Hyldest til Leonard Bernstein

Med Tivoli Copenhagen Phil på scenen fejres den amerikanske dirigent og komponist Leonard Bernstein, der ville være blevet 100 år i 2018. I koncerten omkranses fødselaren af komponister, som med forskellig relation til og inspiration fra Bernstein tegner amerikansk klassisk musik – en musik, som tydeligt er bærer af andre traditioner end den europæiske.

24. juni 2018

Kl: 15:00

Tivolis Koncertsal

Bernstein var af en sin generations mest indflydelsesrige dirigenter, der stod foran verdens bedste orkestre og leverede kunstneriske resultater på et enestående højt niveau. Derudover havde han en kærlighed til musikformidling, hvilket f.eks. kom til udtryk ved tv-udsendelser om klassisk musik, der opnåede stor popularitet p.gr.a. Bernsteins brændende engagement.

Som komponist var Bernstein også en ener, og en af hans store bedrifter var at hæve musical-genren til et helt nyt kunstnerisk niveau med West Side Story. Her mestrer han på enestående vis både at lave fængende melodier og skabe fantastisk orkestermusik.

Violinisten Ray Chen har siden han vandt Menuhin-konkurrencen i 2008 og Queen Elizabeth-konkurrencen i 2009 været et særdeles varmt navn på verdensscenerne og også ved tidligere besøg i Danmark høstet begejstrede anmelderroser. Ved koncerten får Chen lov at brillere i en særlig udgave af West Side Story, nemlig en version for violin og orkester.

Det er den amerikanske dirigent Lawrence Foster, der er orkestrets æresdirigent, som leder orkestret gennem eftermiddagens koncert.

Ved denne koncert bliver Dronning Ingrids Hæderslegat, som er blandt Danmarks største til unge lovende kunstnere på hver 250.000 kr., uddelt for ottende gang i Tivoli.  Årets legatmodtagere er  den norske operasanger Lise Davidsen og balletdanser ved Den Kongelige Ballet Astrid Grarup Elbo. Legaterne bliver personligt overrakt af Dronning Ingrids døtre, HM Dronning Margrethe, HKH Prinsesse Benedikte og HM Dronning Anne-Marie.

Dronning Ingrids Hæderslegat er doneret af Oak Foundation og blandt Danmarks største legater for unge, lovende kunstnere.

Hent program

Program

Tilson-Thomas: Agnegram Bernstein: Three Dance Episodes from On the Town Bernstein: West Side Story suite, for violin og orkester Copland: El Salón México Barber: Adagio George Gershwin: American in Paris

20180624_Lawrence_Foster_300x300
Dirigent Lawrence Foster

Dirigenten Lawrence Foster er blandt de mest succesfulde amerikanske dirigenter med en fremtrædende karriere på begge sider af Atlanten. Han er særdeles anerkendt for sine dynamiske fortolkninger af moderne værker – fra Harrison Birtwistles Tragedia til Paul McCartney oratorium Standing Stone, side om side med repertoiret fra klassikken og romantikken, samt et bredt operarepertoire.

Foster har en særlig stjerne hos (Tivoli) Copenhagen Phil og blev udnævnt til orkestrets æres-gæstedirigent for en tre-årig periode fra sæsonen 2014/15. Foster har i årenes løb været chefdirigent for adskillige orkestre, Barcelona Symfoniorkester, Jerusalem Symfoniorkester, Houston Symfoniorkester og Gulbenkian-orkestret i Lissabon. Foster er desuden en efterspurgt operadirigent og har bl.a. været chefdirigent for Montpellier-operaen. I dag er han chefdirigent for operaen i Marseille og Marseille Filharmonikerne.

Lawrence Foster har også en imponerende række indspilninger bag sig, bl.a. 'Fantasies, Rhapsodies and Daydreams' med Arabella Steinbacher og Monte Carlo Filharmonikerne, og senest Verdis Otello med Gulbenkian Orkestret. 

Lawrence Foster er en efterspurgt operadirigent. Han arbejder regelmæssigt på Hamburgische Staatsoper, hvor han blandt andet har dirigeret Jægerbruden, Carmen, Spader Dame og Den Fiffige Lille Ræv. På Opéra de Marseille dirigerer han i indeværende sæson Verdis Ernani og Massenets Hérodiade. Blandt andre højdepunkter kan nævnes Kho­van­shchina på Oper Frankfurt, Rusalka på Opéra de Monte Carlo samt opsætninger på San Francisco Opera og Welsh National Opera.

 

 

20180624_Ray_Chen_300x300
Violin Ray Chen

Den taiwanesisk/australske violinkomet er et af den klassiske musiks helt store talenter og har i løbet af sin forholdsvis korte karriere allerede slået sit navn solidt fast som en af verdens bedste unge violinister. Ray Chen blev født i Taiwan i 1989 og begyndte at spille violin allerede som 4-årig. Efter 5 år havde han færdiggjort alle 10 niveauer i Suzuki-metoden, som han blev undervist efter i Queensland, Australien, hvor han er vokset op. Som bare 8-årig var han solist med Queensland Philharmonic Orchestra, og i 2002 vandt han som 13-årig førsteprisen i Australian Youth Concerto Competition.

