Når der den 15. november tages hul på Jul i Tivoli bliver det med et nyt Alpeland i millionklassen. Tidligere på året rundede Rutschebanen 100 år og fik i den anledning sine alpetinder tilbage. Fejringen fortsætter med etablering af et nyt 2000 m2 stort Alpeland med træhuse, alpe-gasthaus og forlystelser. Samtidig forlænges julesæsonen ind i det nye år til og med den 4. januar uden afbrydelser. Det betyder at Carstensens have for første gang nogensinde vil have åbent til kl. 16:00 selve juleaften samt hele 1. juledag.
Alpelandet, forlængelsen af åbningstiden, udvidelse af Fyrværkerifestivalen samt repremieren på Nøddeknækkeren skal bidrage til fornyelsen af Jul i Tivoli samt sikre fortsat vækst og stigende besøgstal. Sidste år blev Jul i Tivoli besøgt af 982.000 gæster, hvilket var en stigning på 15 % procent i forhold til året før.
Nyt alpetema flytter ind
Gæsterne kan se frem til det 2000 m2 store område på Plænen, der transformeres til et Alpeland, hvor ski og kælke står henslængt op ad husene, mens duften af klejner og kanel fylder luften. Der vil være sneklædte træhuse med røg i skorstenene, grantræer og et 250 m2 stort alpe-gasthaus, Plänenburg, der placeres ved siden af Alpe-ekspressen tæt på Tyroler-karrusellen. Det skal alt sammen bidrage til at ramme den helt rigtige bjergbystemning, hvor skihygge og udsigt til Rutschebanens nye bjergtinder får gæsterne i julestemning. Alpelandet erstatter Russisk Jul, der har været en del af Jul i Tivoli siden 2011.
Dronningens Nøddeknækker
Julens store forestilling i Koncertsalen er den anmelderroste ballet ”Nøddeknækkeren”, hvor Dronning Margrethe har skabt scenografi og kostumer, og Tivolis balletchef Peter Bo Bendixen står bag koreografien. Nøddeknækkeren blev i 2012 set af 33.000 gæster.
Københavns Overborgmester Frank Jensen, hilser forlængelsen af julesæsonen velkommen:
”Vi konkurrerer med andre storbyer om turister, så det er rigtig godt, at København bliver mere interessant om vinteren. Tivolis åbning ind i det nye år vil være til glæde for både københavnere og turister. Det giver mere beskæftigelse til alle de københavnere, der arbejder på hoteller, i restauranter og i detailhandelen”.
Dorthe Weinkouff Barsøe, underdirektør, Tivoli Brand & Kommunikation siger:
”Hver gang vi lancerer og investerer i nye temaer, smitter det positivt af på gæstetallet. Med det nye Alpeland, repremiere på Nøddeknækkeren og den historiske forlængelse af julesæsonen, tilbyder vi nu åbningstider og en tilgængelighed uden sidestykke i Havens historie. For to år siden testede vi for første gang, om vi skulle holde åbent nytårsaften. Det viste sig at blive en succes med 23.000 gæster alene i 2013. Nu tester vi, om juleaftensdag på samme måde kan appellere til et Tivoli-besøg. Det tror vi bl.a. bliver til glæde for de turister, der er i byen, de mange der har andre juletraditioner, end de klassiske danske og måske også dem, der holder en traditionel jul, men har nogle børn, der skal have eftermiddagstimerne til at gå”.
Fyrværkerifestival og alt det andet
Udover det nye alpetema vil der forsat være et 1200 m2 stort område med Nordiske Jul med mekaniske nisser, julemand og handelsboder. Alle forlystelserne vil køre og restauranterne vil være åbne. Årets fyrværkerifestival bliver i år forlænget og delt i to, så der både kan opleves jule-fyrværkeri i dagene mellem jul og nytår og så vil der komme et nyt nytårstema på udvalgte dage for dem, der ikke helt kan få nok af flotte farver på nattehimlen efter nytårsaften.
Vedlagt illustration er lavet af Will Gurley og kan frit bruges redaktionel
Tal om Tivoli
oppyntningen til Jul i Tivoli på kun 13 dage
|
Nyttig viden
|
Med venlig hilsen
Torben Plank
Head of Press, Brand & Communications
Pressechef, Brand & Kommunikation
T +45 33750440
M +45 22237440
TPL@TIVOLI.DK
Vesterbrogade 3, 1630 København V
www.tivoli.dk