La Cetra & Petibon - AFLYST

Aflyst

27. juni

Kl: 19:30

Tivolis Koncertsal

Koncerten i Tivolis Koncertsal er desværre blevet aflyst som konsekvens af coronakrisen. Alle berørte gæster bliver kontaktet direkte via den mail, de har brugt til billetkøbet.

Spilletidspunkt

Tid
Sted
Pris
27. juni
Aflyst

062720_La-Cetra_300x300
La cetra

”La cetra” er tilnavnet på Vivaldis tolv violinkoncerter op. 9, som blev publiceret i 1727 og tilegnet kejser Karl VI. La cetra er også det italienske ord for det lyre-lignende strengeinstrument citer og refererer til Orfeus’og Apollos mytiske lyre fra oldtiden.

Herfra har barokorkestret fra Basel, La Cetra, taget sit navn. Det blev grundlagt i 1999 på initiativ af den daværende leder af Schola Cantorum Basiliensis, Dr. Peter Reidemeister. De fleste af musikerne er ligeledes uddannet herfra, da det er et af Europas fremmeste uddannelsescentre for tidlig musik.

Orkestrets kernerepertoire er da også netop den italienske instrumentalmusik fra det 18. århundrede, men de spiller værker helt fra den tidlige barok og klassik frem til Haydn, Mozart og den tidlige Beethoven.

 

Siden dets grundlæggelse har La Cetra hurtigt bevæget sig op blandt verdens førende tidlig musik-ensembler. De har samarbejdet jævnligt med Theater Basel om opera- og balletproduktioner af Monteverdi, Cavalli, Händel, Purcell, Vivaldi og Charpentier. Udover baroksensemblet dækker La Cetra-navnet siden 2012 også over et vokalensemble. Hvert år opfører de sammen en syng-med-udgave af Händels Messias, som er overmåde populær.

La Cetra gæster jævnligt Concertgebouw i Amsterdam, og turnéer og gæstespil har bragt ensemblet til koncertsale og festivaler i hele Europa såvel som til Kina og Sydkorea.

Siden 2009 har den italienske organist, cembalist og dirigent Andrea Marcon været La Cetras kunstneriske leder. Gennem årene har La Cetra også samarbejdet tæt med dirigenter og musikalske ledere som Gustav Leonhardt, René Jacobs, Jordi Savall og Attilio Cremonesi. Orkestret debuterede på plademærket Deutsche Grammophon med to Mozart-indspilninger i 2011 efterfulgt af albummet Nouveau Monde – Baroque Arias and Songs med Patricia Petibon i 2012.

La Cetras credo er, med baggrund i grundig forskning om historisk opførelsespraksis, at gøre såkaldt ’tidlig musik’ tilgængelig og vedkommende for nutidens publikum – med friske, gribende og nutidige fortolkninger. For dette arbejde blev La Cetra i 2009 tildelt European Prize for Early Music.

062720_Patricia-Petibon_300x300
Sopran Patricia Petibon

Den franske sopran Patricia Petibon har optrådt utallige steder i hele verden og har et vidtspændende repertoire, der strækker sig fra den tidlige franske barok til moderne kompositionsmusik.

Petibon er uddannet fra konservatoriet i Paris og blev for alvor ’opdaget’, da hun var medlem af det parisiske barokensemble Les Arts Florissants, grundlagt og ledet af William Christie. Hun fik udmærkelser som Best Young Talent i 1998 og Best Opera Singer i 2001 og 2003.

Hun havde sin scenedebut i 1996 i den franske barokkomponist Jean-Philippe Rameaus tragiske opera Hippolyte et Aricie. Til hendes roller i barokrepertoiret hører blandt andet også Phani og Zima i Rameaus Les Indes galentes og Dalinda og Ginevra i Händels Ariodante. Hun har sunget Glucks Orfeus og Euridice og Giunia i Mozarts Lucio Silla, Despina i Cosí fan tutte ved Salzburger Festspiele og den meget krævende titelrolle i Alban Bergs Lulu i Geneve, Salzburg og Barcelona. I marts 2012 debuterede hun på Pariseroperaen som Donna Anna i Mozarts Don Giovanni og var en anmelderrost Susanna i Figaros bryllup ved Aix-en-Procence Festivalen. Ved samme festival sang hun i juli 2015 titelrollen i Händels Alcina – med Philippe Jaroussky som Ruggiero. Blanche i Poulencs opera Karmeliterindernes samtaler har hun sunget både ved Theater an der Wien og Théâtre des Champs-Élysées i Paris, Gilda i Verdis Rigoletto på Statsoperaen i München og i titelrollen i Massenets Manon på Wiener Staatsoper.

Patricia Petibon har samarbejdet med dirigenter som Michael Gielen, Kristjan Järvi, Andrea Marcon, Christophe Rousset, Paavo Järvi og orkestre som Wiener Philharmonikerne, Münchens Kammerorkester, Staatskapelle Berlin, Orchester des Bayerischen Rundfunks, Münchner Philharmoniker, Orchestre National de Lyon, Les Talens Lyriques, Orchestre de Paris og barokensemblerne Il Giardino Armonico og Freiburger Barokorkester.

Blandt Patricia Petibons mange indspilninger er albumtitler som Les Fantaisies de Patricia Petibon og French Touch med et udvalg af franske arier og Melancolia med spanske arier og sange. Hendes første udgivelse på Deutsche Grammophon var Nouveau Monde fra 2012 – et soloalbum med franske barokarier, fulgt af en indspilning af Poulencs Stabat Mater i 2013 dirigeret af Paavo Järvi. Hendes debutalbum Amoureuses med arier af Mozart, Haydn og Gluck med Concerto Köln og Daniel Harding vandt BBC Music Magazines pris for bedste operaalbum. Patricia Petibons seneste album La Belle Exentrique, blev udgivet i september 2014 på Deutsche Grammophon.