30. august 2018
Selv om Russian National Orchestra er et ualmindelig ungt orkester, har de meget hurtigt nået den absolutte internationale elite og er rangeret som nr. 15 i verden af Gramophone. Æren er naturligvis i meget høj grad Mikhail Pletnevs. Han har arbejdet intensivt med orkestret, udgivet et utal af højt roste albums, og da orkester i 2016 var på en verdensturné i anledning af deres 25 års jubilæum, skrev New York Times, at Pletnev er en ”flegmatisk type, et billede på ro og tydelighed på podiet. Og hans fantastiske orkester svarer med lige så stor klarhed og præcision.”
Orkestret kom hurtigt på forsiderne i hele verden, bl.a. som det første russiske orkester, der spillede i såvel Israel som Vatikanet. Senere også med en indspilning af Prokofievs Peter og ulven fortalt af Sophie Loren, Bill Clinton og Mikhail Gorbatjov.
Russian National Orchestra er ofte på turné og på festivaler verden over, hvor de præsenterer netop den russiske musik, som de har gjort så meget for at give nyt liv. Ved denne første koncert i Tivoli står programmet på tysk og russisk musik – bl.a. Bruchs højt elskede violinkoncert og Sjostakovitjs symfoni nr. 15. Denne symfoni, der er Sjostakovitjs sidste, er på én gang en ironisk parafrase fyldt med skæve citater fra andre komponister, og en dyster afsked med livet.
HENT PROGRAMRossini: William Tell, ouverture Bruch: Violinkoncert nr. 1 Sjostakovitj: Symfoni nr. 15
Russiske Mikhail Pletnev er både pianist, dirigent og komponist. Efter at han som 21-årig vandt både guldmedalje og førstepris i Tjajkovskij-klaverkonkurrencen i 1978, fik han sig hurtigt et stort navn, også i Vesten. Året efter debuterede han i USA, og i 1980 optrådte han første gang som dirigent i Rusland.
Efter at have hørt violinisten Vadim Repin spille, skulle den navnkundige violin-legende Yehudi Menuhin have udtalt: ”Han er simpelthen den bedste og mest perfekte violinist jeg nogensinde har hørt!”
Russiske orkestre havde engang et særligt ry i Vesten. De var kendt for deres attitude, temperament og gejst, men samtidig opfattede man dem som mindre elegante og finkulturelle end de vestlige. Russiske orkestre emmede af minder fra en svunden tid, ikke mindst på grund af deres lange, kryptiske navne.