Russian National Orchestra & Repin

Russian National Orchestra er et af verdens bedste orkestre, hvor ambitionen er at blande det bedste fra den russiske tradition med det bedste fra resten af verden – og dermed skabe et orkester med en moderne og farverig klang. Mikhail Pletnev dannede orkestret i 1990 – og med sig ved denne koncert har de den russiske superviolinist Vadim Repin, der spiller Bruchs violinkoncert.

30. august 2018

Tivolis Koncertsal

Selv om Russian National Orchestra er et ualmindelig ungt orkester, har de meget hurtigt nået den absolutte internationale elite og er rangeret som nr. 15 i verden af Gramophone. Æren er naturligvis i meget høj grad Mikhail Pletnevs. Han har arbejdet intensivt med orkestret, udgivet et utal af højt roste albums, og da orkester i 2016 var på en verdensturné i anledning af deres 25 års jubilæum, skrev New York Times, at Pletnev er en ”flegmatisk type, et billede på ro og tydelighed på podiet. Og hans fantastiske orkester svarer med lige så stor klarhed og præcision.”

Orkestret kom hurtigt på forsiderne i hele verden, bl.a. som det første russiske orkester, der spillede i såvel Israel som Vatikanet. Senere også med en indspilning af Prokofievs Peter og ulven fortalt af Sophie Loren, Bill Clinton og Mikhail Gorbatjov.

Russian National Orchestra er ofte på turné og på festivaler verden over, hvor de præsenterer netop den russiske musik, som de har gjort så meget for at give nyt liv. Ved denne første koncert i Tivoli står programmet på tysk og russisk musik – bl.a. Bruchs højt elskede violinkoncert og Sjostakovitjs symfoni nr. 15. Denne symfoni, der er Sjostakovitjs sidste, er på én gang en ironisk parafrase fyldt med skæve citater fra andre komponister, og en dyster afsked med livet.

HENT PROGRAM

Program

Rossini: William Tell, ouverture Bruch: Violinkoncert nr. 1 Sjostakovitj: Symfoni nr. 15

20180830_Pletnev_300x300
Dirigent Mikhail Pletnev

Russiske Mikhail Pletnev er både pianist, dirigent og komponist. Efter at han som 21-årig vandt både guldmedalje og førstepris i Tjajkovskij-klaverkonkurrencen i 1978, fik han sig hurtigt et stort navn, også i Vesten. Året efter debuterede han i USA, og i 1980 optrådte han første gang som dirigent i Rusland.

Med støtte fra vennen, den nyvalgte præsident i det daværende Sovjetunionen, Mikhail Gorbatjov etablerede han i 1990 det første private (ikke-statslige) symfoniorkester i Rusland: Det Russiske Nationalorkester. Det tiltrak landets bedste orkestermusikere og på meget kort tid blev det nye orkester Ruslands førende. Mikhail Pletnev er i dag stadig kunstnerisk chef for orkestret, som han uden tøven kalder for sit hjertebarn. Med det har han indspillet mængder af albums, bl.a. alle Beethovens og Tjajkovskijs symfonier.  

Som klaversolist har Mikhail Pletnev optrådt med verdens bedste orkestre under ledelse af dirigenter som Bernard Haitink, Riccardo Chailly, Valery Gergiev, Zubin Mehta, Kent Nagano, Kurt Sanderling og Herbert Blomstedt.

Selvom Pletnevs dirigentkarriere først og fremmest har haft fokus på Det Russiske Nationalorkester, så har han også gæstedirigeret Rotterdam Filharmoniske Orkester, Philharmonia Orchestra, London Symphony Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Deutsches Sinfonieorchester Berlin, Tokyo Philharmonic Orchestra og Los Angeles Philharmonic Orchestra.

Også DR SymfoniOrkestret har han besøgt, både som klaversolist og senest i februar 2015 for første gang som dirigent – også med Sjostakovitjs 15. og sidste symfoni fra 1971 på programmet.


Med støtte fra vennen, den nyvalgte præsident i det daværende Sovjetunionen, Mikhail Gorbatjov etablerede han i 1990 det første private (ikke-statslige) symfoniorkester i Rusland: Det Russiske Nationalorkester. Det tiltrak landets bedste orkestermusikere og på meget kort tid blev det nye orkester Ruslands førende. Mikhail Pletnev er i dag stadig kunstnerisk chef for orkestret, som han uden tøven kalder for sit hjertebarn. Med det har han indspillet mængder af albums, bl.a. alle Beethovens og Tjajkovskijs symfonier.  

