Coburn & Brownlee

Der er bel canto-opera af højeste karat på programmet, når sopranen Sarah Coburn og tenoren Lawrence Brownlee igen gæster Tivolis Koncertsal i 2017.

3. juni 2017

Kl: 19:30

Tivolis Koncertsal

De to har tidligere væltet salen bl.a. da de sang hovedpartierne i koncertopførelsen af Bellinis Puritanerne i 2014, og til næste år synger de arier og duetter af både Bellini og hans samtidige kolleger Rossini og Donizetti. Programmet byder på et sandt overflødighedshorn af de ting, de to gør allerbedst; arier og duetter fra bl.a. Bellinis Søvngængersken og Il Pirata, Rossinis Wilhelm Tell og Grev Ory og - ikke mindst - fra Donizettis Regimentets datter … og ja, Lawrence Brownlee synger også den berømte arie med de ikke færre end ni høje C’er. En ren operafest i Tivoli.

hent program


Program

Arier og duetter af Donizetti, Bellini og Rossini

Medvirkende

Brownlee_300x300
Tenor Lawrence Brownlee

Lawrence Brownlee hyldes som en af verdens bedste bel-canto-tenorer og begejstrer publikum og presse i hele verden. Hans stemme har bragt ham til tops i operaens verden, hvor han har optrådt på stort set alle de store scener, ligesom han har optrådt med de helt store symfoniorkestre som f.eks. Berliner Filharmonikerne, Philadelphia Orkestret, Chicago Symfoniorkester, New York Filharmonikerne, Cleveland Orkestret, San Francisco Symfoniorkester og Det bayerske Radiosymfoniorkester.

Hans cd med titlen Virtuoso Rossini Arias blev nomineret til en Grammy og fik New York Times’ anmelder Alex Ross til at spørge: ”Findes der en bedre Rossini-tenor end Lawrence Brownlee?”

Hans optræden i Tivoli er én af flere store optrædener i Europa i sommeren 2017 på English National Opera og Bayerische Staatsoper, mens efteråret 2016 bl.a. har budt på Don Pasquale på San Fransisco Operaen samt Regimentets datter på Washington National Opera.

Brownlee har gennem flere år haft sin faste gang i Tivoli, senest da han begejstrede det danske publikum med sin fortolkning af Nemorino i Donizettis Elskovsdrikken i 2015.  Jyllands-Posten gav koncerten 5 stjerner og skrev blandt andet: ”Med sin nougatbløde klang formede han fraserne ubesværet i rollen som den enfoldige bondedreng, Nemorino, der falder for landsbyens overklassepige, Adina”.

Sarah-Coburn-300x300
Sopran Sarah Coburn

Med sin virtuose, perlende sølvstemme er den amerikanske sopran Sarah Coburn en af tidens fornemste eksponenter for bel canto-genren. Coburn optræder i alle de store amerikanske operahuse, fx Los Angeles Opera, Seattle Opera, Chicago Opera, hvor hun har sunget de store partier i fx Strauss’ Ariadne på Naxos, Rossinis Barberen i Sevilla og Donizettis Regimentets datter. På Metropolitan Operaen i New York hun bl.a. har sunget prinsesse Yue-Yang i verdenspremieren af Tan Duns Den første kejser over for Placido Domingo.

Sarah Coburn besøger heldigvis også lejlighedsvis Europa og har f.eks. optrådt som Amina i Bellinis Søvngængersken på Staatsoper i Wien. Hun er ligeledes ofte solist med flere af de store symfoniorkestre, som fx Moskva Filharmonikerne, Oklahomas og Philadelphias symfoniorkestre og Det Russiske Nationalorkester.

I sidste sæson sang hun sine ”yndlingsarier” i Tivoli, en koncert der fik Politikens anmelder til at skrive: ”En rigtig koloratursopran som Sarah Coburn er selvfølgelig blevet sat til at synge det vanskelige parti som Zerbinetta i Richard Strauss' opera Ariadne på Naxos, og når nu hun havde det indstuderet og klart, hvorfor så ikke lige fyre 10 minutters rent blær af og vise, at man mestrer hele spændet. Fra tale-og lattersang over udspundne linjer til sygt svære triller”.

2017-06-03_Michael-Balke-300x300
Dirigent Michael Balke

Tyske Michael Balke er uddannet dirigent og pianist ved Cincinnati Conservatory i USA og sidenhen på konservatoriet i Lübeck ved James Tocco. Balke har særligt specialiseret i de sangbårne genrer og startede sin karriere hos Hamborg Kammeropera og sidenhen Hamborgs Operasaloner. Siden er listen af engagementer blevet lang og turnéplanen ganske travl.

