Budapest Festival Orchestra

Musikmagasinet Gramophone kårede i 2008 Budapest Festival Orchestra som et af verdens 10 bedste orkestre – og den holdning kan man finde igen og igen i anmeldelser fra hele verden! Orkestret blev dannet i 1983 af Iván Fischer – og han er stadig orkestrets chefdirigent og musikchef.

25. august 2019

Kl: 15:00 - 17:00

Tivolis Koncertsal

Når årsagen til at et så ungt orkester igen og igen kan optræde på så fin en liste, er det som oftest Fischers filosofi om fornyelse og innovation, der toner frem: ”vi vil gerne fastholde følelsen af, at hver gang vi spiller, er det en helt speciel begivenhed”, siger Iván Fischer (The Telegraph, august 2018),

Da orkestret i 2016 sidst lagde vejen forbi Sommerklassisk i Tivoli, skrev magasinet Klassisk: ”Budapest Festival Orchestra spiller sandsynligvis mere elegant end noget andet orkester i dag, og når de vælger at spille “beskidt”, så imponerer de også. Da satsen brat sluttede, gik der et gisp ned gennem stolerækkerne.” (Klassisk.org, august 2016).

I år spiller orkestret bl.a. Berlioz’ sangcyklus Les nuit d’été, der på bedste romantiske vis beskriver kærlighedens mange aspekter: den unge uskyldige forelskelse, tabet og den genfundne kærlighed. Sangene synges af den svenske sopran Miah Persson, der i allerhøjeste grad er kendt verden over som en sublim koncertsanger.

Og så slutter koncerten – og sæson – af med intet mindre end Tjajkovskijs 6. symfoni, der med sine stormfulde følelser og enorme følsomhed har fået evigt liv. Selv døde Tjajkovskij kun ni dage efter uropførelsen - kun 53 år gammel.

Download koncertprogram

Program

Wagner: Mestersangerne, ouverture
Berlioz: Les nuits d’été
Tjajkovskij: Symfoni nr. 6, Pathétique

Miah-Persson-300x300
Sopran Miah Persson

Den svenske sopran Miah Persson debuterede i Sverige i 1998 som Susanna i Figaros bryllup. Som ansat ved Den Kongelige Opera i Stockholm lavede hun her en del store roller, men er i dag en internationalt efterspurgt gæst ved verdens store operahuse og koncertsteder.

Ved sin debut på Salzburg Festivalen sang hun koncert med Wiener Filharmonikerne under ledelse af Pierre Boulez. Hendes operadebut i Salzburg var i 2004 som Sophie i Rosenkavaleren – en rolle hun også lavede ved San Fransisco Opera og senere ved sin debut på Metropolitan Opera i 2009. I 2006 debuterede hun på Covent Garden som Susanna og samme år sang hun Fiordiligi i Così fan tutte ved Glyndebourne Festival.

Hun har optrådt ved Deutsche Staatsoper Berlin, La Monnaie i Bruxelles, Frankfurt Opera, Wiener Staatsoper, Theater an der Wien og Operaen i Paris i hovedroller som Zerlina i Don Giovanni, Euridice i Orfeus og Euridice, Grete i Hans og Grete, titelrollen i Poppeas Kroning og som Pamina i Tryllefløjten.

Som koncertsanger har Miah Persson flere gange gæstet BBC Proms med orkestre som Deutsche Symphonie Orchester Berlin, Chicago Symfoniorkester, Musiciens du Louvre, Budapest Festival Orchestra og Los Angeles Filharmonikerne, blandt andet som solist i Brahms’ Requiem og Mahlers 2. symfoni.

Ivan-Fischer-300x300
Dirigent Iván Fischer

Fischer er født i Budapest i en musikalsk familie. Hans storebror, Adam Fischer, er også dirigent – og måske især kendt af det danske publikum som chefdirigent for Danmarks Underholdningsorkester (tidl. DR UnderholdningsOrkestret).

Iván Fischer studerede klaver, violin, cello og komposition i Budapest. Senere fortsatte han studierne i direktion hos Hans Swarowsky i Wien, hvor han ligeledes studerede cello og tidlig musik. Mens han studerede, arbejdede den unge Fischer som assistent for Nikolaus Harnoncourt.

I 1976 vandt Iván Fischer Rupert Foundation dirigentkonkurrencen i London, og han begyndte herefter at gæstedirigere britiske orkestre som BBC’s Symfoniorkester og London Symfoniorkester, som han dirigerede på en verdensturné i 1982. Sin USA-dirigentdebut fik han i 1983 med Los Angeles Filharmonikerne. Samme år hjemvendte han til Ungarn for at grundlægge Budapest Festival Orchestra.

082519_Budapest-Festrival-Orchestra-300x300
Budapest Festival Orchestra

I 1983, seks år før Berlinmurens fald, skete der noget bemærkelsesværdigt i Budapest: Bag jerntæppet trodsede 100 klassiske musikere den kommunistiske ensretning og stiftede deres eget orkester. Budapest Festivalorkester blev det første private symfoniorkester i et kommunistisk land.

Orkestret gjorde oprør mod de spildte kræfter i ungarsk musikliv. Initiativet kom fra dirigenten Ivan Fischer og hans kollega Zoltan Kocsis. Det er stadig Ivan Fischer der er chefdirigent – et uhørt solidt samarbejde, der nu fortsætter på fjerde årti.

Ivan Fischer samlede landets bedste unge musikere omkring sig, og selv musikere i faste stillinger sagde op for at løbe risikoen. De første år eksisterede orkestret kun i forbindelse med en festival (deraf navnet), men efter Østblokkens opløsning fik det opbakning fra bystyret i Budapest, og siden 1992 har det været et fuldtidsorkester. Ironisk nok støttes dette oprørske initiativ nu af den ungarske stat! Hovedsponsorerne er dog private virksomheder fra flere europæiske lande.

Det mest exceptionelle ved Budapest Festival Orchestra er den musikalske kvalitet og den store kunstneriske personlighed. Orkestret er blevet rangeret blandt verdens bedste, helt nøjagtigt som nr. 9 blandt klodens symfoniorkestre ifølge det engelske musiktidsskrift Gramophone. The New York Times’ anmelder har ligefrem meldt ud, at ”der ikke findes noget bedre orkester på denne planet”.

Der er da også en helt særlig spænding ved at gå til koncert med Budapest Festival Orchestra, der altid har overraskelser i ærmet. Koncertprogrammerne bliver sammensat på original vis, og man skifter gerne opstilling på scenen for hvert enkelt værk (med en del scenepostyr til følge). ”Vi holder aldrig fast i én metode, én æra eller én tilgang”, siger orkestret selv. ”Derfor tiltrækker vores koncerter et publikum, der lytter med åbne ører.”

Orkestret går også politisk sine egne veje for at forbedre den menneskelige sameksistens. Man har en koncertserie specielt for autistiske børn og en udendørsserie, der giver koncerter i fattige lokalområder. Et særligt stærkt budskab har man sendt ved at spille koncerter i nogle af de mange forladte og ødelagte synagoger, der findes i Ungarn – et land med en mørk, antisemitisk fortid. I dagens politiske situation, hvor fremmedhadet igen er stærkt, er det en handling med samme mod, som Budapest Festival Orchestra viste ved at samles allerførste gang i 1983.