2. juli 2024
Kl: 20:00
Pierre-Laurent Aimard viste tidligt sit store talent for at spille klaver, og da han mødte den franske komponist Olivier Messiaen, var hans skæbne besejlet. Aimard studerede hos Messiaens kone Yvonne Loriod og fik et nært kendskab til Messiaens banebrydende og komplicerede klaverværker, som Aimard stadig er kendt for at spille i dag. Aimard er en musikalsk nysgerrig pianist, der spiller musik alle slags værker - fra barokken og frem til i dag. Han har et stort repertoire af helt nyskrevne værker og går ofte i dialog med komponisterne for at kunne spille deres musik til perfektion.
Aimard modtog den store danske musikpris Léonie Sonnings Musikpris i 2022 og udtalte i den forbindelse, at han elskede at give koncerter og møde publikum: ”Koncerten er et sted, hvor vi kan håbe på en form for fælles åbenbaring – at genopvække og genopleve et mysterium, som vi kan lære noget af.” Aimard er heller ikke bange for at bringe musikken ud i nye omgivelser, som da han samme år gav koncert i kunstmuseet Louisianas have. På programmet var nemlig Olivier Messiaens Catalogue d’oiseaux, hvor komponisten skildrer en række fugle i musikken. Hvordan det ville lyde, hvis man spillede værket i det fri med vind i træerne, bølgeskvulp og rigtig fuglekvidder - det skulle selvfølgelig prøves af. I Tivoli bliver Aimard indenfor i Tivolis Koncertsal for at dele Ravels klaverværker med os, Brahms små intense Intermezzi og Schumanns Gesänge der Frühe.
Foto: Pierre-Laurent Aimard. Credit: Julia Wesley.
Solist: Pierre-Laurent Aimard, klaver
Program:
Maurice Ravel (1875 – 1937): Le Tombeau de Couperin (1914 - 1917)
Robert Schumann (1810 - 1856): Gesänge der Frühe op. 133 (1853)
Johannes Brahms (1833 – 1897):
Fra seks klaverstykker op 118 (1893):
Intermezzo a-mol op. 118 nr. 1
Intermezzo A-dur op. 118 nr. 2
Intermezzo f-mol op. 118 nr. 4
Romance F-dur op. 118 nr. 5
Maurice Ravel (1875 – 1937): Gaspard de la nuit (1908)