Liebeslieder Walzer

Vi gør det til en tradition, at Stjernestunder åbner med Liebslieder Walzer. Oplev: Mari Eriksmoen, Sophie Haagen, Lawrence Brownlee, Michael Nagy, James Sherlock og Marianna Shirinyan.

15. august 2021

Kl: 18:00

Glassalen

International kærlighed i valsetakt.
Fire sangere fra henholdsvis Norge, Danmark, USA og Tyskland sætter hinanden stævne i Glassalen – og de inviterer to pianister med. Musikken er bl.a. Brahms’ to mesterlige samlinger af ultrakorte kærlighedssange i trefjerdelstakt.

Det er et virkelig internationalt hold, der tager os med ind i Brahms’ sangunivers, hvor han udforsker kærligheden i 33 små historier; nogle for alle fire stemmer, nogle for en enkelt eller to ad gangen – og teksterne er endda også inspirerede af kærlighedspoesi fra mange forskellige lande.

Glassalen er noget nær den perfekte ramme om Brahms’ kærlighedsvalse. Det er musik tænkt som praktisk brugskunst i mindre, intime sammenhænge – ikke nødvendigvis i store koncertsale, og derfor ikke med orkesterakkompagnement, men med firehændig klaverledsagelse i stedet for.

Det er et virkelig internationalt hold, der tager os med ind i Brahms’ sangunivers, hvor han udforsker kærligheden i 33 korte sange; nogle for alle fire stemmer, nogle for en enkelt eller to ad gangen – og teksterne er endda også inspirerede af kærlighedspoesi fra mange forskellige lande. Brahms er helt tydeligt inspireret af sangkomponisten over dem alle, Franz Schubert, især af Schuberts små korte charmerende klaverstykker i den særlige wieneriske ländler-stil i trefjerdelstakt. Brahms var desuden venner med den store valsemester Johann Strauss, og beundrede vennens værker så meget, at han på et tidspunkt skriver temaet fra An der schönen blauen Donau ned på et stykke papir – og tilføjer; ”Desværre ikke af Johannes Brahms”.

Brahms skrev den første samling af Liebesliederwalzer i 1869 – og han lagde selv op en stor grad af fleksibilitet med hensyn til hvor mange sangere, der kunne deltage i en opførelse; man kan både opleve dem for fire sangere som ved koncerten i Glassalen, for det dobbelte antal med to sangere på hver stemme i de sange, der er skrevet for hele ensemblet – fire af sangene er duetter og en enkelt er for tenoren alene – eller endda kor firestemmigt kor. I den senere samling af valse, som Brahms kaldte Neue Liebesliederwalzer, er kun syv af de 15 sange skrevet for fire stemmer - de øvrige sange er for kun én af de fire sangere, med en enkelt duet som afveksling.

Teksterne til kærlighedsvalsene er skrevet af Brahms’ yndlingsdigter, Georg Friedrich Daumer, og er meget frie gendigtninger af folkepoesi fra så forskellige egne af verden som Tyrkiet, Letland, Polen, Ungarn, Sicilien og Rusland. Her kommer Daumer rundt om mange vinkler på kærligheden; i teksterne møder man både forelskelse, glæde, længsel og afvisning, og selv om Brahms benytter Daumers tekster de 32 første sange i de to samlinger, så slutter han alligevel af med en enkelt tekst af Goethe – meget passende med titlen Zum Schluss – til slut. Men det betyder jo ikke, at de fire sangere og deres to pianister ikke kunne finde på at synge andre lieder og duetter i tilgift til de 33 Liebesliederwalzer … man ved jo aldrig.

Fotos af: 
Mari Eriksmoen, Sophie Haagen, Lawrence Brownlee, Michael Nagy og Marianna Shirinyan.

Program

Mari Eriksmoen, sopran
Sophie Haagen, mezzosopran
Lawrence Brownlee, tenor
Michael Nagy, baryton
James Sherlock og Marianna Shirinyan, klaver

Brahms Liebesliederwalzer, op. 52 og 65

Varighed ca. 75 minutter uden pause