Barbara Hannigan synger og dirigerer Gershwin, Haydn og Stravinskij

Koncerten byder på en danmarkspremiere

5. august 2021

Kl: 20:00

Tivolis Koncertsal

Det er de færreste, der kan synge og dirigere samtidig. Canadiske Barbara Hannigan kan. Hun er specialist i uhyggelig kompliceret ny musik – men også helt hjemme i musik så forskellig som den, hun har programsat ved sin første koncert i Tivoli.

Hannigan byder både på en suite fra George Gershwins 1930-musical Girl Crazy – med hits som Embranceable You – som hun selv har været med til at sammensætte, på en sprudlende symfoni af Haydn og en hel ballet af Stravinskij. En forrygende aften i Tivolis Koncertsal med et virkelig multitalent i centrum.

I 2017 udsendte Barbara Hannigan – modtager af Sonnings Musikpris 2020 – sin første cd som både dirigent og solist med titlen ”Crazy Gril Crazy”. Titlen henviser til den suite fra George Gershwins 1930-musical Girl Crazy – med hits som Embranceable You – som Hannigan selv har sammensat sammen med Hollywood-arrangøren Bill Elliott, og som får sin danmarkspremiere ved koncerten med Hannigan og Tivoli Copenhagen Phil.

På programmet er også musik af en mand, som både var den mest kendte komponist i sin samtid, og samtidig var ansat som tjener. Hvis vi går tilbage til 1700-tallet, så krakelerer billedet af store komponister som frie fugle, der skaber deres sonater, symfonier og kvartetter i et endeløst kreativt flow i et elfenbenstårn - uden at skulle tage hensyn hverdagsproblemer som klaverstemning, børneopdragelse og restskat. Joseph Haydn have mange pligter som fastansat på Esterházy-familiens slot ved grænsen mellem Østrig og Ungarn; han var ansvarlig for alle musikalske aktiviteter på slottet, og var både komponist, dirigent, orkesterleder, nodearkivar, instrumentansvarlig - og han var i princippet ansat på linje med de ledende tjenestefolk i huset. Nå ja, og så var han da også lige operachef for fyrstens private kompagni, som spillede omkring 150 forestillinger om året - en del af dem komponeret af Haydn selv. Alligevel fik han mirakuløst nok skrevet et næsten sindssygt antal værker; 68 strygekvartetter, 62 klaversonater, 45 klavertrioer, 43 koncerter for diverse soloinstrumenter - og 106 symfonier. Og så kunne man jo godt tro, at det kunne være så som så med overskud og inspiration ind i mellem. Men nej; hver gang man foretager et punktnedslag i Haydns enorme produktion, bliver man overvældet af opfindsomheden og legelysten i musikken.

Stravinskijs musikken til balletten Pulcinella lyder faktisk ind imellem som om den er endnu ældre en Haydns – og det er helt med vilje. I 1919 besluttede Stravinskij at vende blikket mod fortidens musikalske univers, og han lånte musik, som man dengang troede var skrevet af barokkomponisten Pergolesi og blandende den med nye rytmer og klangfarver. Det viste sig senere, at musikken sandsynligvis var skrevet af andre komponister fra samme periode – men Stravinskijs kreative genbrug fungerer under alle omstændigheder helt genialt, når han ominstrumenterer og skriver videre på idéer med et par århundreder på bagen. I koncertsalene hører man i dag som regel den suite af satser fra balletten, som Stravinskij selv udarbejdede – men her får vi hele balletten, inklusive de tre sangsolister, der medvirker undervejs.

Fotos af dirigent og solist Barbara Hannigan samt Tuuri Dede, Sam Carl og James Way.

Program

Tivoli Copenhagen Phil
Dirigent og sopransolist: Barbara Hannigan
Solister: Tuuri Dede (mezzosopran), Sam Carl (basbaryton) og James Way (tenor)

Stravinskij: Pulcinella
Haydn: Symfoni nr. 90
Gershwin: Girl Crazy Suite

Varighed: 80-90 min uden pause