500 års musik på 2 timer

Danmarks Underholdningsorkester er ikke bange for udfordringer! Og nu har de givet sig selv en opgave, der synes umulig at løse på forhånd. De vil spille sig igennem 500 års klassisk musikhistorie i én og samme koncert! Spørgsmålet melder sig selvfølgelig – kan man virkelig det? Ja, det kan man godt.

27. maj 2018

Kl: 15:00

Tivolis Koncertsal

Med humor og ironi guider Rasmus Botoft os igennem den klassiske musiks historie med Kim Sjøgren og Danmarks Underholdningsorkester som spillevende og interagerende jukebokse. Musikken er i centrum. Og det samme er publikum, der møder højdepunkterne i den klassiske musiktradition.

Fra uddrag af Vivaldis De fire årstider, over Papagenos arie fra Mozarts Tryllefløjten, Beethovens skæbnesymfoni, til Jacob Gades Tango Jalousi og andre helt nye toner fra dette århundrede. Det går stærkt! Helt sikkert er det, at publikum vil høre kendte og elskede værker, krydret med mindre kendte – men ligeså gode klassiske værker.

 

Hent program

2017-08-15_Christoffer-Nobin-300x300
Dirigent Christoffer Nobin

Christoffer Nobin har studeret i dirigentklasen i København på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Herfra debuterede han i 2012 efter at have modtaget undervisning hos Giordano Bellincampi og professor Giancarlo Andretta. Desuden har han deltaget i masterclasses og kurser med blandt andre Simon Rattle, Claudio Abbado, Nikolaus Harnoncourt og René Jacobs.

Allerede inden sin debut fik Christoffer Nobin i 2011 en to-årig mentor-aftale med Helsingborg Symfoniorkester, og siden da har karrieren for alvor taget fart for den unge svenske dirigent. Han har dirigeret på operaen i Stockholm og i Malmø og har gentagne gange arbejdet med symfoniorkestrene i Gøteborg, Norrköping, Malmø, Helsingborg, Värmland Operaen og Deutsche Kammerphilharmonie. Som assisterende dirigent for Paavo Järvi og Louis Langrée har Christoffer Nobin også arbejdet på store scener som Metropolitan Opera i New York, Großes Festspielhaus i Salzburg, Barbican Center i London, Téâtre des Champs Élysées i Paris og Minato Mirai Hall i Tokyo.

Udover at dirigere er Christoffer Nobin en efterspurgt arrangør og tillige komponist. Han har skrevet for orkester, kor, scene og tv samt en opera.

Christoffer Nobin dirigerede i øvrigt London Symphony Orchestra i Abbey Road Studio One i London, da de indspillede musikken til et af tidens populæreste computerspil, Candy Crush II.

Den 1. januar i år tiltrådte Christoffer Nobin som ny kunstnerisk leder for svenske Östgöta Blåsarsymfoniker og fra 1. juli tillige som chefdirigent.


20180527_Rasmus_Jupin_300x300
Tenor Rasmus Jupin

Den lyriske tenor Rasmus Jupin er født i Hillerød i 1982, og begyndte sin musikalske løbebane med at spille guitar. Han er uddannet i sang på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium under den navnkundige sanger og stemmelærer Tonny Landy.

I sommeren 2017 debuterede Rasmus Jupin med stor succes i hovedrollen i Leoncavallos opera Bajadser, som blev opført seks gange under Copenhagen Opera Festival. Han medvirkede ligeledes ved festivalens afsluttende paradekoncert på Ofelia Plads, og om hans præstation skrev Peter Johannes Erichsen i Weekendavisen, at han ”formåede at udslynge Puccinis Nessun dorma, Pavarottis emblemsang, så dvælere på den anden side af havnen må have fået fuld valuta.”

Rasmus Jupin har, siden han var otte år, drømt om at synge som Luciano Pavarotti. ”Han er ikke så stor af statur som sit forbillede, men viste sin meget store stemme i Puccinis pragtarie Nessun Dorma” skrev Midtjyllands Avis efter Jupins præstation som solist ved en nytårskoncert i Jysk Musikteater i Silkeborg i starten af året.

I det hele taget blev Copenhagen Opera Festival 2017 en succesfuld genkomst for ”det bemærkelsesværdige danske tenortalent Rasmus Jupin” (Thomas Michelsen, Politiken), der i en årrække havde været borte fra den klassiske musikscene og beskæftiget sig med andre ting. Han markerede sig ligeledes efterfølgende på Aalborg Operafestival i sensommeren 2017. ”Han har en mørk klang, der i mellemlejet næsten ikke lyder som en tenor, men højden er frit klingende, ubesværet og har det der attraktive tenorlys i sig, som fans, agenter og operaledelser vil give guld for” skrev Politikens Michael Bo i et portrætinterview om Rasmus Jupins comeback i sommeren 2017.

Rasmus Jupin studerer i øjeblikket hos Elena Batoukova-Kerl og Torsten Kerl og arbejder desuden med den danske pianist og sangercoach Klaus Lewinsky.

Han medvirkede tidligt i sin karriere i opførelser af Bellinis Beatrice di Tenda samt Belisario og Poliuto af Donizetti med Det Danske Belcanto Selskab samt i Mozarts Tryllefløjten på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Han har været solist med flere danske landsdelsorkestre og har deltaget i Pavarotti International Voice Competition. Til daglig synger han i Messiaskirkens vokalensemble i Charlottenlund.

