5. august 2018
Kl: 15:00
Koncerten lægger utraditionelt ud med solisten på scenen fra første sekund i Ravels dramatiske Tzigane – først helt solo og efter nogle minutter med drømmende orkesterklange flydende sammen med solistens spil, hvorefter musikken udvikler sig i flere, forunderlige retninger.
Det er Arabella Steinbacher, der virtuost trakterer violinen denne eftermiddag. Steinbacher spiller verden over som solist med alle førende orkestre, som f.eks. New York Filharmonikerne, London Symphony Orchestra og Cleveland-orkestret, men hun lægger heldigvis også ind imellem vejen forbi Danmark, hvor anmeldere og publikum også hver gang kvitterer med begejstring over hendes fabelagtige teknik og udtrykskraft.
Steinbacher er på scenen igen i mere temperamentsfuld musik som afslutning på koncertens første del, nemlig i Sarasates elskede Zigeunerweisen, hvor virtuositeten igen får lov at blomstre, og melankolien folder sig ud i fuldt flor. Inden da spiller orkestret et udpluk af Brahms’ populære Ungarske danse, udvalgt af dirigenten James Feddeck, som også tidligere har arbejdet med Tivoli Copenhagen Phil, nemlig i 2016, hvor han dirigerede et tjekkisk program og imponerede Jyllands-Postens anmelder, da han holdt ”de instrumentale tråde stramt i spænd og gav plads til, at instrumentgrupperne på skift fik taletid.”
Efter pausen gives ordet til en ægte ungarer, nemlig Bartók. Mens franske Ravel, tyske Brahms og spanske Sarasate alle har ladet sig inspirere af den ungarske folkemusik, er stemningen anderledes alvorlig i Bartoks musik, der blev komponeret i USA, hvortil han rejste i 1940 – væk fra nazismens fremmarch i Europa. Bartóks engagement i hjemlandets folkemusik gennem et menneskeliv er bestemt hørbar i hans Koncert for orkester, men værket er i mindre grad ’folkeligt’, og i højere grad præget af en grundlæggende idé om at lade orkestrets egne musikere være solister undervejs i værket, hvilket giver mulighed for virkelig at nyde Tivoli Copenhagen Phils fremragende musikere.
Ravel: Tzigane, rapsodi for violin og orkester Brahms: Ungarske danse (uddrag: nr. 1, 14, 12, 6 og 5) Sarasate: Zigeunerweisen Bartók: Koncert for orkester
”Et enormt fund … musikere af denne kaliber er som guldstøv” (The Herald).
James Feddeck er i fuld gang med at blive en af de mest interessante og bemærkelsesværdige dirigenter i dag. Han imponerer orkestre på begge sider af Atlanten med sit store talent og sin ekstraordinære musikalitet.
Siden hun debuterede med Orchestre Philharmonique de Radio France under ledelse af Sir Neville Marriner i Paris i 2004, har Arabella Steinbacher været regnet som en af nutidens førende violinister. Hun er kendt for sit varierede repertoirevalg, som udover alle de store klassiske romantiske violinkoncerter også tæller koncerter af Bartók, Berg, Glazunov, Khatjaturjan, Milhaud, Prokofiev, Schnittke, Sjostakovitj, Stravinsky, Szymanowski, Hindemith og Sofia Gubaidulinas Offertorium, for bare at nævne nogle få.
Tivoli har som formodentlig den eneste forlystelsespark i verden sit eget symfoniorkester, nemlig Tivoli Copenhagen Phil. Orkestret er et fuldt besat symfoniorkester bestående af godt 70 musikere, der spiller sommeren igennem i Tivoli – lejlighedsvist også til balletter, i 2018 f.eks. til såvel New York City Ballets gæstespil som til Nøddeknækkeren.
I SommerKlassisk 2018 spiller Tivoli Copenhagen Phil 11 koncerter i Tivoli og har bl.a. sin egen abonnementsserie; fire søndagsmatinéer med internationale solister og dirigenter på scenen. Der er derudover tradition for en række flotte operakoncerter, samt plads til de mere populære klassiske koncertformer, som f.eks familiekoncerten Nattens Tivoli og den årligt tilbagevendende Fødselsdagskoncert.