Ud i galaksen

Den 20. juli 1969 landede Apollo 11 på månen. Det var en verdensbegivenhed af dimensioner: 450 millioner seere sad foran deres tv-apparater og så Neil Armstrong sætte foden ned på månens overflade som det første menneske nogensinde. Det blev også et vendepunkt for menneskets opfattelse af sig selv – nu var intet længere umuligt!

11. august

Kl: 15:00 - 17:00

Tivolis Koncertsal

Køb billet

I 1969 var både Holst og Strauss døde, men de to værker er alligevel oplagte at fejre 50-året for månelandingen med: Kubricks filmklassiker Rumrejsen 2001 har gjort de første minutter af Strauss’ Således talte Zarathustra lige så kendte som starten af Beethovens 5. symfoni. Den fantastiske opbygning, det mægtige orkester, der majestætisk folder sig ud og ender i en kæmpestor kulmination, får det til at løbe koldt ned ad ryggen på de fleste. Og så er der stadig 30 minutter fantastisk musik forude …

Strauss’ tonedigt er inspireret af Nietzsches bog af samme navn, og Strauss’ overdådige komposition er skrevet som en hyldest til Nietzsches geni. Musikken er overvældende og monumental med satser som bl.a. Om den store længsel, Om glæder og lidenskaber og Om videnskaben.

Holst tænkte også stort og var optaget af det, der rækker ud over det jordnære. Den engelske komponist var f.eks. stærkt interesseret i hinduistisk filosofi og i astrologi, og hans Planeterne, der blev en enorm succes – langt større end Holst kunne kapere – er syv astrologiske portrætter, hvor hver planet har sin egen karakter eller ’psyke’. Mars er krigeren, Venus kommer med fred osv. Den sidste sats, Neptun, slutter utraditionelt ved at tone ud i et damekor, der er det sidste man hører, efter at orkestret er holdt op med at spille, hvorefter også disse toner bliver svagere og svagere for til sidst at forsvinde helt – som opsluges de af det ydre rum.

Download koncertprogram

Program

Holst: Planeterne
Richard Strauss: Således talte Zarathustra

Michael-Schonwandt-300x300
Dirigent Michael Schønwandt

Michael Schønwandt har gennem sin karriere besat flere markante stillinger i det europæiske musikliv. I 2015 tiltrådte han som chefdirigent ved Operaen i Montpellier. Inden da var han chefdirigent for Den hollandske Radios Kammerfilharmoni og 1. gæstedirigent ved Statsoperaen i Stuttgart, og i 1990’erne var han chefdirigent for Berliner Sinfonie- Orchester/Konzerthausorchester. Fra 2000 til 2011 var Michael Schønwandt musikchef for Det Kgl. Teater og chefdirigent for Det Kgl. Kapel og fra 1989 til 2000 var han 1. gæstedirigent for DR SymfoniOrkestret.

Schønwandt har dirigeret så berømte orkestre som Berliner Filharmonikerne, Wiener Filharmonikerne, London Symfonikerne og Concertgebouw Orkestret, og han har dirigeret forestillinger på Wiener Statsoperaen, Covent Garden og Pariser Operaen. I 1987 var han den første skandinav, der blev indbudt til at dirigere ved Wagner-festspillene i Bayreuth. Michael Schønwandt har en meget omfattende cd-produktion, som er præget af hans kærlighed til dansk musik. Blandt andet har han indspillet alle symfonier af Carl Nielsen, Niels W. Gade og Weyse, og senest Carl Nielsens opera Maskarade.

Tivoli-Copenhagen-Phil-300x300
Orkester Tivoli Copenhagen Phil

Tivoli har som den eneste forlystelsespark i verden sit eget symfoniorkester, nemlig Tivoli Copenhagen Phil. Orkestret spiller sommeren igennem i Tivoli – lejlighedsvist også om vinteren, f.eks. til balletter.

I SommerKlassisk 2019 spiller Tivoli Copenhagen Phil 14 koncerter i Tivoli og har bl.a. sin egen abonnementsserie, hvor man bl.a. kan møde den fremragende violinist Baiba Skride, den fremadstormende cellist István Vardai og den danske supertrio Trio con Brio i Beethovens Tripelkoncert. Endelig lader orkestret sig inspirere af 50-året for månelandingen i et program med bl.a. Holsts Planterne. Der er desuden en række fremragende koncerter i operaens tegn, bl.a. med Ann Petersen, der synger Strauss. Der er en festaften med Lumbye på programmet, syng med-koncerter og familiekoncerten Nattens Tivoli med Silja Okking.

Japanske Tamioka Toshiyuki har været orkestrets chefdirigent siden 2016, og han har på forholdsvis kort tid bevæget orkestret i, hvad Informations anmelder kalder, ”en bemærkelsesværdig udvikling”. I forbindelse med en koncertant opførelse af Humperdincks opera Hans og Grete i Tivoli i september 2018 skriver Andrew Mellor i Magasinet Klassisk:

”Selvom sangerne var gode, overstrålede Copenhagen Phil og deres chefdirigent Toshiyuki Kamioka de øvrige medvirkende ved koncerten. Musikken er bedragerisk vanskelig at dirigere og kræver en fin balance, hurtige skift i den musikalske farve, et disciplineret ensemble, der både skal præstere en varm musikalsk glød og samtidig have fokus på detaljen. Kamioka (…) gav os alt det og mere til.”

Om vinteren hedder orkestret Copenhagen Phil – hele Sjællands Symfoniorkester - og er et såkaldt landsdelsorkester, der både spiller i Konservatoriets Koncertsal på Frederiksberg og løser regionale opgaver rundt omkring på hele Sjælland. Gennem de seneste år har orkestret markeret sig ved at udforske og udfordre den klassiske koncertgenre i samarbejde med alternative koncertkoncepter og i forskellige cross-over-projekter.

Spilletidspunkt

Tid
Sted
Pris
11. august
225.00 - 425.00 DKK Inkl. billetgebyr og inkl. entré til Tivoli