20180527_Kim_Sjogren_300x300
Violin Kim Sjögren

Violin-fænomenet Kim Sjøgren indskriver sig i en fornem række af danske violinister, der, udover den klassiske skoling og solistiske karriere, har et talent for entertainment og musikalsk underholdning, som de forstår at udnytte på bedste vis.

Op gennem 1900-tallet har hver generation haft sin Fini Henriques, Wandy Tworek, Anker Buch – og Kim Sjøgren. Alle har disse violinister haft fornemme klassiske uddannelser og efterfølgende solokarrierer – men har samtidig besiddet et gen for folkelig underholdning og dermed en evne til at nå et meget stort antal lyttere og beundrere. Og tillige et publikum, der måske ellers ikke ville lytte til klassisk musik.

Kim Sjøgren begyndte sin musikalske løbebane tidligt og fik allerede i 3-års alderen en violin i hånden. Som blot 12-årig blev han, med dispensation fra daværende kulturminister Bodil Koch, optaget som elev på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. 17 år gammel debuterede han som solist og fortsatte herefter med studier i Prag, Bukarest og Boston. I 1977 blev han som 22-årig, og dermed den hidtil yngste i orkestrets historie, ansat som koncertmester i Det Kongelige Kapel. Han forlod Kapellet i 1991 for at hellige sig sine solistiske engagementer. Samme år optrådte han sammen med sangerinden Birthe Kjær i det danske Melodi Grand Prix med sangen ”Din musik, min musik” skrevet af Keld Heick. Som musikalsk entertainer har han siden turneret i shows både solo og sammen med kunstnere som Tommy Kenter og Thomas Mørk.

Kim Sjøgrens diskografi er omfattende og tæller over et halvt hundrede plader. Fremhæves bør hans indspilning af Carl Nielsens violinkoncert med DR SymfoniOrkestret, men også violinkoncerter af Mozart, Beethoven, Bruch – samt ikke mindst Vivaldis De fire årstider - er at finde på de populære plader. I løbet af sit mangeårige samarbejde med guitaristen Lars Hannibal har de to som Duo Concertante indspillet virtuos violinmusik af Paganini, Sarasate samt danske sange.

Udover sine solokoncerter i snart hver en landsbykirke og afkrog i Danmark og solistiske optrædener med alle landets symfoniorkestre har Kim Sjøgren gennem mange år optrådt med sit eget The Little Mermaid Orchestra bestående af unge kvindelige strygere. Nogle af dem elever fra hans kortvarige virke som professor i violin og kammermusik ved Det Jyske Musikkonservatorium. På tv har Sjøgren også figureret som musikalsk mentor og læremester for børn og unge i programmer som Vidunderbørn og Spil for livet.

De musikalske præferencer begrænser sig ikke kun til det klassiske repertoire, såvel pop, bluegrass, irsk folk, evergreens, jazz og indisk Bollywood-musik lyder gerne fra Sjøgrens violin, ligesom de forskellige stilarter ofte dukker op i de kompositioner og arrangementer han gerne selv laver. Kærligheden til den danske sangskat fornægter sig heller ikke og har resulteret i mange solo-cd’er med danske sange og salmer, der som oftest også indgår i programmet ved hans koncerter.

20180527_Rasmus_Botoft_300x300
Konferencier Rasmus Botoft

Rasmus Botoft er uddannet skuespiller fra Aarhus i 1999. Fra 2000-2007 var han fastansat på Det Kongelige Teater, og siden da har han haft kalenderen fuld af roller i film og tv-serier, men allermest kendt er han for satireserien, Rytteriet, som opfandt sammen med Martin Buch til DR P2

Rytteriet er siden blevet en udsendelsesrække på DR2 og Rytteriet Live, der har kørt på Bellevue Teatret og i Tivoli. 

Rasmus Botoft har tidligere været vært på bl.a. Reumert-uddelingerne, klassiske- og rytmiske koncerter – samt på DR-showet Live fra verdens undergang fra 2012.

Udover skuespiller er Rasmus Botoft også medforfatter til en række danske spillefilm blandt andet Gaven og Hvordan spiller vi af med de andre. Ligesom han også selv skriver alle tekster til Rytteriet i samarbejde med Martin Buch

Til denne koncert i Tivoli vil Rasmus Botoft guide publikum igennem den klassiske Musikhistorie på hans vanlige venlige og humørfyldte facon.

20180527_UO_300x300
Orkester Danmarks Underholdningsorkester

Danmarks Underholdningsorkester er et orkester, der bygger bro mellem rytmisk og klassisk musik uden at gå på kompromis med kvaliteten. Orkesterets repertoire består således både af populærmusikalske koncerter med kendte solister, samt klassiske koncerter med fokus på det wienerklassiske repertoire.

Orkestret blev dannet i 2015, efter at DR nedlagde DR UnderholdningsOrkestret p.gr.a. besparelser året før. Som en fugl Fønix steg Danmarks Underholdningsorkester op af asken og dannede sig som landets første private orkester, støttet af fonde, private partnere og en særbevilling på finansloven.

I dag ledes orkestret af dirigent og kunstnerisk iværksætter Andreas Vetö, der skal videreudvikle orkestrets profil og etablere partnerskaber såvel nationalt som internationalt, ligesom han skal fortsætte og udvikle samarbejdet med chefdirigenten, Adam Fischer.

Adam Fischer tiltrådte som chefdirigent for DR UnderholdningsOrkestret i 1999, og han har siden da udviklet orkestret til et højt estimeret kammerorkester med en markant profil inden for wienerklassikken. De har bl.a. indspillet samtlige Mozart-symfoni og har for dette enorme arbejde modtaget International Classical Music Award — Best Collection 2015.