Alexandra Conunova

En del af Torsdagsklassisk

7. juli 2022

Kl: 20:00

Tivolis Koncertsal

Vivaldis fire uopslidelige violinkoncerter med den samlede titel De fire årstider er blandt de mest populære klassiske kompositioner nogensinde. Men hvordan lyder årstiderne i Buenos Aires? Få svaret i tangomesteren Astor Piazzollas bud på præcis den opgave.

Violinisten Alexandra Conunova fra Moldova, som vandt Tjajkovskij-konkurrencen i 2015, spiller og dirigerer Vivaldis virtuose og billedskabende årshjul af italienske årstider med snestorme, tordenvejr, høstfester og fuglesang foruden tangomesteren Astor Piazzollas lidenskabelige værk, der beskriver de tilsvarende årstider i Argentina.

 

Og netop De fire årstider har været afgørende for Alexandra Conunova i de seneste par års helt specielle situation, hvor hendes normalt meget hektiske turnéliv jo har været sat ud af spillet. I stedet spillede hun koncerter fra balkonen i sit hjem i Lausanne i Schweitz under den første Covid-19-nedlukning i foråret 2020. Hun spillede bl.a. netop musik af Vivaldi og Piazzolla, og hun indspillede også Vivaldis De fire årstider med Geneves Kammerorkester under nedlukningen.

Vivaldis fire årstider er en del af en samling på hele 12 af hans violinkoncerter, som blev udgivet i Amsterdam i 1725. Sammen med selve koncerterne i De fire årstider indeholder udgaven også digte, der beskriver musikken i de enkelte satser, og måske er det endda Vivaldi selv, der har skrevet dem. Sammen med strygeorkestret og continuogruppen skildrer soloviolinen farverigt og dramatisk de forskellige årstiders kendetegn. Vivaldi var selv en af sin tids største violinvirtuoser, og hele vejen gennem de mange satser viser han sin eminente forståelse for violinens spilleteknik og klangverden, også når orkestrets strygere spiller ping-pong med solisten undervejs.

Astor Piazzolla er den moderne tangos helt store mester. Han blev født i Argentina i 1921 og voksede op i New York mellem 1924 og 1937. Derefter vendte den unge Astor tilbage til Buenos Aires og sluttede sig til et populært tangoorkester som arrangør og bandoneónspiller. Piazzolla studerede samtidig klassisk komposition hos Alberto Ginastera i Buenos Aires, og i 1954 skrev han en symfoni til Buenos Aires Philharmonic, der gav ham et stipendium til at studere i Paris. Da Piazzolla vendte tilbage til Buenos Aires i 1956, grundlagde han sit eget ensemble og begyndte at skabe en moderne tangostil, der kombinerede elementer af traditionel tango, argentinsk folkemusik og nutidig klassisk, jazz og populærmusik til en ”Nuevo Tango”, der er lige så velegnet til koncertsalen som til dansegulvet.

De fire årstider i Buenos Aires blev oprindeligt skrevet som fire enkeltstående stykker i årene 1965-1970. Piazzolla begyndte efterhånden at opføre de fire værker samlet med sit eget ensemble, og i 1990’erne bad den lettiske violinist Gidon Kremer komponisten Leonid Desyatnikov om at arrangere Piazzollas suite for Vivaldis originale besætning med soloviolin, strygere og continuo, så Kremer kunne opføre det, når han spillede Vivaldis fire violinkoncerter. Men Desyatnikov leverede ikke bare en simpel omorkestrering; han sneg også spidsfindige referencer til Vivaldis De fire årstider ind i de fire satser. Så jo bedre, du kender Vivaldi, jo mere sandsynligt er det, at du fanger Desyatnikovs vittige citater.

Program

Tivoli Copenhagen Phil
Dirigent og solist: Alexandra Conunova, violin

Vivaldi: De fire årstider
Piazzolla (arr. Leonid Desyatnikov): De fire årstider i Buenos Aires