I, CULTURE Orchestra & Radulović

I, Culture Orchestra er et ungdomsorkester med base i Polen, der samler unge talentfulde musikere fra en række østeuropæiske lande under ledelse af Kirill Karabits, der til daglig også er chef for Deutsches Nationaltheater and Staatskapelle Weimer og Bournemouth Symfoniorkester.

29. juli 2018

Kl: 15:00

Tivolis Koncertsal

Orkestret blev dannet i 2011 og har siden samarbejdet med en lang række store internationale dirigent og solister, som f.eks. Truls Mørk, Alice Sara Ott, Simon Trpceski, Arabella Steinbacher og Sir Neville Marriner. I år har orkestret sat København på turnéplanen – og med sig har de den farverige violinist Nemanja Radulović.

Radulović er født i Serbien, men har siden da studeret og spillet over hele Europa med en lang række hædersbevisninger og 1. priser som resultat, og selv om hans ”rock-agtige” attitude i ny og næ har vakt mistro, har samtlige anmeldere måttet se i øjnene, at han er en eminent og udtryksfuld violinist.

Hent program

Program

Karayev: Seven Beauties, suite Prokofiev: Violinkoncert nr. 2 Stravinsky: Le Sacre du printemps

20180729_Karabits_300x300
Dirigent Kirill Karabits

Den ukrainske dirigent Kirill Karabits er født i Kiev i 1976 som søn af dirigenten og komponisten Ivan Karabits. I sin ungdom studerede han klaver, musikvidenskab og komposition, og udviklede en interesse for direktion allerede i 13-års alderen. Hjemme i Kiev studerede han på Lysenko Musikskole og siden på det Nationale Tjajkovskij Musikkonservatorium. I 1995 påbegyndte han sine studier i Wien, hvorfra han fem år senere dimitterede med et diplom i orkesterdirektion.

Karabits dirigerede første gang offentligt som 19-årig og var assisterende dirigent hos Budapest Festival Orkester fra 1998-2000. Han har ligeledes arbejdet som assistent hos Frankrigs Radiosymfoniorkester fra 2002 til 2005. Fra 2005 til 2007 var han første gæstedirigent hos Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

Siden 2008 har Kirill Karabits været chefdirigent for Bournemouth Symphony Orchestra. Sammen med dette orkester har han indspillet en serie med orkesterværker af Prokofiev. Indspilningen af den femte symfoni opnåede meget rosende anmeldelser og fremførtes kort efter ved BBC Proms i 2015. Sæsonen 2015/2016 åbnede med en enorm succesfuld koncertopførelse af Salome under hans ledelse, ligesom orkestret gav en udsolgt Classic FM Live Concert i Royal Albert Hall i april 2015.

I 2014 gæstedirigerede han første gang Staatskapelle Weimar, og i marts 2015 lavede han sin første produktion på Deutsches Nationaltheater. På baggrund heraf har han med virkning fra sæsonen 2016/2017 her haft en 3-årig kontrakt som generalmusikdirektør og chefdirigent.

Kirill Karabits’ første møde med det polsk baserede I, CULTURE Orchestra var i 2013. I 2014 annoncerede orkestret, efter samarbejde med forskellige skiftende dirigenter, at Karabits blev dets nye kunstneriske leder. Karabits gæstede Danmark sammen med I, CULTURE Orchestra i 2013, hvor de gav koncert med polsk og ungarsk musik på programmet og Truls Mørk som solist i Konservatoriets Koncertsal.

 
20180729_Radulovic_300x300
Violin Nemanja Radulović

Det serbiske violin-fænomen Nemanja Radulović (f. 1985) er ikke som klassiske violinsolister traditionelt er flest. Han har rystet den konservative klassiske musikscene med sit rockstjerne-look, sin vilde hårpragt og dødsmetal-håndtegn, sine evigt stramme læderbukser og sine YouTube-videoer med ABBA-covernumre, med et tvist af serbisk folklore.

Han begyndte at spille violin ved en tilfældighed som 7-årig, da man i den lokale musikskole opdagede, at drengen havde absolut gehør. Efter blot to uger havde han forbløffet alle lærerne ved at have gennemgået programmet for 3 års undervisning. Efter blot et halvt år optrådte han første gang som solist i en violinkoncert af Vivaldi. Derefter var Radulović  vild med at optræde. ”Jeg elskede at stå på scenen med det samme. Den første kontakt med publikum var fantastisk. Jeg opdagede, at man kunne få dem til at både le og græde. Jeg har aldrig siden fundet noget andet sted, hvor man kan have så mange følelser” har han senere udtalt.

I 1996 blev han tildelt Beograds musikpris Oktober Prisen, og året efter modtog han en specialpris fra the serbiske kulturministerium som Talent 1997. Han fortsatte sine musikstudier på Hochschule für Musik Saar i Saarbrücken hos Joshua Epstein og siden i Beograd hos Dejan Mihailovíc. Som 14-årig flyttede han med sine forældre til Paris for at studere hos Patrice Fontanarose på Pariser Konservatoriet.