Som klaversolist har Mikhail Pletnev optrådt med verdens bedste orkestre under ledelse af dirigenter som Bernard Haitink, Riccardo Chailly, Valery Gergiev, Zubin Mehta, Kent Nagano, Kurt Sanderling og Herbert Blomstedt.

Selvom Pletnevs dirigentkarriere først og fremmest har haft fokus på Det Russiske Nationalorkester, så har han også gæstedirigeret Rotterdam Filharmoniske Orkester, Philharmonia Orchestra, London Symphony Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Deutsches Sinfonieorchester Berlin, Tokyo Philharmonic Orchestra og Los Angeles Philharmonic Orchestra.

Også DR SymfoniOrkestret har han besøgt, både som klaversolist og senest i februar 2015 for første gang som dirigent – også med Sjostakovitjs 15. og sidste symfoni fra 1971 på programmet.

 

Med støtte fra vennen, den nyvalgte præsident i det daværende Sovjetunionen, Mikhail Gorbatjov etablerede han i 1990 det første private (ikke-statslige) symfoniorkester i Rusland: Det Russiske Nationalorkester. Det tiltrak landets bedste orkestermusikere og på meget kort tid blev det nye orkester Ruslands førende. Mikhail Pletnev er i dag stadig kunstnerisk chef for orkestret, som han uden tøven kalder for sit hjertebarn. Med det har han indspillet mængder af albums, bl.a. alle Beethovens og Tjajkovskijs symfonier.  

Som klaversolist har Mikhail Pletnev optrådt med verdens bedste orkestre under ledelse af dirigenter som Bernard Haitink, Riccardo Chailly, Valery Gergiev, Zubin Mehta, Kent Nagano, Kurt Sanderling og Herbert Blomstedt.

Selvom Pletnevs dirigentkarriere først og fremmest har haft fokus på Det Russiske Nationalorkester, så har han også gæstedirigeret Rotterdam Filharmoniske Orkester, Philharmonia Orchestra, London Symphony Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Deutsches Sinfonieorchester Berlin, Tokyo Philharmonic Orchestra og Los Angeles Philharmonic Orchestra.

Også DR SymfoniOrkestret har han besøgt, både som klaversolist og senest i februar 2015 for første gang som dirigent – også med Sjostakovitjs 15. og sidste symfoni fra 1971 på programmet.

 

20180830_Repin_300x300
Violin Vadim Repin

Efter at have hørt violinisten Vadim Repin spille, skulle den navnkundige violin-legende Yehudi Menuhin have udtalt: ”Han er simpelthen den bedste og mest perfekte violinist jeg nogensinde har hørt!”

Vadim Repin er født i Sibirien i 1971 og begyndte at spille violin som 5-årig. Da han var 11 vandt han guldmedalje i alle kategorier i Wienawski Konkurrencen og havde efterfølgende debutkoncerter i Moskva og Skt. Petersborg. Da han var 14 debuterede han i Tokyo, München, Berlin og Helsinki – og året efter i Carnegie Hall. Som 17-årig var Vadim Repin den hidtil yngste vinder af verdens mest prestigefulde violin-konkurrence: Dronning Elisabeth Konkurrencen i Bruxelles.

Siden har han optrådt med verdens førende orkestre som fx Berliner Filharmonikerne, Boston Symfoniorkester, Chicago Symfoniorkester, Cleveland-orkestret, Israel Philharmonic, London Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic, NDR Hamburg, New York Filharmonikerne, Orchestre de Paris, Philharmonia, Philadelphia-orkestret, Royal Concertgebouw, San Francisco Symfoniorkester, Skt. Petersborg Filharmonikerne og mange, mange flere.

Han har arbejdet med store dirigentnavne som Ashkenazy, Boulez, Chailly, Dohnányi, Dutoit, Eschenbach, Gatti, Gergiev, Jansons, Jurowski, Neeme og Paavo Järvi, Krivine, Levine, Luisi, Marriner, Masur, Mehta, Muti, Nagano, Ozawa, Rattle, Rozhdestvensky og Temirkanov.

