Machaidze & Sekgapane – italienske operaperler

Italiensk opera er kendt for smægtende sangkunst og virtuos stemmeakrobatik. Kort sagt: Belcanto! Luk øjnene og svæv væk til stemmerne af to af de allermest eftertragtede belcanto-specialister på den internationale scene: Nino Machaidze og Levy Sekgapane.

3. august 2019

Kl: 19:30

Tivolis Koncertsal

CPH Opera Festival og Tivoli præsenterer i 2019 en Belcanto-aften, hvor publikum med festivaldirektør Peter Lodahls ord oplever "den vokale kunstform, hvor sangerne rigtigt kan blære sig med høje toner og teknisk krævende, hurtige koloraturer".

Den fyrige og forrygende Nino Machaidze blev berømt overnight, da hun under Salzburger Festspiele i 2008 viste sig som en fuldgod erstatning for vor tids superstar nummer 1; gravide Anna Netrebko. Siden har Machaidze mestendels set sig tilbage for at øjne sine rivalinder eller blinke til det ene toporkester efter det andet, og i 2015 udnævnte magasinet Opera World den 35-årige georgier som en af verdens ti bedste sopraner.

I Tivolis Koncertsal får Nino Machaidze mandligt modspil af en god og kær bekendt. Sydafrikanske Levy Sekgapane, der fik et internationalt gennembrud i 2017 (men ikke desto mindre fandt tid til at improvisere en gratiskoncert foran tusindvis af stivnende forbipasserende på Wilhelm Scenen ved Torvehallerne i København) har siden fortsat sin stejle succeskurve og optrådte for nylig som en af Forbes Magazines foretrukne 30 internationale kunstnere under 30 år – på tværs af alle kunstarter.

Vinderen af Operalia-konkurrencen 2017 har savnet København, som han omtaler som sin "anden hjemby", og følelsen er gengældt. Der er grund til at glæde sig umanérlig meget til at opleve Sekgapane i denne brandvarme stemmekonstellation.

Repertoiret byder på arier og duetter af Donizetti, Bellini og Rossini. Formentlig også af Verdi – komponisten, der om nogen binder belcantoen og den senere italienske romantik sammen.

Koncerten er en del af Operadag i Tivoli. læs mere om dagens program her.

Download koncertprogram

Program

Gioachino Rossini (1792-1868): Wilhelm Tell (1829) – ouverture Vincenzo Bellini (1801-1835): Capuleti’erne og Montecchi’erne (1830) – “E Serbata a questo acciaro” Gioachino Rossini: Barberen i Sevilla – “Una voce poco fa” Gioachino Rossini: Tyrken i Italien (1814) – “Tu seconda il mio disegno” Gaetano Donizetti (1797-1848): Elskovsdrikken (1832) – “Caro elisir sei mio … Esulti pur la barbara” PAUSE Gaetano Donizetti: La favorite (1840) – ouverture Charles Gounod (1818-1893): Romeo og Julie (1865-71) – “Je veux vivre” Georges Bizet (1838-1875): Perlefiskerne (1863) – “Ton coeur n’a pas compris le mien” Gaetano Donizetti: Regimentets datter (1840): ”Ah mes amis” Antonin Dvořák (1841-1904): Rusalka (1900) – Rusalkas sang til månen Giuseppe Verdi (1813-1901): La traviata (1853) – “Parigi, o cara”

Nino-Machaidze-300x300
Sopran Nino Machaidze

Sopranen Nino Machaidze kommer fra Georgien. Allerede som 7-årig fik hun både klaver- og sangtimer ved konservatoriet i Tblisi, hvor hun er opvokset. I årene 2000 til 2005 sang hun rollerne som Norina i Don Pasquale, Zerlina i Don Giovanni og Rosina i Barberen i Sevilla ved Paliashvili Teatret i Tblisi. I 2005 blev hun optaget på La Scala Teatrets Akademi og debuterede her i 2006 som Naiad i Ariadne fra Naxos.

Hendes internationale karriere tog for alvor fart, da hun blev bemærket efter i 2007 at have sunget Musetta i La Bohéme og Lauretta i Gianni Schicchi af Puccini på La Scala. Med kort varsel sprang hun ind som Julie i en opsætning af Gounods Romeo og Julie ved Salzburg Festivalen i 2008 og sang sammen med Rolando Villazón, da Anna Netrebko måtte melde forfald på grund af graviditet.

I dag er hendes kalender fyldt med engagementer og roller ved de store operahuse. På programmet i sommersæsonen 2019 står blandt andet titelrollen i Manon Lescaut af Puccini først ved Théâtre des Champs-Élysées i Paris og siden ved Wiener Staatsoper, samt Luisa i Luisa Miller af Verdi ved Salzburg Festspillene.

I foråret 2017 kunne Nino Machaidze opleves på Operaen i København i rollen som Gräfin von Folleville i Rejsen til Reims, dirigeret af Thomas Søndergaard.

Levy-Sekgapane-300x300
Tenor Levy Sekgapane

I sommeren 2017 gæstede Levy Sekgapane Copenhagen Opera Festival og blev i Politiken portrætteret under overskriften: ”Sydafrikansk stjernetenor er operaens nye håb” - storcharmøren og ’rising star’ Sekgapane var atter tilbage i København, efter at han samme forår havde begejstret operapublikummet på Holmen i Rossinis Rejsen til Reims.

Levy Sekgapane begyndte som barn at synge i drenge- og kirkekor i sit hjemland Sydafrika og studerede siden både klaver og sang ved South African College of Music under universitet i Cape Town.

