Ann Petersen & Strauss

Ann Petersen har gennem de senest 10-15 år gjort sig bemærket i hele verden som en efterspurgt sopran – især i Strauss og Wagner-repertoiret.

15. juni 2019

Kl: 19:30 - 21:30

Tivolis Koncertsal

Ann Petersen har f.eks. sunget Tannhäuser i Staatsoper Berlin under ledelse af Daniel Barenboim, Tristan og Isolde i Operaen i Lyon og Lohengrin på La Scala i Milano. Samtidig er hun ansat i solistensemblet ved Operaen i København og har høstet store roser bl.a i titelrollen i Richard Strauss’ Salome: ”Med glans på alle toner i det krævende parti, Marilyn Monroe-paryk og målbevidst kropssprog løfter sopranen Ann Petersen Salome-karakteren til kosmiske højder.” Jyllands-Posten 2016.

I sæson 18/19 har hun sunget Rosenkavaleren med Israels Filharmoniske Orkester, Tristan og Isolde på La Monnaie operaen i Bruxelles – og ikke mindst Flagermusen og Turandot på Operaen.

Til denne koncert får publikum et sjældent miks af sopranarier fra lutter Strauss-operaer: Fra operaer med et komisk anstrøg som Rosenkavaleren og Ariadne på Naxos til de dramatiske og dybt tragiske Salome og Die Frau ohne Schatten.

Operaekspert Henrik Engelbrecht er konferencier og leder med sikker hånd publikum igennem musikkens mange historier.

Download koncertprogram

Program

Richard Strauss:
Rosenkavaleren, ouverture
Fra Rosenkavaleren: "Da geht er hin ..."
Fra Die Frau ohne Schatten: "Ist mein liebster dahin”
Don Juan, tonedigt, op. 20
Fra Arabella: "Mein Elemer!"
Fra Ariadne på Naxos: "Es gibt ein Reich …"
Fra Capriccio: Måneskinsmusik
Fra Salome: "Es ist kein Laut zu vernehmen ... ah, ich habe deinen Mund geküsst"

061519_Ann-Petersen-og-Strauss-300x300
Sopran Ann Petersen

Efter endt uddannelse på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og ved OperaAkademiet debuterede sopranen Ann Petersen som 1. dame i Tryllefløjten på Det Kongelige Teater i 1999. I årene derefter sang hun hovedrollerne Donna Anna i Don Giovanni og Ingeborg i Heises Drot og marsk – begge på Den Jyske Opera.

Efter et gæstespil i Tyskland blev Ann Petersen i 2001 engageret på operaen i Graz, hvor hun sang Feltmarskalinden i Rosenkavaleren af Richard Strauss, som hun siden også begejstrede det danske publikum med på Den Jyske Opera i 2005.

I de senere år er det især som Strauss- og Wagnersanger, at Ann Petersen har skabt sig en fornem international karriere. Hun har blandt andet sunget Elsa i Lohengrin, Eva i Mestersangerne i Nürnberg, Freia i Rhinguldet og Kejserinden i Kvinden uden skygge.

I 2010 modtog Ann Petersen en Reumert som Årets sanger for sin rolle i Ariadne på Naxos af Richard Strauss på Det Kongelige Teater og i 2013 for Wagners Tristan og Isolde på Den Jyske Opera.

 

I udlandet har Ann Petersen blandt andet sunget ved Wiener Staatsoper, Staatsoper Berlin, Covent Garden, Teatro alla Scala de Milano, Teatro Colón i Buenos Aires, Opéra National de Paris, Teatro Real de Madrid og Festspielhaus Baden-Baden. Som fast medlem af Det Kongelige Teaters solistensemble byder 2019 på to hovedroller på Operaen i København, nemlig rollen som Rosalinde i Flagermusen af Johann Strauss og titelrollen i Puccinis Turandot.

Jaroslaw-Kyzlink-300x300
Dirigent Jaroslaw Kyzlink

Den tjekkiske dirigent Jaroslav Kyzlink har studeret kor- og orkesterdirektion på Janáček Musikkonservatoriet i Brno. Han blev i 1992 ansat som korsyngemester ved Janáček Operaen (Nationalteatret) i Brno og fra 1996 som dirigent. Siden blev han tillige chefdirigent og kunstnerisk leder samme sted.

