29. juli 2018
Kl: 15:00
Orkestret blev dannet i 2011 og har siden samarbejdet med en lang række store internationale dirigent og solister, som f.eks. Truls Mørk, Alice Sara Ott, Simon Trpceski, Arabella Steinbacher og Sir Neville Marriner. I år har orkestret sat København på turnéplanen – og med sig har de den farverige violinist Nemanja Radulović.
Radulović er født i Serbien, men har siden da studeret og spillet over hele Europa med en lang række hædersbevisninger og 1. priser som resultat, og selv om hans ”rock-agtige” attitude i ny og næ har vakt mistro, har samtlige anmeldere måttet se i øjnene, at han er en eminent og udtryksfuld violinist.
Hent programKarayev: Seven Beauties, suite Prokofiev: Violinkoncert nr. 2 Stravinsky: Le Sacre du printemps
Den ukrainske dirigent Kirill Karabits er født i Kiev i 1976 som søn af dirigenten og komponisten Ivan Karabits. I sin ungdom studerede han klaver, musikvidenskab og komposition, og udviklede en interesse for direktion allerede i 13-års alderen. Hjemme i Kiev studerede han på Lysenko Musikskole og siden på det Nationale Tjajkovskij Musikkonservatorium. I 1995 påbegyndte han sine studier i Wien, hvorfra han fem år senere dimitterede med et diplom i orkesterdirektion.
Det serbiske violin-fænomen Nemanja Radulović (f. 1985) er ikke som klassiske violinsolister traditionelt er flest. Han har rystet den konservative klassiske musikscene med sit rockstjerne-look, sin vilde hårpragt og dødsmetal-håndtegn, sine evigt stramme læderbukser og sine YouTube-videoer med ABBA-covernumre, med et tvist af serbisk folklore.
Han begyndte at spille violin ved en tilfældighed som 7-årig, da man i den lokale musikskole opdagede, at drengen havde absolut gehør. Efter blot to uger havde han forbløffet alle lærerne ved at have gennemgået programmet for 3 års undervisning. Efter blot et halvt år optrådte han første gang som solist i en violinkoncert af Vivaldi. Derefter var Radulović vild med at optræde. ”Jeg elskede at stå på scenen med det samme. Den første kontakt med publikum var fantastisk. Jeg opdagede, at man kunne få dem til at både le og græde. Jeg har aldrig siden fundet noget andet sted, hvor man kan have så mange følelser” har han senere udtalt.
Bag navnet I, CULTURE Orchestra gemmer sig et ungdomssymfoniorkester med base i Polen. Det består af specielt udvalgte talentfulde unge musikere fra Polen samt fra samarbejdslandene Armenien, Aserbajdsjan, Hviderusland, Georgien, Moldova og Ukraine.