Han er prisvinder i mange internationale sangkonkurrencer og har vundet førstepris i blandt andet Mimi Coertse Singing Competition, Schock Foundation Singing Competition, International Hans Gabor Belvedere Singing Competition og XV Montserrat Caballé International Singing Competition. I 2017 vandt han ligeledes førstepris i Operalia – The World Opera Competition, grundlagt af Plácido Domingo.

Efter sejren i Operalia 2017 er Sekgapanes status vokset med raketfart, og han har sunget ledende roller i operahusene i München, Barcelona, Riga og Paris. Det er særligt belcanto-roller som Grev Almaviva i Rossinis Barberen i Sevilla, der har gjort Sekgapane til et varmt navn i den internationale operaverden. Alene i 2019 synger han Almaviva i 3 forskellige opsætninger på Opéra National de Bordeaux, ved Glyndebourne Opera House samt på Teatro Massimo de Palermo.

Patrick-Lange-300x300
Dirigent Patrick Lange

Patrick Lange er en ung, tysk dirigent, der er i fuld gang med at cementere sin karriere som operadirigent på de tyske scener. Fra 2017/2018 har han været chef for Hessische Staatsteather i Wiesbaden, hvor han i 2019 bl.a. dirigerer Wagners Mestersangerne fra Nürnberg, Tjajkovskijs Eugen Onegin og Strauss’ Salome.

Patrick Lange begyndte sin karriere med studier i Würzburg og Zürich, i 2005 blev han optaget det tyske musikråds dirigentforum og samme år blev han Claudio Abbados assistent ved Gustav Mahler Ungdomsorkestret, en opgave der betød, at han også samarbejdede med bl.a. Berliner Filharmonikerne og Lucerne Festival Orkester.

Allerede i 2007 fik han sin debut ved Komische Oper i Berlin, og året efter blev han udnævnt til 1. kapelmester. I 2010 blev han chefdirigent og stod for succesfulde produktioner af f.eks. Mestersangerne i Nürnberg, Dvoráks Rusalka og Mozarts Idomeneo.

Siden da har han bl.a. dirigeret på Wiener Staatsoper, Semperoperaen i Dresden, Royal Opera House, Covent Garden og på Nationaloperaen i Paris.

Som koncertdirigent har Patrick Lange samarbejdet med orkestre som Wiener Filharmonikerne, Bamberger Symfonikerne og Mahler Kammerorkester.

 
Peter-Lodahl-300x300
Konferencier Peter Lodahl

Peter Lodahl er uddannet på det Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus og på OperaAkademiet i København. Den danske tenor begyndte sin solistkarriere ved Oper Kiel, hvor hans første roller inkluderede Don Ottavio i Don Juan og Don Alfredo i Künnekes Lady Hamilton.

Efterfølgende har han sunget en række bærende partier på Komische Oper i Berlin, blandt dem Rodolfo i La Bohème, Alfredo i La Traviata, Lenski i Eugen Onegin, Tamino i Tryllefløjten, Belmonte i Bortførelsen fra Seraillet, Ferrando i Cosi fan tutte og Almaviva i Barberen i Sevilla.

Peter Lodahl har også fået stor international succes i rollerne som Tamino i Tryllefløjten på Den Tyske Statsopera Berlin og som Don Ottavio i Mozart’s Don Juan på såvel Statsoperaen i Hamburg og på Den Norske Nationale Opera i Oslo.

I 2013 modtog Lodahl Dannebrogsordenen og siden 2016 har han været kunstnerisk leder af CPH Opera Festival.

Tivoli-Copenhagen-Phil-300x300
Orkester Tivoli Copenhagen Phil

Tivoli har som den eneste forlystelsespark i verden sit eget symfoniorkester, nemlig Tivoli Copenhagen Phil. Orkestret spiller sommeren igennem i Tivoli – lejlighedsvist også om vinteren, f.eks. til balletter.

I SommerKlassisk 2019 spiller Tivoli Copenhagen Phil 14 koncerter i Tivoli og har bl.a. sin egen abonnementsserie, hvor man bl.a. kan møde den fremragende violinist Baiba Skride, den fremadstormende cellist István Vardai og den danske supertrio Trio con Brio i Beethovens Tripelkoncert. Endelig lader orkestret sig inspirere af 50-året for månelandingen i et program med bl.a. Holsts Planterne. Der er desuden en række fremragende koncerter i operaens tegn, bl.a. med Ann Petersen, der synger Strauss. Der er en festaften med Lumbye på programmet, syng med-koncerter og familiekoncerten Nattens Tivoli med Silja Okking.

Japanske Tamioka Toshiyuki har været orkestrets chefdirigent siden 2016, og han har på forholdsvis kort tid bevæget orkestret i, hvad Informations anmelder kalder, ”en bemærkelsesværdig udvikling”. I forbindelse med en koncertant opførelse af Humperdincks opera Hans og Grete i Tivoli i september 2018 skriver Andrew Mellor i Magasinet Klassisk:

”Selvom sangerne var gode, overstrålede Copenhagen Phil og deres chefdirigent Toshiyuki Kamioka de øvrige medvirkende ved koncerten. Musikken er bedragerisk vanskelig at dirigere og kræver en fin balance, hurtige skift i den musikalske farve, et disciplineret ensemble, der både skal præstere en varm musikalsk glød og samtidig have fokus på detaljen. Kamioka (…) gav os alt det og mere til.”

Om vinteren hedder orkestret Copenhagen Phil – hele Sjællands Symfoniorkester - og er et såkaldt landsdelsorkester, der både spiller i Konservatoriets Koncertsal på Frederiksberg og løser regionale opgaver rundt omkring på hele Sjælland. Gennem de seneste år har orkestret markeret sig ved at udforske og udfordre den klassiske koncertgenre i samarbejde med alternative koncertkoncepter og i forskellige cross-over-projekter.