2. april 2013

100 år gammel rutschebane føres tilbage til oprindelig ide

Mens der arbejdes på fuldt tryk i Det muntre Hjørne der åbner med tre nye forlystelser til april, har Tivoli samtidig taget fat på den store nyhed i 2014. I 2014 fylder Rutschebanen i Tivoli 100 år. I den anledning får Havens berømte bane genopbygget de oprindelige bjergtinder, der tidligere var forlystelsens vartegn. De blev fjernet i 1920’erne efter krav fra Københavns Kommune, som ikke fandt det passende, at det første byens gæster så, når de trådte ud af Hovedbanegården, var et bjerg. Rutschebanens nye bjergmassiv vil være klar til sommersæsonen 2014, men hele 2013 vil banen køre som man kender den. Prisen på genopbygningen er 30 millioner og ombygningen skal bidrage til den løbende udvikling af Tivoli samt sikre besøgsfremgang blandt forlystelsesglade gæster. 

Rutschebanen i Tivoli, der er 625 meter lang, er én af verdens ældste trærutschebaner, som fortsat er i drift. Den er tillige en af de bare syv baner i verden, som har en fører om bord, en såkaldt bremsemand. Rutschebanen er samtidig den mest populære forlystelse i Tivoli med 1,3 mio. gæsteture alene i 2012. Den er blevet prøvet af kongelige, præsidenter og popikoner og alle Tivoligæster har et forhold til banen, og er med tiden blevet en attraktion i attraktionen.  

Den kommende ombygning kommer til at bestå af to bjergtinder hvoraf den største er 26 meter høj set i forhold til Haven. Derudover bliver der et meget stort kunstigt vandfald med et samlet fald på over 20 meter etableret på Rutschebanens side. Vandfaldet skal underbygge oplevelsen af at køre i bjergene. 

Adm. Direktør Tivoli, Lars Liebst siger;
”I 2013 runder Tivoli 170 år, og vi har taget forskud på gaverne til vores gæster. Det bliver noget helt særligt for os, at vi får ført verdens mest langtidsholdbare forlystelse tilbage til sin oprindelige idé. Vi ville dog ikke være det Tivoli, man kender, hvis vi ikke tilførte den et twist af noget nyt. Det ligger fint i tråd med vores nye forlystelsesstrategi om at sætte mere fokus på forlystelserne og hele tiden udvikle os på samme måde, som vi gør det med Det muntre Hjørne, der åbner med 3 nye forlystelser til april”.

Rutschebanen vil køre som normalt i den kommende sæson, men vil fremstå revitaliseret i foråret 2014. Den er opført i 1914 af tømrermester Valdemar Lebech, hvis efterkommere stadig driver nogle af Tivolis mange boder. Nu får den prisbelønnede arkitekt Søren Robert Lund, der bl.a. har tegnet Arken, sammen med Havens egne arkitekter og scenografer fra udviklingsafdelingen til opgave at føre Rutschebanen tilbage til det oprindelige udseende samt at give banen et twist af noget nyt. 

Søren Robert Lund siger på vegne af arkitektholdet, der står bag;
Det er med stor ærefrygt, at vi går i gang med en bygningskonstruktion, som millioner af mennesker har en mening om. Den kendte køreoplevelse bevares med den rumlende tur, men gæsterne kan se frem til nye oplevelser, når banen smyger sig gennem bjergtinder og ind i et af bjergene, hvor en is-grotte folder sig ud. Uden at afsløre alt bliver der tale om en tur med appel til fans, hvor fart, hviin og vandfaldet på toppen bliver prikken over i’et”.  

  • Banen er 625 meter lang. Hertil kommer 95 meter sidespor og værksted.
  • Tophastighed behersket (ca. 58 km/t)
  • Banen dækker et areal inkl. perroner på ca. 1750 m2
  • Sporvidden er 75 cm
  • Rutschebanens sikkerhedsbøjler blev monteret i 1990
  • I 2012 kørte Rutschebanen 1,3 mio. gæsteture
  • Det siges, at det spøger inde i den 100 år gamle konstruktion  

Læs her mere om Rutschebanen

Tivoli har haft en rutschebane siden 1843. Den første Rutschbane (uden 'e') vakte både glæde og forargelse. Glæde blandt gæsterne, der nød de syv sekunders gys, som turen var. Og forargelse i pressen, der fandt, at folk hellere skulle bruge deres energi på politiske forhold og deres penge på mere nyttige indkøb. 

Tivolis trærutschebane fra 1914 er én af verdens ældste trærutschebaner, der stadig er i drift. Banen er 625m lang og vognene opnår en tophastighed på ca. 58 km/t.

Banen er konstrueret sådan, at der ikke tilføres energi til vognene, efter at de er trukket op på den første bakketop; det er m.a.o. tyngdekraften, der driver vogntogene. Et vogntog med passagerer vejer ca. 4000 kg. Vognene bremses af vognstyreren før alle sving, så hastigheden ikke bliver for høj. Bremsen består af to metalvinger, der manuelt presses mod banens sider, så der skal lægges kræfter i opbremsningen.

Under 2. verdenskrig var der strømrationering. Rutschebanevognene blev derfor trukket op på første bakketop ved at stærke mænd drejede på et spil, der var indrettet på banens tag. 

Upassende udseende
Rutschebanen var oprindeligt forsynet med sneklædte bjergtinder for at skabe den komplette illusion af bjerg. I midten af 1920’erne blev tinderne fjernet efter krav fra Københavns Kommune, som ikke fandt det passende, at det første byens gæster så, når de trådte ud af Hovedbanegården, var et falsk bjerg i en forlystelseshave. 

Bjerget var i øvrigt skabt af træbetonplader beklædt med gips og malet grå og grønne for at illudere klipper og mos. Senere er man begyndt at bruge glasfiberplader i stedet. Rutschebanen i Tivoli er én af verdens ældste trærutschebaner, som stadig er i drift.  Den er også en af bare syv baner i verden, som har en fører om bord, en såkaldt bremsemand. Al vedligeholdelse af Rutschebanen udføres på stedet af Tivolis egne specialister. De skifter planker og skinner ud efter behov, og løbende over året males og smøres vognene, og kablet til optrækket skiftes ud.  

Læs mere på www.tivoli.dk 

Med venlig hilsen

Torben Plank
Pressechef
Kommunikation
Vesterbrogade 3, 1630 København V
Telefon:  +45 33750440 Mobil:  +45 22237440
e-mail: TPL@TIVOLI.DK 
www.tivoli.dk