Julie Fuchs & Orchestre National d’île-de-France

Ingen kan modstå Julie Fuchs! Især når hun som her fortolker heltinderne i de italienske operaer med enestående charme og stor virtuositet. Siden hun vandt den prestigefulde franske pris Victoire Classique i både 2012 og 2014, har hun fået ledende roller på en lang række af de store europæiske operahuse, bl.a. i Paris, Madrid og Wien, med en forkærlighed for de store italienske operaer.

29. juni 2019

Kl: 19:30

Tivolis Koncertsal

Den franske avis Le Monde skrev for nylig: ”Det var mere end beundring – det var nærmere begejstring eller endog anerkendelse – der fremprovokerede publikums stormende bifald. Hendes entusiasme - i ordets etymologiske betydning (inspireret af det guddommelige) - spænder fra den mest ekstravagante lidelse til den endnu mere ekstravagante jubel.”

Orkestret på scenen er det franske Orchestre National d’île-de-France, der hører hjemme i regionen omkring Paris. Koncerten er en del af en større turné, der bl.a. bringer holdet til Versaille – og som munder ud i en fælles cd, der udkommer i år. På programmet står musik af Rossini, Donizetti, Raimondi m.fl.

Operaekspert Henrik Engelbrecht er konferencier og leder med sikker hånd publikum igennem musikkens mange historier.

Download koncertprogram

Program

Rossini: Den tyvagtige skade - ouverture Fioravanti: I Zingari "Io son la zingara” Rossini: Barberen i Sevilla "Una voce poco fa" Rossini: Askepot - orkestermellemspil, stormvejr Rossini Askepot "Sventurata mi credea" Donizetti: Regimentets datter "Il faut partir" Raimondi: L’Orfana russa "Amor cagion possente" Rossini: Barberen i Sevilla - ouverture Berlioz: Zaïde Barbieri: Mis dos mujeres,"Por qué se oprime el alma Rossini: Valse lente (fra Péchés de vieillesse) Rossini Grev Ory "En proie à la tristesse"

062919_Orchestre-France-og-Julie-Fuchs-300x300
Sopran Julie Fuchs

Den franske sopran Julie Fuchs er vokset op i Avignon og sang som ung mest pop og jazz. Hun turnerede i Europa med koret Voices of Europe og mødte herigennem - og optrådte sammen med - den islandske sangerinde Björk, hvilket blev et musikalsk vendepunkt for den dengang 18-årige teenager. Herefter begyndte hun at tage timer i klassisk sang og skuespil og blev i 2006 optaget på konservatoriet i Paris. Her fik hun sine første operaroller som Elle i l’Amour Masqué af Messager og Susanna i Figaros bryllup af Mozart, inden hun i 2010 dimitterede fra konservatoriet ”med udmærkelse”.

Herefter tog Fuchs’ karriere fart, og i 2013 blev hun ansat i ensemblet på operaen i Zürich. Her havde hun rolledebut som Marzelline i Fidelio, Morgana i Alcina, Angelica i Orlando og som Komtesse Folleville i Rejsen til Reims.

I 2014 blev Julie Fuchs opdaget af Deutsche Grammophon, der skrev en eksklusiv kontrakt med hende. Debutalbummet Yes! udkom i 2015, indeholdende fransk repertoire fra 1930’erne og 40’erne. Samme år debuterede hun også på Nationaloperaen i Paris og sang ved en tv-transmitteret fejring af Bastille-dagen under Eiffeltårnet i Paris.

Siden har Fuchs også optrådt som koncertsanger ved Salzburg Festivalen og ved The Proms med BBC Symfoniorkester, foruden et stort antal operaroller ved operahusene i München, Wien, Paris, Lille, Madrid og Zürich.

