Elsa Dreisig & Mozart - AFLYST

Aflyst

8. august

Kl: 19:30

Tivolis Koncertsal

Koncerten i Tivolis Koncertsal er desværre blevet aflyst som konsekvens af coronakrisen. Alle berørte gæster bliver kontaktet direkte via den mail, de har brugt til billetkøbet.

Spilletidspunkt

Tid
Sted
Pris
8. august
Aflyst

080820_Elsa-Dreisig_300x300
Sopran Elsa Dreisig

Da Kronprinsparrets Priser blev uddelt i november 2019 i Odense, lød skudsmålet om modtageren af årets kulturpris på 500.000 kr. fra Kronprinsen: ”Elsa Dreisig er uden sammenligning en af tidens allerstørste operatalenter. Med suveræn musikalitet har Elsa for længst slået sit navn fast på den internationale scene. Når Elsa Dreisig udfolder sit sangtalent, rammer hendes vokal en renhed, der både vidner om sanselig melankoli, kunstnerisk overskud og alsidighed.”

 

Den 29-årige sopran, der har en dansk mor og en fransk far og er opvokset i Frankrig, er fast tilknyttet ensemblet ved Staatsoper Berlin. Elsa Dreisig har studeret sang på konservatoriet i Paris hos Valérie Guillorit og i Leipzig hos Regina Werner. Hun har sunget i korskolerne, Maîtrises, ved Opéra Royal de Wallonie og Opéra National de Lyon og studerer for tiden hos Lionel Sarrazin. I 2015 fik Elsa Dreisig andenpris i Dronning Sonja sangkonkurrencen i Oslo, og såvel en førstepris som publikumsprisen i den tyske konkurrence Neue Stimmen. I 2016 vandt hun førsteprisen i Placido Domingos operakonkurrence Operalia og blev af Copenhagen Opera Festival præsenteret som Årets operatalent i 2017.

 

 

Hun har vundet flere internationale priser, heriblandt to gange International Classical Music Awards, først som “Årets unge artist” og senest for det anmelderroste og prisbelønnede debutalbum Miroir(s) fra 2018, som er indspillet med Montpelliers symfoniorkester dirigeret af Michael Schønwandt. For albummet fik hun blandt andre også priserne som Årets unge talent fra Diapason, Diamant fra Opéra Magazine og Choc de l’année fra Classica. Hendes andet soloalbum, hvor hun akkompagneres af pianisten Jonathan Ware, udkommer i 2020 i forbindelse med en recital-turné rundt i Europa.

 

 

Blandt opgaverne i indeværende sæson er hendes debut på Covent Garden i London som Pamina i Mozarts Tryllefløjten, to produktioner på Pariseroperaen i rollerne som Elvira i I Puritani og Gilda i Rigoletto, og som Fiordiligi i en nyopsætning af Così fan tutte på Staatsoper i Berlin, dirigeret af Daniel Barenboim.

 

Henrik-Engelbrecht-300x300
Konferencier Henrik Engelbrecht

Henrik Engelbrecht er kendt som en af landets ægte operaeksperter i mange sammenhænge. Han er forfatter til en række operabøger, er tidligere operaredaktør på DR’s P2 og var i ti år operadramaturg på Det Kgl. Teater i Kasper Holtens cheftid. Senest har Henrik Engelbrecht været musikchef i Tivoli, og i dag arbejder han bl.a. som kunstnerisk konsulent for Det Kgl. Teater og Tivoli, som forfatter til en lang rækker bøger om opera og som efterspurgt foredragsholder. I 2020 udgiver han en ny bog, der har Tivolis musikhistorie som omdrejningspunkt.

080820_Kammerorchester-Basel_300x300
Kammerorchetser Basel

Det schweiziske kammerorkester blev grundlagt i Basel i 1984 som ”Serenata Basel” af en flok unge musikstuderende. Fra 1998 var Johanes Schäfli deres dirigent, og i 1999 ændrede de deres navn til det nuværende Kammerorchester Basel.

Siden da har orkestret udvidet sit repertoire og udviklet sig under ledelse af dets egne koncertmestre og gæstende ledere, såvel som i samarbejdet med forskellige udvalgte solister som Maria João Pires, Sol Gabetta, Nuria Rial, Christoph Prégardien og Erwin Schrott, samt dirigenter som Trevor Pinnock, Mario Venzago, Heinz Holliger, René Jacobs og Christophe Rousset.

 

Siden sæsonen 2015/16 har barok-specialisten Giovanni Antonini været fast tilknyttet som 1. gæstedirigent. Han har haft et mangeårigt tæt samarbejde med orkestret, og som et af højdepunkterne kan nævnes en Beethoven-cyklus, som i 2008 vandt prisen ECHO Klassik i kategorien ”Bedste ensemble”.

 

Alternerende med det italienske specialensemble Il Giardino Armonico skal Kammerorchester Basel og Giovanni Antonini opføre og indspille alle Haydns 107 symfonier frem til år 2032. Af andre større fremtidige projekter kan nævnes koncerter og indspilninger af alle Schuberts symfonier under ledelse af Heinz Holliger samt med en række koncertopførelser af operaer. Kammerorkestret har tidligere lavet koncertopførelser af operaer som fx Haydns Armida og Mozarts Da Ponte og Fidelio af Beethoven, i co-produktion med Theater an der Wien, Theâtre Champs-Élysées i Paris og Elbphilharmonie i Hamborg. Foruden repertoiret fra barokken og wienerklassikken spiller orkestret også ny kompositionsmusik.

060720_Riccardo-Minasi_300x300
Dirigent Riccardo Minasi

Den italienske violinist og dirigent er født i Rom og har først og fremmest specialiseret sig som barokviolinist. Som solist og koncertmester har han samarbejdet med berømte barokorkestre som Le Concert des Nations di Jordi Savall, Accademia Bizantina, Concerto Italiano og Il Giardino Armonico.

 

Som dirigent har han arbejdet med orkestre i hele Europa, både operaorkestre, kammerorkestre og symfoniorkestre samt adskillige barokorkestre verden over.

 

Han er medstifter og var leder af det italienske periode-orkester Il pomo d’oro (Det Gyldne Æble – navnet på en italiensk opera fra 1600-tallet) fra 2012 til 2015. Han blev i 2017 chefdirigent for Mozarteum i Salzburg og ’artist in residence’ hos Ensemble Resonanz i Elbphilharmonien i Hamborg. Foruden at dirigere operaopførelser og ballet har han også besøgt kammer- og symfoniorkestre i Lyon, London, Tokyo, Portland, Los Angeles, Australien, Zürich, Lausanne, Hamborg og Stavanger.

 

Minasi har en omfattende diskografi bag sig, hvor han enten medvirker som violinsolist, koncertmester, orkesterleder eller dirigent. Det er fortrinsvis indspilninger af repertoire fra barokken og den tidlige klassik, af komponister som Corelli, Telemann, Rameau, Vivaldi, Händel, C.P.E. Bach, Haydn og Mozart.

 

I 2016 medvirkede han på hele fire album, der blev hædret med Echo Klassik-prisen, og hans indspilning af Bibers Rosenkrans-sonater var blandt finalisterne i Midem Classical Awards. Minasis musiceren er kendetegnet ved stor periodisk indsigt, og han har fungeret som historisk rådgiver for Montreal Symfoniorkester, samt været med til at kuratere og editere det navnkundige musikforlag Bärenreiters nye kritiske udgave af Bellinis Norma.