges redaktionelt

 

Til baggrund:
København og Tivoli har hele tiden behov for at udvikle sig og udfolde nye initiativer. I Turismebranchen taler man f.eks. om København før og efter at Tivoli lancerede Jul i Tivoli. Man har helt åbenlyst kunnet spore en fremgang i besøgstal i København siden lanceringen af Jul i Tivoli der i dag har knap en million besøgende. Det samme håber Tivoli vil ske i forbindelse med udvidelsen af Halloween sæsonen.

Tivoli har taget afsæt i en ærkeamerikansk ramme og har fordansket Halloween traditionerne fra USA. 
Det har fra starten aldrig været meningen at overføre den amerikanske tradition én til én til danske forhold.

 

Halloween traditionerne er blevet fortolket og man har bl.a. ladet sig inspirere af de gamle nordiske høstfester. Man har valgt at præsentere ægte og autentiske scenografier fremfor kunstige løsninger. Haven står derfor i dagtimerne i høstens tegn med alt fra halmballer, græskar, kålplanter, visne blade til efterårsblomster i røde, gule og brune nuancer. Ved aftentid ændrer Haven karakter, hvor alt ting bliver noget mere scary, hvilket i sig selv er meget Tivolisk. Dertil kommer alt underholdningen med hekse og uhygge.

 

 

Gæstetal for Halloween i Tivoli

 

2013 - 417.000 
2012 - 418.000

2011 - 301.000
2010 - 294.000

2009 - 275.000

2008 - 254.000

2007 - 287.000

2006 - 250.000

 

Halloween sæsonen er den mest komprimerede af Tivoli sæsonerne mht gæster og aktiviteter.

Værd at vide

  • Knap 20.000 græskar er placeret i Tivoli
  • 40 handelsboder i Haven
  • DM i kæmpegræskar afgøres den 11. oktober.
  • Over 300 udklædte deltager i Monster Night Out
  • Eventyrteatrets spiller ”De vises sten” i Glassalen
  • Mastodonterne spiller ”Hodja fra Pjort” i Koncertsalen
  • Zombie Dance Show er skabt i samarbejde med GAME i København og sponseret af Faxe Kondi.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Torben Plank
Head of Press, Brand & Communications
Pressechef, Brand & Kommunikation
 
T  +45 33750440
M  +45 22237440
TPL@TIVOLI.DK