Venter – Peer Gynt ifølge Solveig

Hvordan ser Peer Gynt-historien ud med Solveigs øjne? Hvad kan hun, som venter, fortælle?

25. maj 2019

Kl: 19:30 - 21:30

Tivolis Koncertsal

Venter er en symfonisk passionshistorie til musik af Edvard Grieg. Romanforfatteren Karl Ove Knausgård har skabt en moderne Solveig i poetisk novelleform, som danner bagtæppet for forestillingen. Iscenesætter er catalanske Calixto Bieito, der er kendt for sine radikale og nyskabende opsætninger af klassiske værker, og som også tidligere har iscenesat Ibsen-stykker ved Festspillene i Bergen.

”Temaet i Venter er menneskets ensomhed, en ensomhed ingen kan sige sig fri for, og de små detaljer og historier, som udgør vor eksistens”, siger Calixto Bieito.

Rollen som Solveig udfyldes af den norske sopran Mari Eriksmoen, på scenen er også Tivoli Copenhagen Phil og 16 sangere fra DKDM Kammerkor under ledelse dirigent Eivind Gullberg Jensen. Sarah Derendinger, som bl.a. har arbejdet med OL-åbningen i London, står for videodesign. Og Peer? Han dukker muligvis op i en ukrediteret rolle.

”Over mig kom nogen krager flyvende indover. Flere fulgte, og snart var luften sort af fugle. Det var som et tæppe af kød, tænkte jeg, med smukke foranderlige mønstre i sort og blåt, som i næste øjeblik opløste sig …” KARL OVE KNAUSGÅRD

Venter er en international samproduktion, der har urpremiere ved Festspillene i Bergen den 22. maj 2019, og senere også opføres i Teatro Arriaga de Bilbao, Göteborgs symfoniker, Sinfóníuhljómsveit íslands og Vilnius Festival.

Eksekutiv producer: Anders Beyer/Festspillene i Bergen.
Foto: Stephen Gill / fra serien og bogen: The Pillar / 2015 - 2019

Koncerten støttes af Beckett Fonden.

 Download koncertprogram

Program

Musik fra Griegs Peer Gynt

Calixto_Bieito_300x300
Iscenesættelse, idé og koncept Calixto Bieito

Calixto Bieito er en catalansk instruktør, der er kendt for sine radikale og nyskabende opsætninger af klassiske værker. Han debuterede i begyndelsen af 90’erne og har siden bl.a. været kunstnerisk leder af Teatro Romea i Barcelona og Teatro Arriaga i Bilbao. Derudover har han grundlagt en teaterfestival i Barcelona (BIT) og været kunstnerisk leder af Festival Internacional de las Artes de Castilla y León (FÀCYL).

Den helt store opmærksomhed fik han i 2004, da han instruerede en opsætning af Mozarts Bortførelsen fra Seraillet på Komische Oper i Berlin, hvor han havde valgt at forlægge scenen til et moderne bordel med nøgne skuespiller og indstuderede sexscener.

Bieito har siden 2006 haft et samarbejde med Bergen Festspillene, hvor han bl.a. har taget Henrik Ibsens Brand og Strindbergs Et drømmespil under kærlig behandling. I Danmark kunne man opleve hans arbejde i 2001, hvor han instruerede Verdis Maskeballet på Det Kongelige Teater. Her sad de sammensvorne på toilet på rad og række og planlagde mordet på den svenske konge. Og igen i 2010 hvor han satte sin egen teaterkoncert Voices op på Betty Nansen Teatret.

Karl-Ove-Knausgard-300x300
Forfatter Karl Ove Knausgård

Karl Ove Knausgård er født i Oslo og vokset op på Tromøya i Arendal og i Kristiansand, hvor han gik i gymnasiet. Han har studeret kunsthistorie og litteraturhistorie ved Universitetet i Bergen og arbejdet som boganmelder i forskellige aviser og tidsskrifter. Knausgård har tidligere vært medredaktør i tidsskriftet Vagant. Han debuterede som forfatter i 1998 med Ude af verden. Hans seksbinds romanværk Min kamp har fået en fantastisk modtagelse fra kritikere og publikum og er oversat til mange sprog. Knausgård har vundet talrige priser for sit forfatterskab.

Mari-Eriksmoen-300x300
Sopran Mari Eriksmoen

Mari Eriksmoen er en norsk sopran, der har uddannet sig fra operaakademierne i Oslo, Paris og København. Som nyuddannet fik hun straks drømmerollen som Zerbinetta i Theater an der Wiens opsætning af Adriadne på Naxos. Siden da har hun haft flere roller dér og har bl.a. sunget Olympia i Offenbachs Hoffmanns eventyr, Eurydike i Monteverdis Orfeus og Rosina i Barberen i Sevilla.