Vadim Repins mange cd-indspilninger inkluderer blandt andet prisvindende udgaver af russiske violinkoncerter af Sjostakovitj, Prokofiev og Tjajkovskij for Warner Classics. Repin har også indspillet en del kammermusik – blandt andet med aftenens dirigent Mikhail Pletnev ved klaveret. Blandt de pianister han i øvrigt har arbejdet sammen med kan nævnes Nikolai Lugansky, Itamar Golan, Martha Argerich, Lang Lang og Evgeny Kissin.

Foruden de klassiske hovedværker spiller Vadim Repin også gerne musik fra det 20. århundrede og helt nyskrevne værker. Han har violinkoncerter af John Adams, Sofia Gubaidulina og Lera Auerbach på repertoiret, og i 2010 uropførte han en ny violinkoncert af James MacMillan med London Symphony Orchestra under ledelse af Valery Gergiev. Koncerten er dedikeret til Vadim Repin.

Repin spillede som ung dreng på en lille ¾-størrelse Stradivarius udlånt fra den russiske stats samling. Siden har mange forskellige italienske mesterinstrumenter af violinbyggerne Guarnerius og Stradivarius været i hans varetægt gennem årene. For tiden spiller han på en Stradivarius fra 1733 med tilnavnet ”Rode”.

20180830_Russian_Nat_Orch_300x300
Orkester Russian National Orchestra

Russiske orkestre havde engang et særligt ry i Vesten. De var kendt for deres attitude, temperament og gejst, men samtidig opfattede man dem som mindre elegante og finkulturelle end de vestlige. Russiske orkestre emmede af minder fra en svunden tid, ikke mindst på grund af deres lange, kryptiske navne.

I 1990 besluttede pianisten Mikhail Pletnev så at grundlægge det moderne Ruslands første private symfoniorkester. Pletnevs ensemble var på mange måder usædvanligt. For det første hed orkestret Russian National Orchestra på trods af, at det ikke var statsfinansieret, men udelukkende modtog private donationer. For det andet fokuserede orkestret på renhed og samklang i sine optrædener frem for på kraft og styrke.  

Pletnev var kendt for sin elegante spillestil som pianist, og den kvalitet indarbejdede han i sit nye symfoniorkester. Det lykkedes ham at bevare en vis dristighed, men med en lyd, der gik op i en blødere, højere enhed end den mere jordnære hvinen af træblæsere og strygere. Kritikerne bed straks mærke i, Russian National Orchestra gik efter det mere moderne og farverige i forhold til den traditionelle sentimentale stil, man kendte fra tidligere.

Men det var ikke de eneste russiske traditioner, som orkestret gjorde op med. Ud over deres chefdirigent inviterede de også flere musikere til at være en del af et "kollegium" af førstedirigenter. Det var det første russiske orkester, der optrådte i Israel og i Vatikanet. Og så har Russian National Orchestra bidraget med over 80 nye optagelser af russiske klassikere.

En af dem var Prokofjevs Peter og Ulven fortalt af Sophia Loren, Bill Clinton og Mikhail Gorbatjov. Projektet var et symbol på Pletnevs drøm om, at Russian National Orchestra skulle være ambassadør for et mere udadskuende Rusland. Orkestret optræder jævnligt ved festivaler verden over, lige fra Californien til Sibirien, og har sin egen koncertrække i Moskva. Det har optrådt på Edinburgh Festival og ved flere af BBC's promenadekoncerter, hvor det har fortryllet publikum med den russiske musik, som ensemblet har gjort så meget for at forny.

Når Russian National Orchestra besøger Tivoli for første gang, kommer vi til at høre en forening af tysk og russisk musik i form af Max Bruchs Violinkoncert nr. 1 spillet af Vadim Repin, en violinist taget direkte ud af den russiske tradition. Derefter tager Mikhail Pletnev og hans orkester os med på en rejse gennem livet fra vugge til grav med Dmitrij Sjostakovitjs unikke og stemningsfulde Symfoni nr. 15. Russiske musikere har altid haft et blødt punkt for deres egen musik. Men Russian National Orchestra sans for farver, detaljer og finesser er bestemt noget helt specielt.