Fra 2011-2016 var Balke førstedirigent ved Magdeburg Operaen, hvor han har dirigeret et stort repertoire af nye opsætninger af f.eks. Elektra, Figaros Bryllup, Barberen i Sevilla og Verdis Requiem samt talrige symfoniske koncerter. Balke er desuden fast gæst hos bl.a. Hamborg Symfoniorkester, Det svenske Kammerorkester og kammerorkestret på Teatro la Fenice. I dansk sammenhæng har han dirigeret La Boheme i en ny opsætning med Den Jyske Opera, og så har han tidligere arbejdet sammen med Lawrence Brownlee flankeret af Aarhus Symfoniorkester. I de kommende sæsoner drager Balke mod Japan for at dirigere Madame Butterfly i både Tokyo og Osaka og engagerer sig i en opsætning af Franz Schrekers opera fra 1918 Die Gezeichneten i St. Gallen i Schweiz.

Tivoli-Copenhagen-Phil-300x300
Orkester Tivoli Copenhagen Phil

Tivoli har som formodentlig den eneste forlystelsespark i verden sit eget symfoniorkester, nemlig Tivoli Copenhagen Phil. Orkestret spiller sommeren igennem i Tivoli – lejlighedsvist også om vinteren, f.eks. til Nøddeknækkeren i julen 2016 – og er et fuldt besat symfoniorkester bestående af godt 70 musikere.

I SommerKlassisk 2017 spiller Tivoli Copenhagen Phil 16 koncerter i Tivoli og har bl.a. sin egen abonnementsserie med internationale solister og dirigenter på scenen. Der er derudover tradition for en række flotte operakoncerter, samt plads til de mere populære klassiske koncertformer, som f.eks Tivoli-toner på Plænen, film- og fødselsdagskoncerter.

”Med tyngde stævnede orkestret ud som en veltrimmet supertanker i Dvoráks symfoni nr. 9, "Fra den nye Verden". Sjældent har strygerkorpset frembragt så fed, lækkerblød og intens en klang. Der var mørklødet melankoli i engelskhornets kaldende solo, og messingblæsernes gjaldende marchtema sitrede i brystet. En herlig, veloplagt hyldest fra Tivoli Copenhagen Phil til Tjekkiets musikalske mestre”.

5 af 6 stjerner – Jyllands-Posten, Christine Christiansen, 17. august 2016

”Og alle forventninger blev indfriet fra første færd. Tivoli Copenhagen Phil, som det københavnske landsdelsorkester nu hedder (i sommersæsonen), demonstrerede allerede i Smetanas ouverture til "Den solgte brud" strålende form og smittende spilleglæde”.
5 af 6 stjerner, Kristeligt Dagblad, Peter Dürrfeld, 16. august 2016

Om vinteren hedder orkestret Copenhagen Phil – hele Sjællands Symfoniorkester - og er et såkaldt landsdelsorkester, der både spiller i Konservatoriets Koncertsal på Frederiksberg og løser regionale opgaver rundt omkring på hele Sjælland. Gennem de seneste år har orkestret markeret sig dels ved at tiltrække store internationale dirigenter og solister, dels ved at udforske og udfordre den klassiske koncertgenre i samarbejde med alternative koncertkoncepter og i forskellige cross-over-projekter.

2016-06-07-14-21-Henrik-Engelbrecht
konferencier Henrik Engelbrecht

Henrik Engelbrecht er uddannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og var i 1990'erne programmedarbejder i DR, hvor han bl.a. kunne udfolde sin store operainteresse som initiativtager til magasinprogrammet OperaNyt. I 2000 kom han til Det Kgl. Teater som operadramaturg, hvor han i tæt samarbejde med operachefen Kasper Holten udviklede operaområdet betragteligt. I 2010 blev Engelbrecht musikchef i Tivoli, og også her fik han sat fokus på operagenren med en række meget roste koncertproduktioner som resultat.

I dag er Engelbrecht kunstnerisk konsulent for bl.a. Det Kgl. Teater og Tivoli. Han er en populær foredragsholder og laver koncertintroduktioner for bl.a. Copenhagen Phil, ligesom han er forfatter til en række bøger om opera og klassisk musik. I øjeblikket skriver han på en bog om opera i guldalderens København. Musikformidling er en hjertesag for Henrik Engelbrecht, der også gerne tager formidlingen derud, hvor den klingende musik møder publikum – nemlig i rollen som dirigent. Således står han også i år foran Tivoli Copenhagen Phil ved en koncert 8. august, hvor han kombinerer dirigentopgaven med rollen som en særdeles vidende og underholdende konferencier.