Eventyropera: Hans & Grete

Tivoli Copenhagen Phil, chefdirigent Toshiyuki Kamioka og et fremragende dansk cast præsenterer en koncertant opførelse den tryllebindende eventyropera Hans og Grete, der er skrevet af Engelbert Humperdinck i begyndelse af 1890’erne.

1. september 2018

Kl: 19:30

Tivolis Koncertsal

Ideen til operaen kom fra Humperdincks søster, Adelheid Wette, der bad ham om at skrive musik til nogle sange, hun havde skrevet til sine børn. Efter adskillige revisioner blev det til en komplet opera, der fik premiere på Hoftheater i Weimer den 23. december 1893, dirigeret af Humperdincks ven, Richard Strauss. Operaen blev straks en stor succes. I løbet af dens første år blev den sat op på flere end 20 tyske teatre.

Librettoen er skrevet af Humperdincks søster og er baseret på Bdr. Grimms eventyr af samme navn, men i en knap så gruopvækkende version, idet Hans og Gretes mor ikke efterlader dem i skoven for at dø – men blot beder dem samle jordbær i skoven.

Rollerne som Hans og Grete synges af to af landets spirende operastjerner, Sofie Elkær Jensen og Morten Grove Frandsen, som sidste år modtog Musikanmelderringens Kunstnerpris og kvitterer med den koncert. Rollen som Hans synges i denne version af en kontratenor, Morten Grove Frandsen, og ikke – som det ellers er almindeligt – af en mezzosopran.

I de øvrige roller ses nogle af landet bedste operasangere: Elisabeth Jansson og Guido Paevatalu som de fortvivlede forældre, Michael Kristensen som heksen, der får et tragisk endeligt som peberkage – og endelig Frederikke Kampmann som både Dugmanden og Ole Lukøje, der trøster børnene i den mørke skov.

Koncerten dirigeres af Copenhagen Phils chefdirigent Toshiyuki Kamioka. Derudover medvirker Det kongelige Danske Musikkonservatoriums Børnekor - og Henrik Engelbrecht er aftenens konferencier.

OBS: p.gr.a. sygdom erstattes Susanne Resmark af Elisabeth Jansson

 Hent program

Program

Humperdinck: Hans og Grete

20180813_Toshiyuki_Kamioka_300x300
Dirigent Toshiyuki Kamioka

Toshiyuki Kamioka tiltrådte som Copenhagen Phils nye chefdirigent ved en koncert i november 2016. Politiken kvitterede med 5 hjerter og følgende ord: ”Han viste sig som en flashy, men dygtig herre … Langt udtrukne linjer og en pind, hvis spids sad, hvor den skulle, når det gjaldt, fik strygere og blæsere til at lyde godt: Samlede og med sikkert disponerede nuancer, når musikken skulle være kraftig, svag eller et sted ind imellem”.

Toshiyuki Kamioka er født i Tokyo, hvor han har studeret direktion, komposition samt klaver og violin på National University of Fine Arts & Music. I 1982 blev han belønnet med den eftertragtede Ataka Prize, og to år senere modtog han et Rotary-legat til at studere direktion hos Klauspeter Seibel på konservatoriet i Hamborg.

I 1987 havde han opnået en stilling som lektor i kammermusik og akkompagnement på Konservatoriet i Hamborg, og i sæson 2000/2001 blev han professor for operaklasserne på Frankfurt-am-Main Konservatoriet. Siden efteråret 2004 har han været professor på Hochschule für Musik Saar i Saarbrücken, hvor han arbejder med udviklingen af den kommende dirigentgeneration – en opgave, der holder ham skarp og professionel helt ud i fingerspidserne.