Derudover har hun optrådt på Den norske opera i Oslo, La scala i Milano, på Glyndebourne Festivalen og ved The Proms. 2019 byder bl.a. på Sophie i Rosenkavaleren på Den norske Opera.

Mari Eriksmoen er desuden en alsidig koncertsanger, der synger alt fra barokopera til musik fra det 20. århundrede – men med speciale i netop Solveig i Griegs Peer Gynt. I Danmark har hun optrådt med DR SymfoniOrkestret, hvor hun senest var at opleve i maj 2018.

Eivind Gullberg Jensen 300x300
Dirigent Eivind Gullberg Jensen

Eivind Gullberg Jensen er en ung, norsk dirigent, der optræder foran de helt store europæiske orkestre med lige stor succes som koncertdirigent og operadirigent. Han har f.eks. dirigeret Berliner Filharmonikerne, Tonhalle-orkestret i Zürich og Concertgebouw-orkestret i Amsterdam, lige som han har arbejdet med store solister som f.eks. Sol Gabetta, Hilary Hahn, Frank Peter Zimmermann og Vadim Repin.

I sæson 2018/19 har også de amerikanske orkestret åbnet dørene for Gullberg Jensen med debut hos symfoniorkestrene i Vancouver, Oregon og North Carolina. Og i operaverdenen han man kunnet opleve ham på Wiener Staatsoper, hvor han dirigerede Dvoráks Rusalka og på Operaen i Lille, hvor der stod Tryllefløjten på programmet.

Tivoli-Copenhagen-Phil-300x300
Orkester Tivoli Copenhagen Phil

Tivoli har som den eneste forlystelsespark i verden sit eget symfoniorkester, nemlig Tivoli Copenhagen Phil. Orkestret spiller sommeren igennem i Tivoli – lejlighedsvist også om vinteren, f.eks. til balletter.

I SommerKlassisk 2019 spiller Tivoli Copenhagen Phil 14 koncerter i Tivoli og har bl.a. sin egen abonnementsserie, hvor man bl.a. kan møde den fremragende violinist Baiba Skride, den fremadstormende cellist István Vardai og den danske supertrio Trio con Brio i Beethovens Tripelkoncert. Endelig lader orkestret sig inspirere af 50-året for månelandingen i et program med bl.a. Holsts Planterne. Der er desuden en række fremragende koncerter i operaens tegn, bl.a. med Ann Petersen, der synger Strauss. Der er en festaften med Lumbye på programmet, syng med-koncerter og familiekoncerten Nattens Tivoli med Silja Okking.

Japanske Tamioka Toshiyuki har været orkestrets chefdirigent siden 2016, og han har på forholdsvis kort tid bevæget orkestret i, hvad Informations anmelder kalder, ”en bemærkelsesværdig udvikling”. I forbindelse med en koncertant opførelse af Humperdincks opera Hans og Grete i Tivoli i september 2018 skriver Andrew Mellor i Magasinet Klassisk:

”Selvom sangerne var gode, overstrålede Copenhagen Phil og deres chefdirigent Toshiyuki Kamioka de øvrige medvirkende ved koncerten. Musikken er bedragerisk vanskelig at dirigere og kræver en fin balance, hurtige skift i den musikalske farve, et disciplineret ensemble, der både skal præstere en varm musikalsk glød og samtidig have fokus på detaljen. Kamioka (…) gav os alt det og mere til.”

Om vinteren hedder orkestret Copenhagen Phil – hele Sjællands Symfoniorkester - og er et såkaldt landsdelsorkester, der både spiller i Konservatoriets Koncertsal på Frederiksberg og løser regionale opgaver rundt omkring på hele Sjælland. Gennem de seneste år har orkestret markeret sig ved at udforske og udfordre den klassiske koncertgenre i samarbejde med alternative koncertkoncepter og i forskellige cross-over-projekter.

DKDM Kammerkor 300x300
Kor DKDM Kammerkor

DKDM Kammerkor består i sine fulde besætning af 45 sangere, der alle er sangstuderende på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Koret har siden 2007 optrådt med såvel a capella-repertoire som store værker med orkester, bl.a. Mahlers 3. symfoni med Copenhagen Phil, Verdis Requiem med Deutsch-Skandinawisches Jugendorchester i Berliner Philharmonien og i en række opførelser med DKDM Symfoniorkester, bl.a. Poulencs Gloria, Händels Messias, Carl Nielsens Fynsk forår samt uropførelsen af Niels Rosing Schows Nu og Efter.

Ofte hentes eventuelle vokalsolister blandt de studerende. For eksempel var Lise Davidsen sopransolist i Verdis Requiem med DKDM Kammerkor, mens hun endnu var studerende.