I krigens kølvand

Krigen har til alle tider haft indflydelse på kunsten – på godt og ondt. Ved denne koncert kan man høre tre forskellige værker, der hver på sin måde forholder sig til krigen, søger trøst, beskriver smerten eller hylder heltene!

7. juli 2019

Kl: 15:00

Tivolis Koncertsal

Koncerten indledes med et af den engelske musiklitteraturs mest elskede værker, komponeret af Vaughan Williams med inspiration i et digt af samme navn om den syngende lærke, der flyver mod himlen. Det er impressionistisk og billedskabende musik med et stænk melankoli, som forstærkes af det faktum, at komponisten komponerede den første version af værket, en sonate for violin og klaver, i 1914, hvor 1. Verdenskrig brød ud. Vaughan Williams lod sig indrullere i hæren og tog først musikken frem igen efter krigen, hvor han så lod musikken udfolde sig i versionen for violin og orkester, og hvor det er svært ikke at høre det idylliske, fredfyldte landskabsmaleri som en længsel, en nostalgi, efter noget, der var en engang.

Melankolien er også til at tage og føle på i Elgars udødelige cellokoncert, komponeret i 1919. Sir Elgar, komponisten bag Land of Hope and Glory blev dybt berørt af 1. Verdenskrig. Så berørt, at han efter et par forsøg med nogle patriotiske værker helt opgav at komponere. Først efter krigens slutning komponerede Elgar igen, og cellokoncerten blev hans sidste større værk. Musikken er dybt følelsesladet og præget af det indtryk, krigen havde gjort på Elgar – den er passioneret, lyrisk, dramatisk, hjerteskærende. Den blev ikke nogen stor succes ved premieren, men tog senere revanche – ikke mindst da Jaqueline du Pré i 1960’erne tog koncerten på sit repertoire.

Solisten ved koncerten i Tivoli – ungarske Istvan Vardai spiller faktisk på du Prés instrument fra dengang! – en fantastisk stradivarius fra 1673.

Hvor der i den engelske del af koncerten er stærk melankoli i kølvandet på krig, er overskriften hos Beethoven ’heroisk’. Den berømte 3. symfoni, Eroica, har revolutionskrigene og Napoleonskrigene som baggrundstæppe. Beethoven var stærkt optaget af de nye tider efter den franske revolution, af oprøret mod tyranniet og det oplyste menneskes kamp. Beethoven selv kæmpede med døvheden, der for alvor var begyndt at indfinde sig. Alt dette hører man i Eroica, der er en arena for den indædte, viljefast kamp, hvor fronterne trækkes op og dramatiske forløb udfolder sig i tre kvarters musik – dobbelt længde i forhold til en traditionel symfoni på den tid. Beethoven dedikerede oprindeligt symfonien til Napoleon, men kradsede dedikationen ud af noden, da Napoleon kronede sig selv som kejser, hvormed han for Beethoven viste sig som en tyran som alle andre tyranner.

Koncerten dirigeres af Sebastian Lang-Lessing.

Download koncertprogram

Program

Vaughan Williams: The Lark Ascending Elgar: Cellokoncert Beethoven: Symfoni nr. 3, Eroica

070719_I-krigens-kolvand_300x300
Cello István Várdai

Den ungarske cellist István Várdai har siden han debuterede i Haag i 1997 haft en imponerende international solistkarriere. Han har spillet under dirigenter som Mikhail Pletnev, Ádám Fischer, Zoltán Kocsis, Howard Griffiths og Gilbert Varga, sammen med blandt andet Skt. Petersborg Symfoniorkester, Marinskij Teatrets Orkester, Geneve Kammerorkester, Det russiske Nationalorkester, Franz Liszt Kammerorkester, Det irske Kammerorkester, Suisse Romande-orkestret og Det bayerske Radiosymfoniorkester.

Han har studeret i en klasse for specielle talenter ved Franz Liszt Akademiet i Budapest samt i Wien. I årene 2010 til 2013 fortsatte han studierne ved Kronberg Academy. Her har han optrådt sammen med Gidon Kremer, András Schiff og Yuri Bashmet ved Chamber Music Connects the World. Siden 2013 har István Várdai selv været tilknyttet akademiet som underviser.

Han er prisvinder ved flere internationale cellokonkurrencer, herunder David Popper International Music Competition, som han har vundet hele 3 gange, i 2000, 2003 og 2004, og i 2014 vandt han ARD Cellokonkurrencen i München.

István Várdai har været inviteret til mange af de store internationale musikfestivaler som Santander Festival, Gergiev Festival i Skt. Petersborg, Pablo Casals Festival i Spanien, Radio Frances Festival i Montpellier, Bellerive Festival i Schweiz, Schleswig-Holstein Festival, Verbier Festival, West Cork Chamber Music Festival, Schwetzingen Festival og Budapest Spring Festival.

Sammen med Kristóf Baráti er Várdai kunstnerisk leder for Kaposfest – en international kammermusik-festival i Ungarn.

Várdai spiller på den berømte ”"Ex du Pré-Harrell Stradivarius" fra 1673 – netop dén cello, som den berømte britiske cellist Jacqueline du Pré spillede på, da hun i 1960’erne gav Elgars cellokoncert nyt liv.

Anna-Egholm-300x300
Violin Anna Egholm

Anna Egholm har mange talenter og har udfoldet sig både som skuespiller, skøjteløber og violinist, . Det var dog violinspillet, der for alvor blev hendes løbebane, og som hun satser 100 % på f.eks. med studier i Schweiz, i Lausanne, hvor hun går på en solist master-uddannelse.