Toshiyuki Kamioka blev Generalmusikdirektør for Wuppertal Symfoniorkester i sæson 2004/2005 og blev fra sæson 2009/2010 tillige chefdirigent og kunstnerisk leder der. Under hans dirigentstok har Wuppertal Symfoniorkester udviklet sig betydeligt både musikalsk og teknisk til et orkester i top­klasse. Kamioka har samtidig fungeret som Generalmusikdirektør for Saarländisches Staatstheater i Saarbrücken siden sæson 2009/2010 indtil sommeren 2014. Siden 2014/2015 har han været Generalmusikdirektør og operachef på Wuppertaler Bühnen und Sinfonieorchester.
20180901_Frederikke-Kampmann_300x300
Sopran Frederikke Kampmann

Frederikke Kampmann er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København og fra Musik und Kunst Privatuniversität i Wien. I 2008 havde hun sin professionelle debut som Euridice i L’Orfeo på Valdemars Slot, og i 2011 sang hun Joanna i Sweeney Todd på Aarhus Teater.

Hun har desuden sunget sopranpartiet i Mozarts Requiem med Aarhus Symfoniorkester, Carmina Burana med Sønderjyllands Symfoniorkester og været solist med Odense Symfoniorkester.

Frederikke Kampmann har gennem tiden modtaget flere legater og priser. Blandt andet fra Beckett-Fonden, Kongehuset og Operasangerinde Betty Bevalds legat. I sommeren 2013 modtog hun prisen for Årets unge Operatalent ved Copenhagen Opera Festival. I 2012 vandt hun desuden tredjeprisen i Operaens Venners konkurrence for unge sangere, og i 2015 vandt hun 3. prisen med pianist Mehrdokht Manavi ved Copenhagen Lied-duo Competition.

 
20180901_Guido-Paevatalu_300x300
Baryton Guido Paevatalu

Guido Paevatalu har været ansat som operasanger på Det Kongelige Teater i København siden 1982. Her debuterede han som Billy Benson i Animalen og har siden sunget alle de ledende roller, f.eks. greven i Figaros bryllup, Guglielmo i Così fan tutte, titelpartiet i Don Juan og Papageno i Tryllefløjten. Italienske roller som Anckarström i Verdis Maskeballet, Germont i Verdis La traviata, Figaro i Rossinis Barberen i Sevilla og Ford i Verdis Falstaff. Wagner-partier som Wolfram i Tannhäuser og Beckmesser i Mestersangerne.

Guido Paevatalu er operachef i guidOpera, som han stiftede i 2008. Han er instruktør, scenograf og producent af kammeroperaens forestillinger, der omfatter Carmen, La Bohème, Madame Butterfly, La Traviata, Elskovsdrikken, Barberen i Sevilla. 

Guido Paevatalu har desuden optrådt på scener overalt i Danmark og Europa: Han har samarbejdet med Den Jyske Opera og givet koncerter med orkestre i Sverige, Norge, Finland, Island, Estland, Rusland, Østrig, Holland, Frankrig, Ungarn, Tyskland og USA. Han har desuden indspillet en række CD’er og er en eftertragtet konferencier og operaguide.

 

Guido Paevatalu er operachef i guidOpera, som han stiftede i 2008. Han er instruktør, scenograf og producent af kammeroperaens forestillinger, der omfatter Carmen, La Bohème, Madame Butterfly, La Traviata, Elskovsdrikken, Barberen i Sevilla. 

Guido Paevatalu har desuden optrådt på scener overalt i Danmark og Europa: Han har samarbejdet med Den Jyske Opera og givet koncerter med orkestre i Sverige, Norge, Finland, Island, Estland, Rusland, Østrig, Holland, Frankrig, Ungarn, Tyskland og USA. Han har desuden indspillet en række CD’er og er en eftertragtet konferencier og operaguide.

 

 

Guido Paevatalu er operachef i guidOpera, som han stiftede i 2008. Han er instruktør, scenograf og producent af kammeroperaens forestillinger, der omfatter Carmen, La Bohème, Madame Butterfly, La Traviata, Elskovsdrikken, Barberen i Sevilla. 

Guido Paevatalu har desuden optrådt på scener overalt i Danmark og Europa: Han har samarbejdet med Den Jyske Opera og givet koncerter med orkestre i Sverige, Norge, Finland, Island, Estland, Rusland, Østrig, Holland, Frankrig, Ungarn, Tyskland og USA. Han har desuden indspillet en række CD’er og er en eftertragtet konferencier og operaguide.

