Freiburger Barockorchester & Bezuidenhout

Freiburger Barockorchester udsprang af en nytårsfest for mere ned 30 år siden og er siden blevet anerkendt som et af verdens bedste barokorkestre, endda med ikke færre end tre grammyer på samvittigheden. Med sig som dirigent og solist har de Kristian Bezuidenhout, der netop er tiltrådt som kunstnerisk leder af orkestret.

3. juni 2018

Kl: 15:00

Tivolis Koncertsal

Freiburger Barockorchester og Bezuidenhout har det til fælles, at de til stadighed udforsker musikken og ikke umiddelbart lader sig sætte i bås. Selv om de begge har specialiseret inden for barokken, har de til stadighed udforsket og udvidet grænserne for både repertoiret og spillestilen. Og med succes: I 2018 er orkestret nomineret til to International Classical Music Awards og i 2017 blev det til den ottende ECHO Award for deres koncertindspilning med Kristian Bezuidenhout med klaverkoncerter af Mozart på nodestativerne.

Bezuidenhouts kærlighed til Mozart er stor og bl.a. dokumenteret i en komplet indspilning af al Mozarts klavermusik for pladeselskabet Harmonia Mundi. Det var da også Mozart, der var på programmet, da Bezuidenhout gæstede Tivoli i 2012, men da alene på scenen i et soloprogram udført på flygelets forgænger; hammerklaveret, hvorom en anmelder dengang skrev: ”Da han først lod fingrene flyve over tangenterne på det brune hammerklaver - et instrument som det, Mozart spillede på i 1700-tallet - var det med en intensitet og en energi, der var en verdensatlet værdig.”

På programmet til koncerten i Tivoli er Mozart og Haydn, der giver den perfekte mulighed for at opleve Freiburger Barockorchesters rytmiske vitalitet – der måske bliver endnu mere tydeligt i Johann Christian Bachs passionerede og eksplosive symfoni i G-dur.

HENT PROGRAM

Program

Haydn: Symfoni nr. 74 Mozart: Klaverkoncert nr. 17 Johann Christian Bach: Symfoni i G-dur, nr. 12 Mozart: Klaverkoncert nr. 9, Jenamy

20180603_Kristian-Bezuidenhout_300x300
Hammerklaver og dirigent Kristian Bezuidenhout

Tangentspilleren og tidlig musik-eksperten Bezuidenhout er lige hjemmevant ved et cembalo som på flyglets forfader fra wienerklassikken; et hammerklaver eller ved et moderne flygel. Han er født i Sydafrika, påbegyndte sine studier i Australien og færdiggjorde dem ved Eastman School of Music i New York. I dag er han bosat i London. Han opnåede sin første internationale bevågenhed, da han som 21-årig vandt førsteprisen samt publikumsprisen ved Bruges Fortepiano Competition – en prestigefuld international konkurrence for tidlig musik i Brügge.

Kristian Bezuidenhout optræder med verdens førende barokensembler og orkestre, såsom Freiburg Barokorkester, Les Arts Florissants, Concertgebouw, Orchestra of the Age of Enligthenment og Gewandhaus-orkestret i Leipzig. Fra cembaloet har han desuden gæstedirigeret The English Concert, Orchestra of the Eighteenth Century, Tafelmusik, Collegium Vocale, Julliard 415, Kammerakademie Potsdam og skotske Dunedin Consort i Bachs Matthæuspassion.

Bezuidenhout har samarbejdet med fremtrædende musikere og solister som John Eliot Gardiner, Frans Brüggen, Trevor Pinnock, Giovanni Antonini, Alina Ibragimova, Isabelle Faust, Rachel Podger, Anne Sofie von Otter, Carolyn Sampson og Mark Padmore. Sidstnævnte optræder han sammen med på Hindsgavl Festival senere på sommeren i et program med lieder af Beethoven og Schubert. Bezuidenhout har udgivet talrige prisbelønnede indspilninger på pladeselskabet Harmonia Mundi med klassiske værker af Mozart, Beethoven, Mendelssohn, Schubert og Schumann.

Fra sæsonen 2017/2018 er Kristian Bezuidenhout kunstnerisk leder hos Freiburg Barokorkester og desuden første gæstedirigent for The English Concert.

