Fra den nye og den gamle verden

Prokofjevs klaverkoncert med Marianna Shirinyan, Dvořáks 9. symfoni og Tjajkovskij

8. juli 2021

Kl: 20:00

Tivolis Koncertsal

Rækken af TorsdagsKlassisk koncerter fortsætter, og i denne uge kan I tage med over Atlanten til den nye verden i Dvořáks populære og storslåede niende symfoni.

Oplev Prokofjevs klaverkoncert med Marianna Shirinyan, Dvořáks 9. symfoni og Tjajkovskij. Ved koncerten får den danske cellist Jonathan Swensen overrakt Musikanmelderringens Kunstnerpris 2021 – og inden da spiller den armenskfødte pianist Marianna Shirinyan Prokofjevs sindssygt krævende 3. klaverkoncert, hvor solist og orkester smelter sammen til en opvisning i opfindsom virtuositet.

Den danske cellist Jonathan Swensen har trods sin unge alder allerede adskillige priser på cv’et – bl.a. førstepladsen i den meget internationale Katjaturian-cellokonkurrence i 2018 og samme år også førsteprisen i den prestigefyldte amerikanske Young Concert Artists International Auditions. Han har optrådt som solist med flere store symfoniorkestre i Europa og herhjemme – og i år har de danske musikanmeldere besluttet at give Jonathan Swensen endnu en anerkendelse, når han får overrakt Musikanmelderringens Kunstnerpris 2021 ved denne koncert. Han kvitterer for æren ved at spille Tjajkovskijs virtuose Pezzo Capriccioso sammen med Tivoli Copenhagen Phil og Eva Ollikainen.

Inden da spiller den armenskfødte pianist Marianna Shirinyan musik af russiske Sergej Prokofjev – musik, der både rummer den nye og den gamle verden. I 1913 er zarstyret stadig en selvfølgelighed i Rusland, selv om Nikolaj 2. allerede har mærket uroen ulme. Den 23–årige Sergej Prokofiev har allerede fået sin eksamen i komposition fra konservatoriet i Skt. Petersborg fem år tidligere. Han er begyndt at skrive på de første skitser til sin tredje klaverkoncert – et sæt variationer over et tema, som han lægger til side i første omgang. Efter revolutionen i 1917 flytter Prokofjev – med sovjetregimets velsignelse – til vesten, hvor han regner med at finde bedre muligheder som ung komponist end hjemme i et kaotisk Sovjetunionen, som først skal finde sine egne, nye ben. Endelig, i 1921, skriver han den tredje klaverkoncert færdig under et sommerophold i Bretagne i Frankrig. Resultatet er en klaverkoncert, som stiller de allerhøjeste tekniske krav til solisten – og hvor solist og orkester smelter sammen til en opvisning i opfindsom virtuositet.

Også den tjekkiske komponist Antonín Dvořák rejste ud i verden. I slutningen af 1800-tallet var han ikke blot en internationalt kendt komponist, men i tre år, mellem 1892 og 1895, var han desuden rektor for National Conservatory of Music i New York. Rektorjobbet var både behageligt og velbetalt; det krævede kun 3 timers arbejde om dagen seks dage om ugen - med fire måneders sommerferie - til den dengang svimlende sum af $15.000 om året. Ikke mærkeligt, at Dvořák havde tid til både at komponere og at lade sig inspirere af den lokale musik i den nye verden. Dvořák opmuntrede den nye generation af amerikanske komponister til at bruge af den lokale folkemusikinspiration - præcis som Dvořák selv havde gjort i høj grad hjemme i Tjekkiet. Og han skrev også selv en symfoni inspireret af den musik, han havde mødt i Amerika - og gav den titlen "Fra den nye verden". Uropførelsen fandt sted i Carnegie Hall i december 1893, og symfonien blev hurtigt sejlet over Atlanten og fik en lige så entusiastisk modtagelse her i Europa som den havde fået i USA. Og den er stadig den dag i dag ikke blot Dvořáks mest spillede symfoni, men én af de mest populære i hele musiklitteraturen.

Fotos af solist Marianna Shirinyan, prismodtager Jonathan Swensen og dirigent dirigent Eva Ollikainen.

Program

Tivoli Copenhagen Phil
Dirigent: Eva Ollikainen
Solist: Marianna Shirinyan, klaver
Prismodtager: Jonathan Swensen, cello
Prismodtager, in absentia: Johanne Thisted Højlund

Prokofjev: Klaverkoncert nr. 3
Dvořák: Symfoni nr. 9, Fra den nye verden
Tjajkovskij: Pezzo Capriccioso

Varighed ca. 80-90 minutter uden pause.

Koncerten er arrangeret i samarbejde med Musikanmelderringens Kunstnerpris