 

 

Guido Paevatalu er operachef i guidOpera, som han stiftede i 2008. Han er instruktør, scenograf og producent af kammeroperaens forestillinger, der omfatter Carmen, La Bohème, Madame Butterfly, La Traviata, Elskovsdrikken, Barberen i Sevilla. 

Guido Paevatalu har desuden optrådt på scener overalt i Danmark og Europa: Han har samarbejdet med Den Jyske Opera og givet koncerter med orkestre i Sverige, Norge, Finland, Island, Estland, Rusland, Østrig, Holland, Frankrig, Ungarn, Tyskland og USA. Han har desuden indspillet en række CD’er og er en eftertragtet konferencier og operaguide.

 
20180901_Michael-Kristensen_300x300
Tenor Michael Kristensen

Michael Kristensen er uddannet på Det Jyske Musikkonservatorium og på Opera-Akademiet. Han debuterede i 1994 som Spoletta i Puccinis Tosca på Det Kongelige Teater, hvor han senere har sunget bl.a. Leander i Maskarade, Don Ottavio i Mozarts Don Giovanni, Tamino i Tryllefløjten, Ferrando i Mozarts Così fan tutte, Laertes i Ambroise Thomas’ Hamlet, Truffaldino i Prokofievs Kærligheden til de tre appelsiner, styrmanden i Wagners Den flyvende hollænder, Cassio i Verdis Otello og styrmanden og hyrden i Wagners Tristan og Isolde.

Michael Kristensen har også optrådt på de skrå brædder i udlandet, blandt andet på Opera Ireland og senere i Richard Strauss' Ariadne på Naxos ved Salzburg Festspillene, ligesom han har sunget Beppo i Leoncavallos Bajadser i Bruxelles og medvirket i Tiggerstudenten på Volksoper i Wien.

I denne sæson kan Michael Kristensen opleves i fire forestillinger på Det Kongelige Teater: Kuhlaus Lulu, Puccinis Madame Butterfly og Pigen fra Vesten, samt Verdis Otello. 

20180901_Morten-Grove_300x300
Kontratenor Morten Grove Frandsen

Morten Grove Frandsen afsluttede sine studier på Opera-Akademiet i sommeren 2016 som den første danske kontratenor. Studietiden har været begivenhedsrig, og han har gennem tiden modtaget legater og stipendier fra Den Böhmske fond, Anne Marie Mortensens mindelegat og Léonie Sonning musikfonds stipendiat.

I 2015 blev Morten Grove udnævnt til årets unge operatalent ved Copenhagen Opera Festival, og i 2016 vandt han en Reumert for sin medvirken i operaen Leaves af Karsten Fundal og Efterklang. Leaves, som er en moderne opera, fortsætter sin sejrsgang med en turné til Belgien, Holland, England og Sverige i foråret 2017.

Morten Grove kan desuden opleves som liedsanger rundt om i Danmark – ligesom han er at finde i nogle af de bedste opførelser af Messias op mod jul.

20180901_Sofie-Elkjr-Jensen_300x300
Sopran Sofie Elkjær Jensen

Sofie Elkjær Jensen er uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og på Opera-Akademiet. Hun fik sin debut på Det Kgl. Teater i studietiden som Papagena i Tryllefløjten og har siden indtaget roller som Frasquita i Carmen, Leonora i Maskarade og som Maid i Adès´ Powder Her Face, der vandt en Reumert som Årets opera i 2016 – og som cementerede hendes endelige gennembrud, og samme år blev hun fastansat i operaens solistensemble. I 2018 er hun igen aktuel i en af Adès’ operaer, The Exterminating angel, der har premiere på Det Kongelige Teater i marts 2018.

Sofie Elkjær Jensen er desuden en fast bestanddel af Copenhagen Opera Festival og er endvidere en del af den lille turnérende trup, nontardar. Hun har modtaget flere priser, bl.a. Folmer Jensens Musiklegat 2014, der blev uddelt under en koncert med verdenstenoren Joseph Calleja.
20180901_Elisabeth-Jansson_300x300
Mezzosopran Elisabeth Jansson

Elisabeth Jansson er en svensk mezzosopran, der er uddannet fra Opera-Akademiet i København i 2004. Allerede året efter blev hun en del af det faste solistensemble samme sted og har bl.a. sunget titelrollen i Bizets Carmen, Mélisande i Debussys Pelléas og Mélisande, Rosina i Barberen i Sevilla og Octavian i Rosenkavaleren.