Under overskriften ”Den lille Mozart” forklarede Politikens anmelder Henrik Friis efter Bezuidenhouts besøg i Tivolis Koncertsal i sommeren 2012: ”De færreste tænker over, hvor langt fra Mozarts egen tid en brillant klaverkoncert i en stor koncertsal egentlig er. Al den vellyd, der strømmer fra et tre meter langt Steinwayflygel var ikke noget, Mozart nogensinde hørte. Han skrev sin musik i storhedstiden i 1780'erne for hammerklaver - eller fortepiano. En mellemting mellem barokkens sprøde cembalo og romantikkens grandiose flygler med nogle helt uvante muligheder.”

Henrik Friis skrev endvidere om solisten, som han kalder en fremragende teknisk begavelse: ”Kristian Bezuidenhout - udtales cirka ' bet-sit-en-hut' - var en fantastisk fortolker, der mættede Mozart med energi, dramatik og kontraster (…) Alle temaer, alle små krummelurer og udsmykninger blev tydelige som en uvant fusion af snirklet barok og wienerklassisk klarhedog tildelte koncerten i Tivoli 5 hjerter.


Kristian Bezuidenhout optræder med verdens førende barokensembler og orkestre, såsom Freiburg Barokorkester, Les Arts Florissants, Concertgebouw, Orchestra of the Age of Enligthenment og Gewandhaus-orkestret i Leipzig. Fra cembaloet har han desuden gæstedirigeret The English Concert, Orchestra of the Eighteenth Century, Tafelmusik, Collegium Vocale, Julliard 415, Kammerakademie Potsdam og skotske Dunedin Consort i Bachs Matthæuspassion.

 

Bezuidenhout har samarbejdet med fremtrædende musikere og solister som John Eliot Gardiner, Frans Brüggen, Trevor Pinnock, Giovanni Antonini, Alina Ibragimova, Isabelle Faust, Rachel Podger, Anne Sofie von Otter, Carolyn Sampson og Mark Padmore. Sidstnævnte optræder han sammen med på Hindsgavl Festival senere på sommeren i et program med lieder af Beethoven og Schubert. Bezuidenhout har udgivet talrige prisbelønnede indspilninger på pladeselskabet Harmonia Mundi med klassiske værker af Mozart, Beethoven, Mendelssohn, Schubert og Schumann.

 

Fra sæsonen 2017/2018 er Kristian Bezuidenhout kunstnerisk leder hos Freiburg Barokorkester og desuden første gæstedirigent for The English Concert.

 

Under overskriften ”Den lille Mozart” forklarede Politikens anmelder Henrik Friis efter Bezuidenhouts besøg i Tivolis Koncertsal i sommeren 2012: ”De færreste tænker over, hvor langt fra Mozarts egen tid en brillant klaverkoncert i en stor koncertsal egentlig er. Al den vellyd, der strømmer fra et tre meter langt Steinwayflygel var ikke noget, Mozart nogensinde hørte. Han skrev sin musik i storhedstiden i 1780'erne for hammerklaver - eller fortepiano. En mellemting mellem barokkens sprøde cembalo og romantikkens grandiose flygler med nogle helt uvante muligheder.”

 

Henrik Friis skrev endvidere om solisten, som han kalder en fremragende teknisk begavelse: ”Kristian Bezuidenhout - udtales cirka ' bet-sit-en-hut' - var en fantastisk fortolker, der mættede Mozart med energi, dramatik og kontraster (…) Alle temaer, alle små krummelurer og udsmykninger blev tydelige som en uvant fusion af snirklet barok og wienerklassisk klarhed” og tildelte koncerten i Tivoli 5 hjerter.


Kristian Bezuidenhout optræder med verdens førende barokensembler og orkestre, såsom Freiburg Barokorkester, Les Arts Florissants, Concertgebouw, Orchestra of the Age of Enligthenment og Gewandhaus-orkestret i Leipzig. Fra cembaloet har han desuden gæstedirigeret The English Concert, Orchestra of the Eighteenth Century, Tafelmusik, Collegium Vocale, Julliard 415, Kammerakademie Potsdam og skotske Dunedin Consort i Bachs Matthæuspassion.

