Olga Kern & Rakhmaninovs 2.

100 % russiske toner klinger denne eftermiddag – fra de kendte Udstillingsbilleder til den temperamentsfulde klaverkoncert af Rakhmaninov i russiske hænder hos den unge, passionerede Olga Kern. Sjostakovitj’ korte ”Oktober” vidner om programmets inspirationskilde, nemlig 100-året for den russiske revolution.

20. august 2017

Kl: 15:00

Tivolis Koncertsal

Efter en lang depression komponerede Rakhmaninov sin 2. klaverkoncert, som dermed blev en markering af komponistens glædelige tilbagevenden til musikscenen. Uropførelsen skete med Rakhmaninov selv som solist – ved koncerten i Tivoli er det landsmanden Olga Kern, som tidligere har henrykket det danske publikum, der kaster sig ud i den dramatiske og inderlige musik, som for længst har fået klassiker-status blandt klaverkoncerter. Kern kan fremvise et stamtræ, der går tilbage til selveste Sergej Rakhmaninov – en kuriositet, der dog på ingen måde overskygger hendes egne, fremragende præstationer bag flyglet.

Mussorgsky var stærkt optaget af de nationalromantiske, russiske folketoner og malede med sin musik en række eventyrlige, russiske billeder – ikke mindst i hans berømte klaverværk Udstillingsbilleder, som blev arrangeret for orkester af Ravel. Og det russiske er da også den akse, hvorom hele eftermiddagens koncert drejer, inspireret af 100-året for den russiske revolution. Derfor indledes koncerten med et kort, knap så kendt værk af Sjostakovitj: Oktober blev komponeret i 1967 til fejring af revolutionens 50 års jubilæum – med en for Sjostakovitj karakteristisk musikalsk tvetydighed vedrørende det heroiske i dén sag.

hent program

Program

Dmitri Sjostakovitj: Oktober, symfonisk digt, op. 131 Sergej Rakhmaninov: Klaverkoncert nr. 2 Modest Mussorgsky: Udstillingsbilleder

Medvirkende

2017-08-20-TCP-Rakhmaninov-Sebastian-L-Lessing-300x300
Dirigent Sebastian Lang-Lessing

Den tyske dirigent Sebastian Lang-Lessing er til daglig chefdirigent i San Antonio Symfoniorkester i USA, hvor han nu er i gang med sin 6. sæson. Han er en af de forholdsvis få dirigenter, der gennem hele karrieren har insisteret på at dele sin tid mellem operaer og orkestre. Han har bl.a. været fast gæstedirigent hos Hamborg Statsopera og Deutsche Oper i Berlin samt chefdirigent for Lorraine-operaen, samtidig med at han har gæstet store orkestre som Gewandthaus Orkestret i Leipzig, Hamborg Symfoniorkester, Orchestre de Paris samt Tokyo filharmoniske Orkester.

For to år siden fik det danske publikum glæde af ham for første gang, da han med kort varsel hoppede ind foran Tivoli Copenhagen Phil efter en sygemelding fra Lawrence Forster.

Politikens Thomas Michelsen gav koncerten 5 hjerter og skrev bl.a.: ”Det lykkedes at fremmane illusionen om symfonien som en organisme, der voksede frem og udviklede sig i nye karaktertegninger. En organisme, der kunne danse, le, græde, råbe, jagte, konkludere og eksplodere. Mon ikke der er en god chance for, at Sebastian Lang-Lessing dukker op på programmet næste år i Tivoli?”

Det gør han nu – ligesom også Det Kgl. Teater har fået øje på Lang-Lessing, idet han i januar-marts 2017 dirigerer Jake Heggies’ Dead Man Walking.

2017-08-20-TCP-Rakhmaninov-Olga-Kern-300x300-(2)
Klaver Olga Kern

Olga Kern er født, opvokset og uddannet i Rusland, og på hendes stamtræ kan man faktisk finde såvel Tjajkovskij som Rakhmaninov! Som så mange andre russiske musikere har hun imidlertid valgt at bosætte sig i USA. Olga Kern kom på alles læber, da hun som 17-årig vandt den første Internationale Rakhmaninov Klaverkonkurrence. Siden da har hendes karriere haft fuld fart på, og hun optræder nu på scener som f.eks.  Carnegie Hall, Lincoln Center, La Scala, Tonhalle Düsseldorf, Châtelet i Paris, Salzburger Festspielhaus osv.

Olga Kern har indspillet flere cd’er, især med musik af Tjajkovskij, Chopin og Rakhmaninov. Hendes indspilning af Rakhmaninovs Corelli-varationer blev nomineret til en Grammy i 2004 – og senest er også hendes indspilning af Rakhmaninovs sonater for cello og klaver, som hun har indspillet sammen med Sol Gabetta, mødt stor anerkendelse.

I denne sæson har Kern bl.a. spillet med Saint Louis Symfoniorkester under ledelse af Leonard Slatkin og med Colorado Symfoniorkester og Stuttgart Filharmonikerne. Kern har tidligere spillet i Danmark – også som solist med Tivoli Copenhagen Phil ved en koncert i 2007 – og senest til stor begejstring i Rakhmaninovs 2. klaverkoncert med Sønderjyllands Symfoniorkester.

 

Tivoli-Copenhagen-Phil-300x300
Orkester Tivoli Copenhagen Phil

Tivoli har som formodentlig den eneste forlystelsespark i verden sit eget symfoniorkester, nemlig Tivoli Copenhagen Phil. Orkestret spiller sommeren igennem i Tivoli – lejlighedsvist også om vinteren, f.eks. til Nøddeknækkeren i julen 2016 – og er et fuldt besat symfoniorkester bestående af godt 70 musikere.

I SommerKlassisk 2017 spiller Tivoli Copenhagen Phil 16 koncerter i Tivoli og har bl.a. sin egen abonnementsserie med internationale solister og dirigenter på scenen. Der er derudover tradition for en række flotte operakoncerter, samt plads til de mere populære klassiske koncertformer, som f.eks Tivoli-toner på Plænen, film- og fødselsdagskoncerter.

”Med tyngde stævnede orkestret ud som en veltrimmet supertanker i Dvoráks symfoni nr. 9, "Fra den nye Verden". Sjældent har strygerkorpset frembragt så fed, lækkerblød og intens en klang. Der var mørklødet melankoli i engelskhornets kaldende solo, og messingblæsernes gjaldende marchtema sitrede i brystet. En herlig, veloplagt hyldest fra Tivoli Copenhagen Phil til Tjekkiets musikalske mestre”.

5 af 6 stjerner – Jyllands-Posten, Christine Christiansen, 17. august 2016

”Og alle forventninger blev indfriet fra første færd. Tivoli Copenhagen Phil, som det københavnske landsdelsorkester nu hedder (i sommersæsonen), demonstrerede allerede i Smetanas ouverture til "Den solgte brud" strålende form og smittende spilleglæde”.
5 af 6 stjerner, Kristeligt Dagblad, Peter Dürrfeld, 16. august 2016

Om vinteren hedder orkestret Copenhagen Phil – hele Sjællands Symfoniorkester - og er et såkaldt landsdelsorkester, der både spiller i Konservatoriets Koncertsal på Frederiksberg og løser regionale opgaver rundt omkring på hele Sjælland. Gennem de seneste år har orkestret markeret sig dels ved at tiltrække store internationale dirigenter og solister, dels ved at udforske og udfordre den klassiske koncertgenre i samarbejde med alternative koncertkoncepter og i forskellige cross-over-projekter.