Berømte operakor med Malmø Opera

Malmø Opera byder på en festlig aften med nordiske sværmerier og berømte operakor i selskab med den danske tenor Adam Frandsen, der kvitterer for Musikanmelderringens Kunstnerpris 2018 ved denne koncert. Teaterchef på Malmø opera, Michael Bojesen, gelejder publikum gennem koncert med fakta og anekdoter.

8. juni 2019

Kl: 19:30 - 21:30

Tivolis Koncertsal

Der er lagt op til et festfyrværkeri med nogle af de bedste kor og tenorarier fra operaverdenen. Adam Frandsen – den fremstormende unge danske tenor – byder på velkendte tenorarier fra bl.a. Turandot, og Malmø Operas velklingende og dygtige kor synger kor fra bl.a. Verdis Skæbnens magt og Troubaduren, ligesom man vil høre velkendte toner fra Offenbachs Orfeus i underverdenen.

Inden pausen er en af Sveriges største komponister Wilhelm Stenhammar hovedperson i en nordiske del. Han var inspireret af både Richard Wagner og Anton Bruckner, men udviklede igennem årene en mere ’nordisk’ tone, inspireret af kolleger som Carl Nielsen og Jean Sibelius. I Danmark er han måske mest kendt for sine Tre Korviser, som har tekst af den danske I.P. Jacobsen. Disse 3 sange indleder koncerten som derefter bliver efterfulgt af orkesterværket Serenade.

Stenhammar befandt sig i Italien i 1907 og her satte han sig for at skrive et værk, som han selv beskrev således: ”Jeg vil digte så smukt om syden som bare en nordbo kan gøre det – om stærk blomsterduft i ren solluft”. Han fuldførte dog først værket i 1913 og reviderede det sidenhen i 1919. Serenade er et centralt værk i svensk orkesterlitteratur, og de fleste svenskere forbinder musikken med sommer og idyl.

Download koncertprogram

Program

Stenhammar: Tre korviser
Stenhammar: Serenade
Tjajkovskij: Polonæse, fra Eugen Onegin
Tjajkovskij: Kuda, kuda, fra Eugen Onegin
Verdi: Coro e Tarantella, fra Skæbnens magt
Verdi: Coro dei Zingari, fra Trubaduren
Leoncavallo: Klokkekoret og I zampognari, fra Bajadser
Verdi: Va, pensiero, Nabucco
Puccini: Che gelida manina, fra La bohème
Offenbach: Gloire à Jupiter, Choeur infernal og Galop infernal, fra Orfeus i underverdenen
Donnizetti: Per te d'immenso giubilo, fra Lucia di Lammermoor

Adam-Frandsen-300x300
Tenor Adam Frendsen

Adam Frandsen er en fremragende dansk, lyrisk tenor, som verden for alvor er ved at få øjnene op for. Han har bl.a. sunget Alfredo i Verdis La traviata på Operaen i København, og Tamino i Mozarts Tryllefløjten på operaen i Gøteborg. I 2019 medvirker han i Wagners Mestersangerne i Salzburg, og i Strauss’ Salome på Royal Opera House Covent Garden i London.

Mange kender også Adam Frandsen fra Opera Hedeland, hvor han gennem mange år har været en af de bærende sangere. I 2018 modtog Adam Frandsen Musikanmelderringens Kunstnerpris, og han kvitterer for prisen med denne koncert.
Patrick-Ringborg-300x300
Dirigent Patrik Ringborg

Patrik Ringborg er en af Sveriges mest efterspurgte dirigenter med et repertoire, der dækker flere end 80 operaer. Efter uddannelsen i Stockholm forlod han i 1993 Sverige for at blive dirigent ved operaen i Freiburg. Fire år senere blev han forfremmet til musikchef samme sted, og samme år debuterede han ved Aalto-teatret i Essen, hvor han i 1999 blev udnævnt til 1. dirigent. I 2006 blev han udnævnt til Generalmusikdirektør ved Staatstheater Kassel, hvor han i mere end 10 år ledede over 150 koncerter og 27 nyproduktioner.

Ringborg har desuden gæstet Semperoperaen i Dresden, Volksoper i Wien og Operaen i Køln, hvor han dirigerede en nyopsætning af Rosenkavaleren, ligesom han har dirigeret flere end 30 tyske orkestre.

Samtidig har Patrik Ringborg fastholdt en tilknytning til Sverige, hvor han bl.a. blev udnævnt til 1. gæstedirigent ved operaen i Gøteborg i år 2000. På Malmø Opera dirigerer han i 2019 verdenspremieren på Bo Holtens opera om Martin Luther: Schlagt sie tot!

060819_Michael-Bojesen-300x300
Konferencier Michael Bojesen

Michael Bojesen overtog i juli 2017 opgaven som chef for Malmø Opera og Musikteater med en erklæret målsætning om, på den ene side at fortsætte den succes, som operaen nyder i disse år, og på den anden side at bringe operaen ud til folket – og her tænker han både på det svenske og det danske folk!

Netop formidling og udbredelse af klassisk musik og sang er en af Michael Bojesens spidskompetencer, som han både som chef for Copenhagen Opera Festival og som chefdirigent for DR PigeKoret har arbejdet målrettet for. Copenhagen Opera Festival blev under hans ledelse i stigende grad synlig på de københavnske gader og pladser – og som chefdirigent for DR PigeKoret tog han bl.a. initiativ til Sangens År 2008, oprettelsen af en korskole og Så syng da, Danmark-koncerterne. 

De senere år er Michael Bojesen yderligere blevet et kendt ansigt i den brede befolkning som dommer i tv-programmerne Maestro og Vidunderbørn, der begge formidler klassisk musik i en underholdende form i den bedste sendetid på DR1, og hvor Michael Bojesen formår at give sin glæde ved og sin viden om musikken videre til seerne.

Michael Bojesen er desuden en anerkendt komponist med flere sange, korværker og operaer i bagkataloget.

MOO_MOK-300x300
Malmø Operas kor og orkester

Ikke langt fra Tivoli – på den anden side af Øresund bare en halv times kørsel med enten bil eller tog fra Tivoli – ligger Malmø Opera. Huset – som er fra 1944 – fik navnet Malmø Stadsteater og skulle fungere som hjemsted ikke bare for skuespil og ballet, men også for musikdramatik.

I 1994 gennemgik huset store forandringer – balletten og skuespillet blev flyttet ud, og Malmø Opera, som vi kender det i dag, var en realitet. Traditionen med at spille alle former for musikdramatik fortsatte, og det er derfor helt naturligt den dag i dag at spille både musicals, operetter og opera side om side. Scenen er en af de største i Nordeuropa og med eget kor og symfoniorkester, der medvirker i alle forestillingerne, giver det ikke mindst de forskellige musicalproduktioner et udtryk og kunstneriske muligheder, man ikke kan opleve andre steder.

Malmø Opera har siden 1991 haft sit eget orkester, der består af cirka 60 musikere – og sit eget operakor, der består af 36 sangere.