Anna Egholm har gennem årene vundet et hav af priser og konkurrencer: førstepræmier i Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence, "Distinction Award" og førstepræmie i The American Protégé International Music Talent Competition. Øresunds Solist 2009 og 2016, Jacob Gades Violinkonkurrence, Nordisk Solistkonkurrence 2014, i november 2017 vandt hun både 1. pris og publikumsprisen i Concours international de violon d’Avignon ”Ginette Neveu” og i 2018 vandt hun 2. pris i den første internationale Ysaye violinkonkurrence i Belgien..

Egholm har desuden modtaget legater og priser fra bl.a. Augustinusfonden, Idella Foundation, Carl Nielsen Fonden, Van Hauen prisen, Leonie Sonning Talent Prize, Jacob Gades Store Legat, Copenhagen Summer Festivals Talentpris og Gangstedfonden.

Anna Egholm har været solist med flere danske og europæiske orkestre, bl.a. DR SymfoniOrkesteret, Malmø Symfoniorkester og Bergen Filharmonikerne. I februar 2018 spillede hun Nielsens violinkoncert med Filarmonia Transilvania i Cluj-Napoca, Rumænien.

Hun har spillet sammen med musikere fra Berlinerfilharmonikerne til Vinterfestspill i Røro og har også spillet i Los Angeles i Walt Disney Hall. I maj 2018 spillede hun i Kronberg sammen med blandt andre Gidon Kremer, Christian Tetzlaff og Sir András Schiff.

Sebastian-Lang-Lessing-300x300
Dirigent Sebastian Lang-Lessing

Den tyske dirigent Sebastian Lang-Lessing er til daglig chefdirigent i San Antonio Symfoniorkester i USA, hvor han nu er i gang med sin 8. sæson. Han er en af de forholdsvis få dirigenter, der gennem hele karrieren har insisteret på at dele sin tid mellem operaer og orkestre. Han har bl.a. været fast gæstedirigent hos Hamborg Statsopera og Deutsche Oper i Berlin samt chefdirigent for Lorraine-operaen, samtidig med at han har gæstet store orkestre som Gewandthaus Orkestret i Leipzig, Hamborg Symfoniorkester, Orchestre de Paris samt Tokyo filharmoniske Orkester.

I denne sæson debuterer Lang-Lessing med symfoniorkestret i Quebec og Odense Symfoniorkester – ligesom han genbesøger bl.a. Norddeutsche Philharmonie i Rostock og Korean National Opera, hvor han skal dirigere Wilhelm Tell.

For fire år siden fik det danske publikum glæde af ham for første gang, da han med kort varsel hoppede ind foran Tivoli Copenhagen Phil..

Politikens Henrik Friis gav koncerten 5 hjerter og skrev bl.a.: ”Det lykkedes at fremmane illusionen om symfonien som en organisme, der voksede frem og udviklede sig i nye karaktertegninger. En organisme, der kunne danse, le, græde, råbe, jagte, konkludere og eksplodere. Mon ikke der er en god chance for, at Sebastian Lang-Lessing dukker op på programmet næste år i Tivoli?” Det gjorde han – og nu dukker han op igen.

Tivoli-Copenhagen-Phil-300x300
Orkester Tivoli Copenhagen Phil

Tivoli har som den eneste forlystelsespark i verden sit eget symfoniorkester, nemlig Tivoli Copenhagen Phil. Orkestret spiller sommeren igennem i Tivoli – lejlighedsvist også om vinteren, f.eks. til balletter.

I SommerKlassisk 2019 spiller Tivoli Copenhagen Phil 14 koncerter i Tivoli og har bl.a. sin egen abonnementsserie, hvor man bl.a. kan møde den fremragende violinist Baiba Skride, den fremadstormende cellist István Vardai og den danske supertrio Trio con Brio i Beethovens Tripelkoncert. Endelig lader orkestret sig inspirere af 50-året for månelandingen i et program med bl.a. Holsts Planterne. Der er desuden en række fremragende koncerter i operaens tegn, bl.a. med Ann Petersen, der synger Strauss. Der er en festaften med Lumbye på programmet, syng med-koncerter og familiekoncerten Nattens Tivoli med Silja Okking.

Japanske Tamioka Toshiyuki har været orkestrets chefdirigent siden 2016, og han har på forholdsvis kort tid bevæget orkestret i, hvad Informations anmelder kalder, ”en bemærkelsesværdig udvikling”. I forbindelse med en koncertant opførelse af Humperdincks opera Hans og Grete i Tivoli i september 2018 skriver Andrew Mellor i Magasinet Klassisk:

”Selvom sangerne var gode, overstrålede Copenhagen Phil og deres chefdirigent Toshiyuki Kamioka de øvrige medvirkende ved koncerten. Musikken er bedragerisk vanskelig at dirigere og kræver en fin balance, hurtige skift i den musikalske farve, et disciplineret ensemble, der både skal præstere en varm musikalsk glød og samtidig have fokus på detaljen. Kamioka (…) gav os alt det og mere til.”

Om vinteren hedder orkestret Copenhagen Phil – hele Sjællands Symfoniorkester - og er et såkaldt landsdelsorkester, der både spiller i Konservatoriets Koncertsal på Frederiksberg og løser regionale opgaver rundt omkring på hele Sjælland. Gennem de seneste år har orkestret markeret sig ved at udforske og udfordre den klassiske koncertgenre i samarbejde med alternative koncertkoncepter og i forskellige cross-over-projekter.