 

Siden har han spillet over hele verden med førende orkestre og dirigenter og har vundet anerkendelse gennem en lang række af prestigefyldte priser. Han har blandt andet vundet førstepriser i de betydningsfulde musikkonkurrencer som International Yehudi Menuhin Violin Competition (2008) og Queen Elizabeth Music Competition (2009). I 2012 var han den yngste solist nogensinde, der har optrådt ved den prestigefulde Nobelpris-festkoncert i Stockholm. I 2016 var han tilbage ved Yehudi Menuhin violinkonkurrencen i London – denne gang ikke som deltager, men som jurymedlem, igen som den hidtil yngste til dato.

Ray Chen har udgivet tre anmelderroste album, men det er på scenen, hans talent virkelig kommer til sin ret. Han har fået meget begejstrede anmeldelser over hele verden, også i Danmark, hvor Berlingskes musikredaktør Søren Schauser beskrev hans solistoptræden med DR SymfoniOrkestret i 2014 som både ”frygtløs” og ”lige til kanten”, inden han sluttede af med bemærkningen: ”Hvornår har man sidst hørt den koncert mere lige i øjet?” Jakob Levinsen skrev i Weekendavisen om samme koncert: ”Der blev kæmpet og brilleret og spillet overdådigt lækkert, helstøbt og medrivende, nærmest som om konflikterne og bekendelserne, forhindringerne og gennembruddene her i alle violinkoncerters moder egentlig ikke var det store problem” om Chens præstation i Beethovens violinkoncert.

I 2017 besøgte han Musikhuset i Aarhus i forbindelse med byens status som Europæisk Kulturhovedstad. ”En violin med masser af fart” lød overskriften efterfølgende i Jyllands-Postens omtale, der fortsatte: ”Ray Chen spiller violin, som sad han i en Lamborghini.”

For den unge generation, der ikke længere investerer i cd’er og måske også sjældent i koncertbilletter, er Ray Chen nok bedst kendt via de sociale medier, som han dygtigt udnytter til at nå sit unge publikum og reklamere for sine koncerter og færden rundt i verden. Hans små humoristiske video-postkort, Youtube-videoer og Facebook-opslag deles flittigt, når han har fundet på en ny parodi, en sjov gimmick med violinen eller en smagsprøve på de halsbrækkende virtuoserier, som han tilsyneladende med største lethed ryster ud af ærmet. 

Tivoli-Copenhagen-Phil-300x300
Orkester Tivoli Copenhagen Phil

Tivoli har som formodentlig den eneste forlystelsespark i verden sit eget symfoniorkester, nemlig Tivoli Copenhagen Phil. Orkestret er et fuldt besat symfoniorkester bestående af godt 70 musikere, der spiller sommeren igennem i Tivoli – lejlighedsvist også til balletter, i 2018 f.eks. til såvel New York City Ballets gæstespil som til Nøddeknækkeren. 

I SommerKlassisk 2018 spiller Tivoli Copenhagen Phil 11 koncerter i Tivoli og har bl.a. sin egen abonnementsserie; fire søndagsmatinéer med internationale solister og dirigenter på scenen. Der er derudover tradition for en række flotte operakoncerter, samt plads til de mere populære klassiske koncertformer, som f.eks familiekoncerten Nattens Tivoli og den årligt tilbagevendende Fødselsdagskoncert.

”Med tyngde stævnede orkestret ud som en veltrimmet supertanker i Dvoráks symfoni nr. 9, "Fra den nye Verden". Sjældent har strygerkorpset frembragt så fed, lækkerblød og intens en klang. Der var mørklødet melankoli i engelskhornets kaldende solo, og messingblæsernes gjaldende marchtema sitrede i brystet. En herlig, veloplagt hyldest fra Tivoli Copenhagen Phil til Tjekkiets musikalske mestre”.

5 af 6 stjerner – Jyllands-Posten, Christine Christiansen, 17. august 2016

”Og alle forventninger blev indfriet fra første færd. Tivoli Copenhagen Phil, som det københavnske landsdelsorkester nu hedder (i sommersæsonen), demonstrerede allerede i Smetanas ouverture til "Den solgte brud" strålende form og smittende spilleglæde”.
5 af 6 stjerner, Kristeligt Dagblad, Peter Dürrfeld, 16. august 2016

Om vinteren hedder orkestret Copenhagen Phil – hele Sjællands Symfoniorkester - og er et såkaldt landsdelsorkester, der både spiller i Konservatoriets Koncertsal på Frederiksberg og løser regionale opgaver rundt omkring på hele Sjælland. Gennem de seneste år har orkestret markeret sig dels ved at tiltrække store internationale dirigenter og solister, dels ved at udforske og udfordre den klassiske koncertgenre i samarbejde med alternative koncertkoncepter og i forskellige cross-over-projekter.