Vier letzte Lieder med Sumi Hwang

En aften med stor romantik af Strauss og Tjajkovskij

30. juli 2021

Kl: 20:00

Tivolis Koncertsal

Tivoli Copenhagen Phil byder på det helt store, romantiske sug i maven med værker af Richard Strauss og Tjajkovskij sammen med den tyske dirigent Sebastian Weigle og den prisvindende sydkoreanske sopran, Sumi Hwang. Hwang erstatter svenske Cornelia Beskow, der desværre er forhindret grundet sygdom.

Sumi Hwang tog hele verden med storm med sin vidunderlige stemme, da hun i 2018 sang sin version af den Olympiske hymne ved vinter-OL i Pyeongchang. Mere end 300 millioner tv-seere i hele verden så med og for New York Times blev sopranen “uden tvivl aftenens stjerne”. Hør hende i fire af Richard Strausssmukke og inderlige sange – noget af det sidste, han skrev overhovedet – og tag også med Tjajkovskij på en rejse ind i en plaget mands tanker; i musikken kan Tjajkovskij fortælle om de forbudte følelser, han ikke må sige med ord.

Den sydkoreanske sopran, som er uddannet fra Seoul National University og Hochschule für Musik und Theater i München, startede sin verdensomspændende karriere, efter hun i 2014 vandt førsteprisen ved den prestigefyldte Queen Elisabeth Competition i Bruxelles. Hør hende i fire af Richard Strausssmukke og inderlige sange – noget af det sidste, han skrev overhovedet – og tag også med på en tur tilbage til zartidens gamle Rusland sammen med en komponist, som på overfladen er heldigere end 99,9 procent af indbyggerne i Rusland. Han lever et liv i luksus, og han færdes hjemmevant hos den kulturelle og økonomiske elite i Moskva og Skt. Petersborg.

Året er 1877. Pjotr Iljitj Tjajkovskij er 36 år, og hans karriere kører som smurt; han underviser i musikteori på konservatoriet i Moskva, og han er en komponist, som allerede har bevist, at han hører til i den internationale elite. Tjajkovskij er i gang med en ny symfoni, som - ligesom Beethovens berømte femte – handler om skæbnen. Tjajkovskij kender alt til det med skæbnen. Han bærer selv på en hemmelighed, som meget få mennesker kender til. Han er dybt ulykkelig som homoseksuel i et samfund, hvor det ikke kun er noget man absolut ikke taler om – men hvor det rent faktisk også er strafbart. Ægteskabet varer kun få dage. Skæbnen banker på allerede fra begyndelsen af Tjajkovskijs fjerde symfoni – en rejse ind i en plaget mands tanker. I musikken kan Tjajkovskij fortælle om det, han ikke må sige med ord.

Richard Strauss var også en mester i at fortælle historier uden ord, men kun i musik – men det betød ikke, at han afskar sig fra at fortælle med ord. Helst ord sunget af en sopranstemme. Strauss skrev noget af sin bedste musik netop til sine sopraner, og han giftede sig endda med én. Det er næsten altid sopranerne, der er omdrejningspunktet i hans operaer, hvad enten de er vanvittige teenagere som Salome, samspilsramte nervevrag som Elektra, verdensfjerne gudinder som i Ariadne på Naxoseller unge, uskyldige døtre af nyrige forretningsfolk som Sophie i Rosenkavaleren. Richard Strauss kender sopranstemmen og dens muligheder bedre end de fleste, og hvor mange komponister fortrinsvis tænker på herrestemmer, når de komponerer sange, så er Richard Strauss også i den genre klart sopranernes mand. Det var hans forlægger Ernst Roth, der samlede de fire sange under titlen Vier letzte Lieder - selv om de berømte fire sidste sange er faktisk ikke Strauss' allersidste; han nåede at skrive endnu en sang, med titlen Malven, kort før sin død i 1949.

Fotos af solist Sumi Hwang og dirigent Sebastian Weigle.

Program

Tivoli Copenhagen Phil
Dirigent: Sebastian Weigle
Solist: Sumi Hwang, sopran

Sumi Hwang erstatter svenske Cornelia Beskow, der desværre er forhindret grundet sygdom.

Tjajkovskij: Symfoni nr. 4
Richard Strauss: Vier letzte lieder

Varighed ca. 80-90 minutter uden pause