Katia & Marielle Labèque og Gstaad Festival Orchestra

Søstrene Labèque har for længst etableret sig som verdens førende klaverduo. Deres meritter er enestående, og de spiller alt, hvad der er komponeret for to klaverer plus alt det, der kan arrangeres. I Tivoli gælder det en klassiker: Mozarts klaverkoncert i Es-dur for to klaverer, egentlig komponeret for to vidunderbørn: Mozart selv og hans søster Nannerl.

9. august 2023

Kl: 19:30

Tivolis Koncertsal

De franske søstre Katia og Marielle Labèque har spillet klaver sammen hele livet. De fik deres første klaverundervisning, da de var henholdsvis 3 og 5 år, de fik begge eksamen fra Pariserkonservatoriet i 1968 og begyndte sammen en karriere med firehændigt klaver eller spil på to klaverer. Siden har de nået ud i alle hjørner og krinkelkroge af repertoiret. Prædikatet ’verdens bedste’ passer i sandhed på denne duo.

Gstaad Festival Orchestra er et schweizisk orkester, der samler de bedste musikere fra landets faste orkestre og mødes til den årlige Gstaad Menuhin Festival. Jaap van Zweden, som er musikchef for New York Filharmonikerne, har dirigeret Gstaad Festival Orchestra gennem flere år.

Wagner forestillede sig egentlig, at Tristan & Isolde skulle indtjene nogle hurtige penge, mens han arbejdede på Nibelungens Ring, men efterhånden som arbejdet skred frem, voksede projektet. Det var især interessen for filosoffen Schopenhauer, der fik operaen til at vokse til endnu et livsværk. Det hele samlet i forspillet og siden i Isoldes berømte Liebestod, der også findes i en ren orkesterversion. Om kærligheden der transcenderer døden. Filosofi og følelser i stort format.

Mozart var 23 år og optrådte stadig sammen med sin storesøster ’Nannerl’ ført frem af papa Leopold Mozart. Det var begyndt som et slags omrejsende musikcirkus med to små børn som de store attraktioner. Mozart var seks år, da den første koncertrejse gik til München. I 1764-66 med en stor turné til Paris, London, Holland og på tilbagevejen bl.a. atter München. Programmerne ved disse turnekoncerter har givetvis stået på musik af samtidens komponister plus af Wolfgang Amadeus selv. En lille firhændig sonate eksisterer stadig fra den tid, og så er der koncerten for to klaverer i Es-dur, sandsynligvis fra 1779, og den er sikkert skrevet til at blive opført af de to vidunderbørn.

Shostakovich komponerede tre symfonier i tilknytning til Anden Verdenskrig. Den 7. symfoni fra 1941 kaldt Leningradsymfonien skildrer krigens voldsomme og umenneskelige karakter. I 1943 komponerede Shostakovich sin 8. symfoni umiddelbart efter slaget ved Stalingrad. Et stort og dybfølt værk med en resigneret slutning, der gav til kritik i hjemlandet. Man spurgte: ’Hvorfor skrev han en optimistisk symfoni ved krigens udbrud, men en tragisk nu?’ Da krigen var til ende, komponerede Shostakovich sin 9. symfoni. Det var i november 1945, og komponisten skal have sagt: ”Musikerne vil elske at spille den, men kritikken vil sable den ned.”


Foto: Katia & Marielle Labèque. Credit: Umberto Nicoletti.
Foto: Jaap van Zweden. Credit: Hans van der Woerd.

Program

Gstaad Festival Orchestra Dirigent: Jaap van Zweden Solister: Katia & Marielle Labèque Wagner: Tristan & Isolde - Vorspiel und Liebestod Mozart: Klaverkoncert nr. 10 (for to klaverer) PAUSE Shostakovich: Symfoni nr. 9