Han har dirigeret en lang række operaer og været fast tilknyttet mange førende operahuse i Østeuropa. Han er specialist i det tjekkiske opera-repertoire, særligt Leos Janáčeks 10 operaer.

I 2010 dirigerede Kyzlink den første danske opførelse af Korngolds Die tote Stadt på Den Jyske Opera i Aarhus, der var en meget omtalt og anmelderrost opsætning. I efteråret 2013 vendte han tilbage til Den Jyske Opera for at dirigere den ligeledes første danske opførelse af Janáčeks opera Katja Kabanova. Ved Copenhagen Opera Festival i 2015 dirigerede Kyzlink igen Aarhus Symfoniorkester ved en koncert med Wagner-highlights, hvor tenoren Torsten Kerl, der sang hovedrollen i Die tote Stadt i Aarhus, atter var blandt solisterne.

Jaroslav Kyzlink underviser som gæstelærer på musikfakultetet ved universitet i Bratislava, og fra sæsonen 2014-2015 har han været chefdirigent ved Det slovenske Nationalteater i Ljubljana. I september 2016 blev han udnævnt som den musikalske leder af Nationalteatret (operaen) i Prag.

Henrik-Engelbrecht-300x300
Konferencier Henrik Engelbrecht

Henrik Engelbrecht er kendt som en af landets ægte operaeksperter i mange sammenhænge. Han er forfatter til en række operabøger, er tidligere operaredaktør på DR’s P2 og var i ti år operadramaturg på Det Kongelige Teater i Kasper Holtens cheftid. Senest har Henrik Engelbrecht været musikchef i Tivoli, og i dag arbejder han bl.a. som kunstnerisk konsulent for Det Kongelige Teater og Tivoli, som forfatter til en lang rækker bøger om opera, og som en efterspurgt foredragsholder.

Tivoli-Copenhagen-Phil-300x300
Orkester Tivoli Copenhagen Phil

Tivoli har som den eneste forlystelsespark i verden sit eget symfoniorkester, nemlig Tivoli Copenhagen Phil. Orkestret spiller sommeren igennem i Tivoli – lejlighedsvist også om vinteren, f.eks. til balletter.

I SommerKlassisk 2019 spiller Tivoli Copenhagen Phil 14 koncerter i Tivoli og har bl.a. sin egen abonnementsserie, hvor man bl.a. kan møde den fremragende violinist Baiba Skride, den fremadstormende cellist István Vardai og den danske supertrio Trio con Brio i Beethovens Tripelkoncert. Endelig lader orkestret sig inspirere af 50-året for månelandingen i et program med bl.a. Holsts Planterne. Der er desuden en række fremragende koncerter i operaens tegn, bl.a. med Ann Petersen, der synger Strauss. Der er en festaften med Lumbye på programmet, syng med-koncerter og familiekoncerten Nattens Tivoli med Silja Okking.

Japanske Tamioka Toshiyuki har været orkestrets chefdirigent siden 2016, og han har på forholdsvis kort tid bevæget orkestret i, hvad Informations anmelder kalder, ”en bemærkelsesværdig udvikling”. I forbindelse med en koncertant opførelse af Humperdincks opera Hans og Grete i Tivoli i september 2018 skriver Andrew Mellor i Magasinet Klassisk:

”Selvom sangerne var gode, overstrålede Copenhagen Phil og deres chefdirigent Toshiyuki Kamioka de øvrige medvirkende ved koncerten. Musikken er bedragerisk vanskelig at dirigere og kræver en fin balance, hurtige skift i den musikalske farve, et disciplineret ensemble, der både skal præstere en varm musikalsk glød og samtidig have fokus på detaljen. Kamioka (…) gav os alt det og mere til.”

Om vinteren hedder orkestret Copenhagen Phil – hele Sjællands Symfoniorkester - og er et såkaldt landsdelsorkester, der både spiller i Konservatoriets Koncertsal på Frederiksberg og løser regionale opgaver rundt omkring på hele Sjælland. Gennem de seneste år har orkestret markeret sig ved at udforske og udfordre den klassiske koncertgenre i samarbejde med alternative koncertkoncepter og i forskellige cross-over-projekter.