Nemanja Radulović fik sit gennembrud i 2006, da han med kort varsel sprang ind for Maxim Vengerov som solist i Beethovens violinkoncert med Det Franske Radiosymfoniorkester og Myung-Whun Chung i Salle Pleyel i Paris. Siden var han solist med velrenommerede orkestre som München Filharmonikerne, NDR Radiophilharmonie Hannover, Stuttgart Filharmonikerne, Royal Philharmonic Orchestra i London, Det belgiske Nationalorkester og Tokyo Symfoniorkester.

Efter at have indspillet seks album fra 2006 til 2013 for Transart Live og Decca har han siden 2013 haft kontrakt med Deutsche Grammophon, hvor han indtil nu har udgivet fem plader. Hans spektakulære debutalbum på DG med titlen ”Journey East” fra 2014 er en farverig blanding af klassiske perler og Balkan-musik. For dette album modtog han i 2015 en ECHO Klassik-pris som Årets Unge Kunstner. På den næste udgivelse med titlen ”Bach” afsøger han den vestlige klassiske musiks rødder med toner af Johann Sebastian Bach og sønnen Johann Christian. Radulović har i samarbejde med den serbiske dirigent og komponist Aleksandar Sedlar og Radulovićs eget ensemble Double Sens indspillet nye og kontroversielle arrangementer af berømte Bach-hits som Air on the G-string, chaconnen fra d-mol partitaen for soloviolin og Toccata og fuga i d-mol. Britiske Gramophone gav pladen pæne ord med på vejen, trods det ukonventionelle greb om de berømte klassikere.

I september 2017 udkom hans seneste plade for Deutsche Grammophon med Tjajkovskijs Violinkoncert samt et arrangement af Rococo-variationerne. I sin anmeldelse af pladen skrev Thomas Michelsen i Politiken: ”Selvom koncerten er en af de mest fortærskede og mest indspillede på hele repertoiret, har han sin egen tilgang til værket, og hans leg med klangfarver lader ham fremtrylle øer af overraskelser, når han for eksempel sammen med orkestrets klarinettist tager en sigøjneragtig afstikker fra den slagne klassiske hovedvej.”

Selvom Nemanja Radulović optræder over hele verden i de fineste koncertsale og med de bedste orkestre, siger han, at hans mission altid er den samme: At præsentere klassisk musik for et nyt og ungt publikum. ”Jeg kan lide at spille for alle slags publikummer”, siger han til sit pladeselskab Deutsche Grammophon. ”Jeg prøver ikke på at give en historietime eller at demonstrere, hvordan man skal spille violin. Jeg vil bare gerne have, at publikum mærker ægte følelser gennem den musik jeg spiller. Og jeg håber, at jeg kan hjælpe dem med at glemme nogle af deres hverdagsproblemer.”

Orkester I, CULTURE Orchestra

Bag navnet I, CULTURE Orchestra gemmer sig et ungdomssymfoniorkester med base i Polen. Det består af specielt udvalgte talentfulde unge musikere fra Polen samt fra samarbejdslandene Armenien, Aserbajdsjan, Hviderusland, Georgien, Moldova og Ukraine.

Orkestret blev grundlagt i 2011 af Adam Mickiewicz Instituttet, som er en statslig organisation under det polske kulturministerium. Formålet er at fremme dialogen og samarbejdet mellem de østeuropæiske og sydkaukasiske lande gennem musikken. Gennem prøvearbejdet, koncerterne og turnéerne opnår de unge musikere kompetencer i kunstnerisk samarbejde, kulturudveksling og netværk, baseret på gensidig respekt og anerkendelse.

De musikere, der bliver udvalgt til I, CULTURE Orchestra er fundet blandt hundredevis af kandidater ved årlige prøvespil. Mere end 500 unge har indtil nu søgt orkestret. Musikerne får mulighed for at arbejde med anerkendte dirigenter, solister og gruppeledere fra verdens bedste orkestre. Det høje musikalske niveau sikres af orkestrets kunstneriske leder og nuværende dirigent Kirill Karabits.

Siden orkestrets grundlæggelse har det givet 36 koncerter, i 24 byer, i 15 forskellige lande og for samlet over 80.000 publikummer. Orkestret har blandt andet spillet i Berliner Filharmonien, i Royal Festival Hall og Teatro Real og optrådt ved Edinburgh International Festival, Santander Music Festival og Baltic Sea Festival. Blandt orkestrets solister kan nævnes Truls Mørk, Lisa Batiashvili, Alice Sara Ott, Arabella Steinbacher og Julian Rachlin.

I foråret 2018 deltager orkestret i en storstilet fejring af Polens selvstændighed med en koncertturné i Central- og Østeuropa. Orkestrets sommer-turné går i 2018 forud for koncerten i Tivoli til Festival Radio France Occitanie i Montpellier og Concertgebouw i Amsterdam. I efteråret venter en ny turné med koncerter i Belgien og Tyskland.