 

Bezuidenhout har samarbejdet med fremtrædende musikere og solister som John Eliot Gardiner, Frans Brüggen, Trevor Pinnock, Giovanni Antonini, Alina Ibragimova, Isabelle Faust, Rachel Podger, Anne Sofie von Otter, Carolyn Sampson og Mark Padmore. Sidstnævnte optræder han sammen med på Hindsgavl Festival senere på sommeren i et program med lieder af Beethoven og Schubert. Bezuidenhout har udgivet talrige prisbelønnede indspilninger på pladeselskabet Harmonia Mundi med klassiske værker af Mozart, Beethoven, Mendelssohn, Schubert og Schumann.

 

Fra sæsonen 2017/2018 er Kristian Bezuidenhout kunstnerisk leder hos Freiburg Barokorkester og desuden første gæstedirigent for The English Concert.

 

Under overskriften ”Den lille Mozart” forklarede Politikens anmelder Henrik Friis efter Bezuidenhouts besøg i Tivolis Koncertsal i sommeren 2012: ”De færreste tænker over, hvor langt fra Mozarts egen tid en brillant klaverkoncert i en stor koncertsal egentlig er. Al den vellyd, der strømmer fra et tre meter langt Steinwayflygel var ikke noget, Mozart nogensinde hørte. Han skrev sin musik i storhedstiden i 1780'erne for hammerklaver - eller fortepiano. En mellemting mellem barokkens sprøde cembalo og romantikkens grandiose flygler med nogle helt uvante muligheder.”

 

Henrik Friis skrev endvidere om solisten, som han kalder en fremragende teknisk begavelse: ”Kristian Bezuidenhout - udtales cirka ' bet-sit-en-hut' - var en fantastisk fortolker, der mættede Mozart med energi, dramatik og kontraster (…) Alle temaer, alle små krummelurer og udsmykninger blev tydelige som en uvant fusion af snirklet barok og wienerklassisk klarhed” og tildelte koncerten i Tivoli 5 hjerter.


20180603_Freiburger_Barock_300x300
Orkester Freiburger Barockorchester

Den søvnige by Freiburg i Baden-Württemberg lige uden for Schwarzwald er blevet synonym med elegant og velafbalanceret barokmusik, fyldt med vitalitet og leveret på smukkeste vis. Det begyndte alt sammen til en våd nytårsfest i 1985. En gruppe unge studerende fra Freiburgs musikhøjskole lavede i gode venners lag et usædvanligt nytårsforsæt: De ville danne et orkester, som skulle spille barokmusik på historiske instrumenter eller rekonstruerede modeller.

’Freiburgerne’, som de blev kaldt, havde en lang og hård rejse foran sig. Men den 8. november 1987, næsten to år efter den famøse nytårsfest, var ensemblet klar til deres første optræden, nemlig en koncert i Burgheim-kirken i Lahr nord for Freiburg. Det nye Freiburger Barockorchester fremførte her musik fra barokkens England, Frankrig, Italien og Holland – omdrejningspunkterne for den musikrevolution, der var begyndt at gøre sit indtog på Europas klassiske musikscene.

Og nu, 30 år senere, kan Freiburger Barockorchester med god grund kalde sig et af verdens bedste orkestre inden for genren. Det har vundet tre Gramophone Awards og er af samme magasin beskrevet som det ultimativt bedste periodeinstrument-ensemble. Orkestrets kendskab til barokmusik er enormt og fortsat i konstant udvikling. Ensemblet er kendt for i særlig grad at indarbejde de specifikke stilnuancer fra barokmusikken i Frankrig, Italien og Tyskland. 

Ligesom mange andre lignende grupper har Freiburger Barockorchester også bevæget sig ud over barokmusikkens rammer. Det har blandt andet prøvet kræfter med Mozarts og Haydns vokal- og orkesterværker og i nyere tid også med Mendelssohns og Schumanns symfonier. Orkestret bliver ivrigt ved med at udvide sit repertoire, for, som de siger: At genopdage ukendt musik er lige så vigtigt som at give kendt musik en ny stemme.

Freiburger Barockorchester optræder oftest uden dirigent og bliver i stedet dirigeret af en af ensemblets to ledere, Petra Müllejans og Gottfried von der Goltz. Andre gange bliver det ført an af en gæstesolist, og denne eftermiddag dirigeres de af orkestrets helt nye kunstneriske leder, den australske pianist Kristian Bezuidenhout.