Sidste år blev Julie Fuchs’ navn genstand for en international mediestorm, da hun blev fyret fra Staatsoper i Hamborg i rollen som Pamina i Tryllefløjten, på grund af graviditet. Hun medvirkede dermed til at fremme debatten om kønsrollemønstret og kvinders rettigheder i operaverdenen.

paolo-arrivabeni-300x300
Dirigent Paolo Arrivabeni

Den italienske opera-dirigent Paolo Arrivabeni har fra 2008 til 2017 været chef på Opéra Royal de Wallonie i Liège. Han bliver regelmæssigt inviteret af de store operahuse såsom The Metropolitan i New York, Staatsoper i Berlin, Grand Théâtre i Geneve, Bayerische Staatsoper i München, Teatro San Carlo i Napoli og Théâtre des Champs Elysées i Paris.

Paolo Arrivabeni studerede komposition hos Camillo Togni ved konservatoriet i Parma og direktion hos Daniele Gatti. Siden fortsatte han dirigentstudierne hos Gatti ved Santa Cecilia-konservatoriet i Rom. Til sin debut i Concertgebouw i Amsterdam dirigerede han Rossinis Stabat mater.

Hans operarepertoire er helt enormt, og foruden det store tyske og russiske standardrepertoire, regnes han for at være ekspert i 1800-tallets italienske operaer af særligt Verdi, Rossini og Donizetti. Arrivabeni har også en udtalt interesse i sjældne operatitler og mindre kendte italienske komponister som f.eks. Spontini og Mercadante.

På plakaten i år står blandt andet operaerne Simon Boccanegra, Adriana Lecouvreur, Nabucco samt en serie koncerter i Marseille, Don Carlos i Liège, Othello og Cavalleria Rusticana/Bajadser på Deutsche Oper i Berlin, Boris Gudonov på Grand Théâtre i Geneve og Tosca på Teatr Wielki i Warsawa.

 
Henrik-Engelbrecht-300x300
Konferencier Henrik Engelbrecht

Henrik Engelbrecht er kendt som en af landets ægte operaeksperter i mange sammenhænge. Han er forfatter til en række operabøger, er tidligere operaredaktør på DR’s P2 og var i ti år operadramaturg på Det Kongelige Teater i Kasper Holtens cheftid. Senest har Henrik Engelbrecht været musikchef i Tivoli, og i dag arbejder han bl.a. som kunstnerisk konsulent for Det Kongelige Teater og Tivoli, som forfatter til en lang rækker bøger om opera, og som en efterspurgt foredragsholder.

ONDIF-300x300
Orchestre National d’île-de-France

Symfoniorkesteret Orchestre National d’île-de-France blev grundlagt i 1974 af regionsrådet i Île de France og kulturministeriet med det primære formål at bringe symfonisk klassisk musik ud til publikum i hele området, og specifikt række ud efter nye, unge lyttere.

Orkestret består af 95 faste musikere, og orkestret giver hver sæson omkring 100 koncerter, fortrinsvist for indbyggerne i Île de France. Orkestrets repertoire strækker sig over 3 århundreder, fra barokmusik til de store symfonier og helt nyskrevne klassiske værker, men også med tidens populære artister. 

Orkestret har en særdeles innovativ profil og forsøger hele tiden at udvikle sig i nye retninger. Således har de selv skabt over 100 nye værker i løbet af de seneste 15 år samt festivalen Île de découvertes, såvel som en komponistkonkurrence, Île de créations.

Orchestre National d’île-de-France er blevet placeret i top-10 af musikmagasinet Gramophone, som et af de mest socialt engagerede orkestre. Orkestret har skabt en kreativ platform for nye koncertformer, ambitiøse uddannelsesprogrammer, workshops, skolekoncerter og musikalske shows.

Siden 2012 har italieneren Enrique Mazzola været orkestrets chefdirigent og kunstneriske leder. I oktober 2018 annonceredes det, at fra sæsonen 2019-2020 har man truffet aftale med den unge amerikanske dirigent Case Scaglione, som orkestrets næste chef.
>