Også i udlandet har man fået øje på hendes kvaliteter, og hun har bl.a sunget på La Scala i Milano under ledelse af Zubin Metha og Adam Fischer. Ligesom hun har sunget rollen som Hans og Hans og Grete i Salzburg. Og i år har hun sunget Parsifal i Baden-Baden og Berlin med Berliner Filharmonikerne under ledelse af Sir Simon Rattle.

På Det Kongelige Teater byder fremtiden på Johan Strauss’ Flagermusen, der har premiere i november 2018 – og John Adams’ Nixon in China, der kan opleves fra maj 2019.

2016-06-07-14-21-Henrik-Engelbrecht
Konferencier Henrik Engelbrecht

Henrik Engelbrecht er kendt som en af landets ægte operaeksperter i mange sammenhænge. Han er forfatter til en række operabøger, er tidligere operaredaktør på DRs P2 og var i ti år operadramaturg på Det Kongelige Teater i Kasper Holtens cheftid. Senest har Henrik Engelbrecht været musikchef i Tivoli, og i dag arbejder han bl.a. som kunstnerisk konsulent for Det Kongelige Teater og Tivoli, som forfatter til en lang rækker bøger om opera, og som en efterspurgt foredragsholder. Læs mere på www.henrikengelbrecht.dk

 

 

Tivoli-Copenhagen-Phil-300x300
Orkester Tivoli Copenhagen Phil

Tivoli har som formodentlig den eneste forlystelsespark i verden sit eget symfoniorkester, nemlig Tivoli Copenhagen Phil. Orkestret er et fuldt besat symfoniorkester bestående af godt 70 musikere, der spiller sommeren igennem i Tivoli – lejlighedsvist også til balletter, i 2018 f.eks. til såvel New York City Ballets gæstespil som til Nøddeknækkeren. 

I SommerKlassisk 2018 spiller Tivoli Copenhagen Phil 11 koncerter i Tivoli og har bl.a. sin egen abonnementsserie; fire søndagsmatinéer med internationale solister og dirigenter på scenen. Der er derudover tradition for en række flotte operakoncerter, samt plads til de mere populære klassiske koncertformer, som f.eks familiekoncerten Nattens Tivoli og den årligt tilbagevendende Fødselsdagskoncert.

”Med tyngde stævnede orkestret ud som en veltrimmet supertanker i Dvoráks symfoni nr. 9, "Fra den nye Verden". Sjældent har strygerkorpset frembragt så fed, lækkerblød og intens en klang. Der var mørklødet melankoli i engelskhornets kaldende solo, og messingblæsernes gjaldende marchtema sitrede i brystet. En herlig, veloplagt hyldest fra Tivoli Copenhagen Phil til Tjekkiets musikalske mestre”.

5 af 6 stjerner – Jyllands-Posten, Christine Christiansen, 17. august 2016

”Og alle forventninger blev indfriet fra første færd. Tivoli Copenhagen Phil, som det københavnske landsdelsorkester nu hedder (i sommersæsonen), demonstrerede allerede i Smetanas ouverture til "Den solgte brud" strålende form og smittende spilleglæde”.
5 af 6 stjerner, Kristeligt Dagblad, Peter Dürrfeld, 16. august 2016

Om vinteren hedder orkestret Copenhagen Phil – hele Sjællands Symfoniorkester - og er et såkaldt landsdelsorkester, der både spiller i Konservatoriets Koncertsal på Frederiksberg og løser regionale opgaver rundt omkring på hele Sjælland. Gennem de seneste år har orkestret markeret sig dels ved at tiltrække store internationale dirigenter og solister, dels ved at udforske og udfordre den klassiske koncertgenre i samarbejde med alternative koncertkoncepter og i forskellige cross-over-projekter.